Bár a legmagasabb árakból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a műtárgykereskedelem egészének trendjeiről, mégsem véletlen, hogy a nemzetközi piac „kihűlésének” jeleit mutató idei esztendőben a csúcseredmények is elmaradtak. 2016 legdrágább festménye Claude Monet Szénakazal című műve lett, ami 81 millió dollárt meghaladó árával ugyan új életmű-rekordot jelent az impresszionista festő számára, de messze elmarad Picasso Algíri nők, O változat című festményének 2015-ben felállított 179,3 millió dolláros rekordárától, sőt tavaly még az öt legdrágább festmény közé sem került volna be.
Claude Monet: Szénakazal, 1891, olaj, vászon, 72,7 x 92,1 cm, a Christie’s jóvoltából
A nemzetközi toplista idén is igen heterogén, időhorizontja a XVII. századtól napjainkig terjed. Egyik szélső pontja a legdrágább régi mester, Peter Paul Rubens vászna, ami a flamand festő második legmagasabb árát érte el, míg a másik a csak Kínában keresett, de ott igen népszerű 72 éves Cui Ruzhuo 2013-as tusrajza. Rendkívül ritka, hogy a TOP 10-be ennyire friss alkotás is bekerüljön. A csúcslistán szereplő művek túlnyomó többsége persze XX. századi munka, viszonylag egyenletes megoszlásban a század két fele között.
Willem de Kooning: Cím nélkül XXV., 1977, olaj, vászon, 195,7 x 223,5 cm, a Christie’s jóvoltából
A csúcseredmények „születési helye” sem okoz meglepetéseket, kilenc leütést a két vezető nemzetközi háznál, a Christie’s-nél, illetve a Sotheby’s-nél regisztráltak, míg Cui Ruzhuo munkája a két nagy kínai aukciósház egyikénél, a Poly Auction-nél cserélt gazdát. Míg tavaly a tízes toplista valamennyi tételét New Yorkban ütötték le, idén három kiugró ár Londonnak, egy pedig Hong Kongnak is jutott. A listán idén senki sem tudott duplázni, a tíz legjobb eredményen tíz különböző művész osztozik, s bár egyikük jó helyezése sem váratlan, jónéhány megszokott név hiányzik: a korábbi listák néhány gyakori szereplője, így Van Gogh, Giacometti, Liechtenstein, Rothko és Warhol ebben az esztendőben nem volt jelen főművel a piacon.
Pablo Picasso: Ülő nő, 1909, olaj, vászon, 81 x 65 cm, a Sotheby’s jóvoltából
Lássuk ezek után magát a listát, amin a jobb összehasonlíthatóság kedvéért valamennyi ár dollárban, és az árverőházak jutalékával együtt szerepel:
Claude Monet: Szénakazal |
81.447.500 |
Christie’s NY |
Willem de Kooning: Cím nélkül XXV. |
66.327.500 |
Christie’s NY |
Pablo Picasso: Ülő nő |
63.220.336 |
Sotheby’s London |
Peter Paul Rubens: Lót és lányai |
58.077.955 |
Christie’s London |
Jean-Michel Basquiat: Cím nélkül |
57.285.000 |
Christie’s NY |
Amedeo Modigliani: Jeanne Hébuterne (selyemkendővel) |
56.265.500 |
Sotheby’s London |
Edvard Munch: Lányok a hídon |
54.487.500 |
Sotheby’s NY |
Cui Ruzhuo: Nagy havas hegyek |
39.577.200 |
Poly Auction HK |
Cy Twombly: Cím nélkül |
36.650.000 |
Sotheby’s NY |
Francis Bacon: Két tanulmány egy önarcképhez |
34.970.000 |
Sotheby’s NY |
Forrás: artprice.com
A hazai lista abban hasonlít a nemzetközire, hogy az abszolút rekord – Csontváry Kosztka Tivadar Traui tájképének 240 milliója még 2012-ből – itt sem forgott veszélyben. Tihanyi Lajos a magyar Vadak egyik főművének számító Pont St. Michel (Párizs) című festményének 170 milliós leütési ára ugyanakkor az elmúlt négy év legjobb eredménye és talán egyfajta váltás kezdetét is jelenti a különböző korszakok és irányzatok árai között kialakult arányok tekintetében.
Tihanyi Lajos: Pont St. Michel (Párizs), 1908, olaj, vászon, 53,5 x 65 cm, a Kieselbach Galéria jóvoltából
Az itthoni lista időhorizontja sokkal szűkebb a nemzetközinél: kizárólag a XIX. század végén és a XX. század első felében készült művek szerepelnek rajta. Az alkotók között csak egy van, akinek a neve eddig nemigen bukkant fel a legdrágábbak között: Boromisza Tibor erőteljes fauve-os hatást tükröző nagybányai munkája új rekordárat hozott a művésznek és egyből az idei rangsor harmadik helyére katapultálta őt.
Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne, 1914, olaj, lemezpapír, 70 x 100 cm, a Kieselbach Galéria jóvoltából
A többiek nélkül aligha született rangsor az elmúlt években, Rippl-Rónai Józsefnek idén ráadásul három és Munkácsy Mihálynak is két munkával sikerült bekerülnie a legdrágábbak közé. A csúcseredményeken három árverőház osztozik; a festménypiac két meghatározó szereplője, a Kieselbach és a Virág Judit Galéria mellett a BÁV is elcsípett egy helyet a listán.
Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben, 1908, olaj, vászon, 100 x 116 cm, a Virág Judit Galéria jóvoltából
Íme a hazai a TOP 10, az árakat forintban és egyelőre még az árverőházak jutaléka nélkül adjuk meg, bár néhány hazai aukciósház kezd áttérni kommunikációjában a nemzetközileg elterjedtebb, jutalékkal növelt árakhoz:
Tihanyi Lajos: Pont St. Michel (Párizs) |
170.000.000 |
Kieselbach Galéria |
Rippl-Rónai József: Stilizált virágok özöne |
95.000.000 |
Kieselbach Galéria |
Boromisza Tibor: Rőzsehordók a ligetben |
87.000.000 |
Virág Judit Galéria |
Rippl-Rónai József: Társaság a kastélyparkban |
80.000.000 |
Virág Judit Galéria |
Aba-Novák Vilmos: Rálátás Felsőbányára |
60.000.000 |
Kieselbach Galéria |
Patkó Károly: Fésülködés |
60.000.000 |
Kieselbach Galéria |
Munkácsy Mihály: Naplemente |
55.000.000 |
Virág Judit Galéria |
Rippl-Rónai József: A Róma-villa ősszel |
52.000.000 |
BÁV |
Munkácsy Mihály: Ülő nő intérieurben |
50.000.000 |
Virág Judit Galéria |
Vaszary János: Dinnyés Csendélet |
50.000.000 |
Virág Judit Galéria |
A cikk lejjebb folytatódik.