Grand Café Mozi és Kávézó, Szeged
Megnyitó: 2018. augusztus 11.
A kiállítás a Thealter fesztivál keretein belül kerül megrendezésre.
Románia és Moldova gyönyörű természeti adottságú országok, de sokat olvashatunk róluk olyan cikkekben is, melyek a nők kiszolgáltatottságával és szexmunkával foglalkoznak. Évente nők ezrei kerülnek a nemzetközi és helyi emberkereskedelem befolyása alá és kényszerülnek szexuális munkára Európának ebben a részében még ma is, bár 2016 óta kis mértékű javulás tapasztalható.
Annie Ling Awhereness című sorozata az emberkereskedelem áldozataival szoros együttműködésben készült 2012-ben a fentebb említett két ország négy helyszínén. Fotográfiáról gondolkodni a kollaboráció fogalmi keretein belül, nem feltétlenül jelent újratervezést. A fényképezéstől nem áll távol a kreatív folyamat részeként megjelenő együttműködés. Egyes zárt közösségek hiteles ábrázolásához elengedhetetlen a közösen felépített koncepció és az együttműködő megvalósítás, bár általában az alkotó döntésén múlik, hogy a közös elvek végül mennyire érvényesülnek, és hogy sikerül-e elkerülni az adott csoport művészi célra történő kisajátítását.
A kortárs kollaboratív művészeti gyakorlatok a fotográfia műfaját sem kerülték el az elmúlt évtizedben. A Photography as Social Practice például egy online archívum, mely a szociálisan elkötelezett fotográfia körül kialakult dialógus és kutatás elősegítésére jött létre, de lassan elkészülnek azok a szakmai szövegek is, amelyek kanonizálják az előképeket az együttműködésen alapuló projektek mai változataihoz. A ’70-es években létezett például a community photography, melyet Daniel Palmer Photography and Collaboration. From Conceptual Art to Crowdsourcing című könyvében az együttműködésen alapuló kortárs fotografikus munkák elődjének tart. Az ilyen típusú közösségi fotográfiánál a kép készítője és a fotózás alanya közötti nem szokványos kapcsolat dinamikájából kifolyólag a közös munka eredménye előre nem meghatározható. Épp a közös alkotói folyamat miatt izgalmas és nem tervezhető a végkifejlet. Az Awhereness is nyitott kimenetelű koncepcióként indult, melyet a hét együttműködő áldozat számára lényeges mozzanatok formáltak egy közös történetté.
Ling sorozatát augusztusban mutatják be a szegedi Grand Caféban. Egyelőre furcsa elképzelni, ahogy a kávézó vendégei egy ital mellett a nemi erőszak áldozatainak visszaemlékezésein igazán elgondolkodnak, de Szeged kulturális életének ebben a 22 éve fennálló különleges központjában ez nem lehetetlen. A kiállítás a Thealter fesztivál keretein belül, a Grand Café mozitermében egy külön erre az alkalomra készült installáció formájában látható majd. Annie Ling sorozata közel hozza azokat az élményeket, melyek növelték a megszólaló áldozatok kiszolgáltatottságát. Látjuk a helyszíneket, és a személyes beszámolóknak köszönhetően szinte jelen vagyunk, amikor a rendőr a bárból kivonszolja a stricit, amikor kopog az eső a törött szélvédőn, miközben valaki aludni próbál a szétrozsdásodott autóban. Annie hétköznapivá teszi az áldozatokkal történő eseményeket. A kiállítás alkalmával ezek a mindennapi események fogják kísérni a más környezetben élő emberek mindennapos élethelyzeteit, miközben a néző lassan rájöhet, hogy a helyszínek és körülmények nem is annyira mások. Parkokat, buszpályaudvarokat, aluljárókat látunk, olyan helyeket, amilyenekben mi is nap mint nap megfordulunk. Ez mégis ugyanaz a valóság.
A több mint egy évig tartó kutatásban Ling segítségére volt Patricia Tudosa, aki emberi jogi képviselettel foglalkozik és komoly helyismerete van Romániában, illetve olyan aktív szociális munkások, akik traumatizált áldozatokat segítenek.
A sok megrázó történet után végül hét nő vállalta, hogy végigkalauzolja a fotóst életének különböző helyszínein.
A tipizálás elkerülése mellett, vannak azért közös pontok a meghallgatott áldozatok történetében. A képekhez fűzött bevezető megemlíti, hogy az érintett gyerekek és fiatal felnőttek sokszor kíméletlen árvaházi körülményeket hagynak hátra vagy családon belüli erőszak elől menekülnek az utcára. Gyakran kerülnek valamely hozzájuk közelálló személy hatása alá, aki manipulációval és fizikai erőszakkal kényszeríti őket szexmunkára.
Annie Ling vizuális történetmesélőként definiálja magát, akit a különböző fórumokon szembejövő, alulreprezentált témák érdekelnek. A mély merítésű sorozat 45 képe és a képekhez tartozó képaláírások a szenzációhajhász sztorizgatással szemben részletes és komplex képet rajzolnak elénk, de a résztvevők eltérő állapota és bizalmatlansága miatt, nem mindig marad ugyanolyan intenzív az együttműködés.
Az emberkereskedelem moldovai és romániai áldozatai maguk beszélik el a saját történetüket, a saját szavaikkal és a társadalmi különbségek ellenére a sorozatnak köszönhetően jó eséllyel meg is értjük, hogy mit mondanak. Azonban komoly változásra aligha lehet számítani, amíg a hétköznapi szexizmus és a társadalmi viszonyok az elkövetőket igazolják. Az emberkereskedelem az elnyomás mély rétegeiben gyökerezik, egyértelműen köthető tágabb gazdasági és társadalmi folyamatokhoz, a széleskörű nemi megkülönböztetéshez, korrupcióhoz, rasszizmushoz és szegénységhez.
Itt most minden kutatási helyszínről (Kolozsvár, Temesvár, Balti és Kisinyov) egy-egy résztvevő történetének részlete látható. A fotókhoz tartozó szövegeket angol nyelven közöljük. A teljes sorozat Annie Ling weboldalán érhető el.
Tunde
24 years old
Cluj-Napoca, Romania
That’s where the police would take us to the forest. The boys, they would tie them up, so if there were two tree poles, they would tie their hands, then they would kick and hit them. And that’s where they would leave us. They would leave the boys tied up. And then we, with pain and struggle, we would take pieces of glass or tin, because you can find them all around, and then cut free all you can.”
– Tunde, 24-years-old, Cluj-Napoca, Romania
Tunde was living with a gang of street youth when she was trafficked by her boyfriend. The gang was regularly assaulted by the police as easy targets.
As a victim of police brutality, Tunde and her gang of homeless kids were routinely taken to a forest outside the city, tied to trees, beaten and left to fend for themselves.
Revisiting this forest near the end of winter, Tunde found wildflowers scattered and peeking through the dead leaves, and began to pick them up one by one. For nearly an hour, she quietly went about gathering a bouquet, gently pacing the ground and reflecting.
“We were a very large gang (group), we would live here, where I showed you. It was me, my sister, her boyfriend, my boyfriend, a whole bunch of us. […] The hardest thing is to end up in a hole like this where you can’t even put away your clothes neatly or to keep clean, only dirty is possible. It’s always dirty here.”
Tunde’s trafficker, the father of her children, is currently in jail for unrelated crimes. Today, she is happily married to a different man, but two of her children were taken from her by social services. Tunde, her husband and a third child live in poverty, and they are struggling to make ends meet each month. Her biggest wish is a little house with a garden for her family.
“Police caught him and took him to the minors’ center where there were a bunch of children who had run away from their parents and who were abandoned from families who were disorganized and didn’t have their head on their shoulders. [H]e stayed some two months and a bit then he was taken far away from the town where he was born he was too small to realize where he would be taken and he said goodbye to the other kids, where he had learned somewhat how to write and draw like a little child.”
- Tibi, 27-years-old, trafficked his girlfriend Tunde while living on the streets of Cluj-Napoca with her.
He wrote about his life in a letter from prison where he is being held for unrelated crimes, and used the third person throughout to refer to himself. This overrun orphanage (“minors’ center”) where he spent some of his childhood is still in use, though conditions have improved.
This excerpt from his letters is a literal translation.
“In this journal we are talking about a little boy who was born in a small town named Satu-Mare (“The Big Village”). He says that at the age of six-years-old, he was always troubled of how he was small and loved at his age he thought that in some 5-6 years he would become a man with a [good] head on his shoulders. But his Mother had, a single saying [:] won’t you go to make money because mom doesn’t have anything to drink.”
– An excerpt from Tibi’s letter from prison.
Tibi, 27, trafficked his girlfriend Tunde on the streets of Cluj-Napoca, Romania. As a young child living in the northern town of Satu-Mare, he was sent by his mother and grandmother to beg for money in the marketplace.
Cristina
22 years old
Timisoara, Romania
One day, a girl named Calia, with her man, his name was Piti, they came and here he raped me… Since I was small, they grabbed me with their hands. And they brought me here, supposedly to sleep. And here they…they drugged me up with the bag, aurolac (glue), I didn’t know how to sniff it. And I got dizzy and I was overcome by sleep.”
Cristina grew up on the streets of Timisoara, the Romanian city that brought the 1989 Revolution and the end of communism.
She [visited me at the restaurant where I worked] in the [shopping] complex and for a whole month she was on me and kept telling me, come with me over there because you’ll work with me at a restaurant, you will bus tables, and so on. And I told her I didn’t want to go, what if you’re lying to me and will take me somewhere else?”
– Cristina, 22-years-old, Timisoara, Romania
When Cristina was 17-years-old, she was talked into going to Germany by the woman who visited her at the restaurant and her husband. The bussing job turned out to be prostitution. She was sold to a VIP brothel for 1800 euros, and locked in for about 5 months. Her cost was 150 euros/hour, but the money was not hers to keep. With another woman from the brothel, she managed to escape and catch a bus back to Romania.
Zalushka
34 years old
Balti, Moldova
Zalushka, 34-years-old, resides in a temporary shelter for trafficked women in Balti, Moldova. She is the center’s longest inhabitant, having far overstayed the customary three to six months timeframe allowed for most women seeking refuge. The deteriorating state of her physical health and lack of familial support determined the staff to keep her on the premises.
Zalushka was forced to beg on the streets of Ukraine by her husband’s family, who kept a close watch on her and beat her to ensure her obedience.
“God saw this and made it so that, in order to escape and run away, I stole a wallet with money from a person in order to be locked up again so that I could get away from this situation.”
– Zalushka, on how she was able to escape from Ukraine.
As a result of beatings and drug abuse in Ukraine by her husband’s family, Zalushka is severely disabled: her speech is slurred and difficult, and her movement is severely impaired. She now lives in an after-care center for trafficked women in Balti, Moldova.
Andrea
In a village near Chisinau, Moldova
Andrea scavenges for edible plants in the fields outside of Chisinau, the capital of Moldova.
Two years before, burdened with an unemployed, abusive husband and three young children, Andrea decided to go work abroad. She learned of a job in a store in Turkey and went with another woman. Once in Turkey, the two were locked up in an apartment and their paperwork destroyed. They were forced into prostitution for two months. The woman pimp beat and starved them when they disobeyed. They were released in a raid when the neighbors called the police after much screaming, and eventually found their way back to Moldova.
Leaving Turkey, Andrea returned to her abusive husband in Moldova, determined not to tell anyone about being locked up and trafficked in an apartment for two months. For fear of rumors spreading, she told everyone instead that she had been locked in a basement and forced to wash floors without pay. Eventually, she shared the real story with her sister, who brought her to an after-care center.
Andrea currently lives on the outskirts of Chisinau in a complex of makeshift homes.
A cikk lejjebb folytatódik.