Az utóbbi években hagyománnyá vált, hogy bemutatjuk az adott év legmagasabb áron elkelt műtárgyait (a 2018-as év TOP-listája itt, 2019-é itt, míg a tavalyi évé itt nézhető meg újra), s ezt a hagyományt idén is folytatjuk. Annál is inkább, mert az idei év szenzációs árakat hozott. Csaknem egy évtized után megdőlt a hazai aukciós rekord, s míg tavaly például egyetlen alkotás leütési ára sem érte el a százmillió forintos határt, idén 110 millió forintos ár alatt a TOP10-be sem lehetett bekerülni. A legmagasabb áron elkelt művek alkotóinak névsora kevés változást mutat az előző évekhez képest – elsősorban az árak azok, amik változtak.
1. Csontváry Kosztka Tivadar: Titokzatos sziget, 460 millió forint
Erre a festményre még jól emlékszünk, hiszen alig néhány napja, december 19-én került kalapács alá a Virág Judit Galéria téli árverésén. A művet már az árverés előtt bemutattuk (itt) és jeleztük, hogy a műpiac egyértelműen az eddigi, ugyancsak Csontváry által tartott 240 millió forintos csúcsár felülírását várja tőle. Ez be is következett, de míg korábban a rekordár rendszerint egy-egy licitlépcsővel lépegetett felfelé, most – becsértéke sávjának felső határán is túllépve – rögtön csaknem a kétszeresére emelkedett. Sokan fel is teszik a kérdést, valóban „kétszer olyan jó-e” ez az 1903-ban született kis méretű festmény, mint a korábbi rekordot tartó traui tájkép. Ennek a kérdésnek nemcsak azért nincs értelme, mert bár mindkét mű jellegzetes Csontváry-alkotás, titkuk másban rejlik – van, akit a traui tájkép szívet-lelket melengető harmonikus atmoszférája ejt inkább rabul és van, akit a Titokzatos sziget címében is megfogalmazott rejtelmessége, megfejthetetlensége –, hanem azért sem, mert a két leütés között eltelt csaknem egy évtized alatt a csúcskategóriás művek árai gyorsan emelkedtek, és szinte bizonyos, hogy ma a traui tájkép is jóval magasabb áron kelne el. A mű, számos más, az elmúlt években magas árat elért festménytől eltérően nem hosszas lappangás után, vagy hosszú évtizedek után külföldről hazatérve került újra kalapács alá; tulajdonost ugyan többször váltott, de sorsa mindvégig jól nyomon követhető maradt. Egyszer, 1977-ben már aukción is megfordult, ára most az akkori 85 ezer forint 5.400-szorosa lett… Lehet, hogy ez az ár most hosszabb ideig megdönthetetlennek bizonyul majd, de addig is „megnyitja” a régi és az új csúcsár közötti sávot, azaz várható, hogy az igazi remekművekért a gyűjtők könnyebben adnak majd a korábbi rekordot meghaladó árat. Ez első alkalommal már egy nappal később, a Kieselbach Galéria árverésén megtörtént.
A Titokzatos szigetet sokan szerették volna közgyűjteményben látni, bizonyos azonban, hogy a festmény továbbra is magánkollekciót gyarapít majd, tekintve, hogy az állam az aukción nem élt elővásárlási jogával. Igaz, külföldön nem egyszer láttunk már olyat, hogy egy gyűjtő megvásárolt egy remekművet, majd felajánlotta azt egy múzeumnak…..

2. Rippl-Rónai József: Fésülködő nő, 280 millió forint
Ez a 280 millió forint két nappal korábban még abszolút hazai csúcsot jelentett volna – így „csak” életműrekordot Rippl-Rónainak, aki ebben az évben már másodszor írta újra korábbi csúcsárát, ezúttal a Kieselbach Galériánál; a másik festmény is előkelő helyen, holtversenyben harmadikként szerepel listánkon. Az 1909-es Fésülködő nő a művész kukoricás korszakának egyik legjelentősebb és legnagyobb méretű műve; az akt, az enteriőr és a csendélet műfaját egyesítő, páratlanul gazdag kompozíciójú alkotás, mely magán viseli a kukoricás stílus valamennyi erényét. Ami a képet kiemeli a korszak jól ismert enteriőrjei közül, az szokatlanul komplex struktúrája – az a bonyolult szerkezet, amely folyamatosan izgatja és mozgásra kényszeríti a befogadó tekintetét. A mű sorsa meglehetősen mozgalmasan alakult; miután a második világháború alatt feltehetően menekülő német katonák hurcolták el tulajdonosa villájából, az Egyesült Államok hadserege 1947-ben visszaszolgáltatta azt és a Szépművészeti Múzeum letéti anyagába került. Később egykori tulajdonosának örökösei visszakapták a festményt, ami a 90-es évek közepén került új tulajdonoshoz. Az életmű-rekordot jelentő ár az előzetes várakozást tükrözve a becsérték sávjának közepén helyezkedik el.

3-4. Rippl-Rónai József: Piacsek bácsi a Niklay lányokkal, 220 millió forint
És rögtön itt a másik Rippl-Rónai festmény, ami a Virág Judit Galéria nyári árverésén kelt el – 100 milliós kezdő árról indulva – a művész számára akkor új rekordot jelentő és az akkor még érvényes, 240 milliós abszolút rekordot is megközelítő áron. Ez a festmény a Fésülködő nőnél egy évvel korábban, 1908 nyarán született, a művész kaposvári házának kertjében. Címszereplője, Piacsek bácsi, a jó humorú nyugalmazott főerdész a művész több festményén is felbukkan. A mű a Rippl-Rónai kukoricás stílusa felé vezető út fontos állomása és már egy évvel később, a művésznek a Nemzeti Szalonban rendezett kiállításán kiemelt méltatást kapott. A korszakban alkotott olajképek között azért is különleges helyet foglal el, mert Rippl-Rónai a szereplőket nem a rá jellemző módon, enteriőrben, házának egyik helyiségében ábrázolja, hanem a kaposvári háza előtti verandán, a kertben. A művész ezzel a festménnyel Csontváry Kosztka Tivadar, Munkácsy Mihály és Tihanyi Lajos után negyedikként került be a „kétszázmilliósok” klubjába, s mint azonnal látni fogjuk, ez a klub az év folyamán tovább bővült.

3-4. Galimberti Sándor: Enteriőr Thonet-székkel és Gauguin-metszettel, 220 millió forint
Az elmúlt száz évben korábban mindössze 4 Galimberti-festmény került aukcióra, ami nem meglepő, tekintve, hogy a fiatalon, 32 évesen elhunyt művész darabszámát tekintve kis életművet hagyott hátra; ismert festményei közül 18-at közgyűjtemények őriznek, magánkézben mindössze 11 található. A Kieselbach Galériánál december 20-án kalapács alá került munkája éppúgy a múlt század első évtizedében – egészen pontosan 1909 tavaszán – született, mint a felsorolásunkban eddig szerepelt képek. Rippl-Rónaihoz azonban a keletkezés hasonló időpontjánál jóval szorosabban is kapcsolódik, hiszen a mű a két művész barátságának köszönhetően ugyanott, Rippl-Rónai kaposvári házában született, ahol a Piacsek bácsi a Niklay lányokkal és a ház több olyan használati tárgyát is megörökíti – így egy fehér kerámiavázát és egy fehérre festett Thonet-széket –, amelyek Rippl-Rónai vásznairól is ismerősek lehetnek. Az Enteriőr nem csak az életmű, de a magyar fauve festészet, sőt, a magyar modernizmus egészének is kiemelkedő darabja. Összefoglaló, programalkotó főmű: tiszteletadás az ihlető elődök példája előtt, miközben a kubizmus felé vezető utat is felvillantja. A festmény 110 millió forintról indulva végül becsértéke sávjában, annak felső határához közeli áron talált gazdára.

5. Márffy Ödön: Álló női akt, 170 millió forint
Nem sokkal később, az 1910-es években született a Nyolcak egyik mestere, Márffy Ödön alkotása is, ami a művész eddigi, hét éve elért 72 milliós életmű-rekordját igen jelentősen meghaladó és a becsérték sávjának felső határán is túllépő áron cserélt tulajdonost a Kieselbach Galéria decemberi árverésén. A licit egyébként 80 millió forintról, azaz a korábbi életműrekordot meghaladó árról indult, amire ritkán van példa aukciókon. Galimberti alkotásához hasonlóan a Márffy-festmény is egy művésztárs, nevezetesen Kernstok Károly kertjében készült. A napfényben fürdő, vad fauve-os tónusokban lángoló vörösökkel, pirosakkal, narancsokkal és rózsaszínekkel megfestett meztelen női test szinte izzik a tompítatlan erejű, végletekig felfokozott színek kavalkádjában. Az árverési katalógus nem tartalmaz a mű korábbi tulajdonosaira vonatkozó információkat, de az tudható róla, hogy az elmúlt negyedszázadban több budapesti és párizsi kiállításon szerepelt és számos kiadványban reprodukálták.

6. Vaszary János: San Remo, 160 millió forint
Vaszary János hosszú évek óta a legkedveltebb és aukciókon leggyakrabban felbukkanó művészek közé tartozik – egyedül a két nagy hazai árverőház téli aukcióin csaknem két tucat munkájára lehetett licitálni –; az új rekordár nála szinte mindig „benne van a levegőben”. Ez az 1937-ben született, egyik utolsó itáliai utazását felidéző, San Remo városát szinte éteri fényben lebegőként megfestett, többszörösen kiállított és reprodukált vászna váratlanul heves licitcsatát váltott ki, ami végül az 50 milliós kikiáltási ár több, mint háromszorosára, s jóval a becsérték fölé tornázta fel a leütési árat.

7-8. Bortnyik Sándor: Géplovag, 150 millió forint
Bortnyik Sándornak nem volt szüksége új rekordra ahhoz, hogy bekerüljön a TOP 10-be; 170 milliós csúcsárát még 2008-ban érte el a Lámpagyújtó című, 1921-ben született festményével. Most kalapács alá került munkája 7 évvel később, de még mindig Bortnyik legjobbként számontartott korai alkotói korszakában született és meglehetősen hosszú időn keresztül lappangott, hogy aztán az ezredforduló után többször is tulajdonost cseréljen. Előbb egy amszterdami Christie’s árverésen bukkant fel 2007 decemberében, ahol 168 ezer euróért ütötték le. Ez akkori árfolyamon kb. 42,5 millió forintnak felelt meg. Alig több, mint egy évvel később, 2008 decemberében már a Virág Judit Galéria árverezte és ekkor 75 millió forintot adtak érte. Most ismét ennél a háznál került kalapács alá, 80 milliós kikiáltási árral, 160-240 milliós becsértékkel. A leütési ár ugyan nem érte el a becsérték sávját, de a 150 milliós ár is megerősítette a művész helyét a legdrágább hazai alkotók között.

7-8. Tihanyi Lajos: Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal, 150 millió forint
Tihanyi két legdrágább, 2016-ban, illetve 2017-ben árverezett festménye a párizsi Pont St. Michelt örökíti meg; ezúttal egy csendélet lett a Kieselbach Galéria nyári árverésén a harmadik legdrágább alkotása. Tihanyi képe a toplista több más művéhez hasonlóan a múlt század elején, 1909-ben született Nagybányán; a kirobbanó színekkel és frappáns téralakítással megalkotott kompozíció a magyar fauve-os, sőt az egész modern magyar festészet egyik legszebb virágcsendélete. A festmény magas, 100 milliós kikiáltási árról indulva érte el becsértéke sávjának alsó határát.

9. Kádár Béla: Zene, 140 millió forint
Kádár Béla a hazai aukciók egyik leggyakoribb és legnépszerűbb szereplője, korábban mégis csak egy képének ára lépte át a százmilliós határt: a Concertina című 1926-os olajképét két éve 110 millió forintért ütötték le a Virág Judit Galériában. Ezt az eredményt most ugyanitt egy ugyanazon évben készült, nagyon hasonló témájú vászna szárnyalta túl; igen hasonló a két mű erőteljes térbelisége, geometriai formákon alapuló képszerkezete, „white cube” típusú, letisztult háttere is. A művet viszonylag szerény, 55 milliós kikiáltási árról indították, ám a licitcsata gyorsan felvitte az árat a becsérték felső határát és egyben új életmű-rekordot jelentő 140 millió forintig.

10. Dénes Valéria: Rózsaszín virágok, 110 millió forint
Az idei év legdrágább alkotásai közé Galimberti Sándor mellett felesége, Dénes Valéria egyik legismertebb munkája is bekerült. Dénesnek férjéhez hasonlóan csak igen rövid, alig egy évtizedes pálya adatott meg, így az ő festményeinek felbukkanása hasonlóan ritka eseménynek számít, mint Galimbertié. Dénes rekordját 2019 óta egy brugge-i városképe tartotta 110 milió forinttal – ez egyben a legmagasabb ár, amit női festő munkájáért magyarországi aukción fizettek. A Kieselbach Galéria őszi árverésén egy 1910 körül minden bizonnyal Párizsban született, a magyar fauvizmus egyik gyöngyszemének és az életmű legszebb csendéletének tartott munkája 75 millió forintról indulva megismételte ezt – a becsértéket pontosan tükröző – eredményt.

Az írásban szereplő valamennyi ár leütési ár és nem tartalmazza a két aukciósház jelenleg egyaránt 23%-os jutalékát.
Végezetül felhívjuk a figyelmet arra, hogy a nyilvános árveréseken legmagasabb áron elkelt művek listája nem feltétlenül azonos – sőt, szinte biztosan nem teljesen azonos – a ténylegesen a legmagasabb árakon gazdát cserélt alkotások listájával. Számos kiemelkedő értékű műalkotás az aukciós házak private sales üzletágán keresztül kerül új tulajdonoshoz, s kisebb valószínűséggel, de a műkereskedésekben és a gyűjtők közötti közvetlen adásvételben is születhetnek kiugró árak. Ezekről csak a legritkább esetben áll rendelkezésre megbízható információ. A Virág Judit Galéria például júliusban konkrét összeg említése nélkül jelentette be, hogy Csontváry Kosztka Tivadar Hídon átvonuló társaság című festményét, ami a ház egy korábbi, 2008-as aukcióján 180 millió forintért kelt el, most private sale-ben értékesítették, „a magánkereskedelemben Magyarországon valaha volt legmagasabb áron”. Ennek a képnek egészen biztosan helye lenne 2021 legdrágább magyar festményei között.
A festmények reprodukcióit az azokat árverező aukciósházak jóvoltából közöljük.
A cikk lejjebb folytatódik.