A The Art Newspaper idén is nyilvánosságra hozta a világ legnépszerűbb művészeti múzeumainak listáját, az adatok ezúttal a 2015-ös évre vonatkoznak:
Eszerint a Louvre biztosan őrzi első helyét annak ellenére, hogy a novemberi párizsi terrorakciók miatt néhány napig zárva tartott és az év hátralévő részében is a szokottnál kevesebb látogatót fogadott, mivel a Párizsba készülő turisták egy része az újabb támadásoktól félve módosította útitervét. A 8,6 millió látogató 600 ezerrel kevesebb az előző évinél, de – 310 nyitvatartási nappal számolva – így is naponta 27 ezernél is többen fordultak meg a világ legnépszerűbb múzeumában, ahol egyébként a teljes árú belépőjegy 15 euró.
A Louvre vezetői 2025-re már 12 millió látogatóval számolnak és megkezdték azoknak a belső átalakításoknak a tervezését, amik révén a múzeum kapacitása erre a szintre növelhető. Komolyan napirenden van a keddi zárva tartás eltörlése is, de a 12 milliós látogatószám elérését akkor is reálisnak tartják, ha erre végül nem kerül sor. A Louvre abból a szempontból előnyösebb helyzetben van legnagyobb vetélytársainál, hogy az időszaki kiállítások kevésbé befolyásolják az érdeklődést, ide túlnyomó többségben az állandó kiállítások – nem ritkán csak egyetlen festmény, a Mona Lisa – kedvéért jönnek a látogatók. Párizs egyéb, ugyancsak világszerte népszerű múzeumai közül még a Musée d’Orsay-nak sikerült tizedikként felkerülnie a toplistára, ám itt a látogatók száma – 12 eurós belépődíj mellett – 60%-kal marad el a nagy helyi vetélytárs számaitól.
A Louvre. Forrás: Wikipédia
Az egy évinél korábbi számot 100 ezerrel felülmúlva megszilárdította második helyét a rangsorban a londoni British Museum, a toplistán szereplők között azon kevesek egyike, amit nem elsősorban képzőművészeti gyűjteményeiért keresnek fel a látogatók. Nagy-Britannia vezető múzeumába a belépés – néhány időszaki tárlattól eltekintve – ingyenes. Tavalyi teljesítményével a British Museum növelte előnyét a legnagyobb hazai vetélytárssal, a National Gallery-vel szemben, ami a tavalyelőtti harmadik helyről 5,9 millió látogatójával visszaesett az ötödikre. A National Gallery kitettsége az időszaki tárlatok sikerének viszonylag nagy, a tavalyi gyengébb eredmény fő oka azonban másutt keresendő: az alkalmazottak munkabeszüntetései többször is a múzeum részleges bezárásához vezettek. A National Gallery állandó kiállítást a többi brit közgyűjteményhez hasonlóan ingyen lehet megtekinteni, ám az időszaki tárlatok árai igencsak húzósak: a jelenleg látható Delacroix és a modern művészet felemelkedése című kiállításra például 16 fontba kerül a teljes árú jegy.
MET, New York. Fotó: mta.com (Metropiltan Transit Authority)
A londoni intézmény helyét a dobogó harmadik fokán a leglátogatottabb Európán kívüli múzeum, a New York-i Metropolitan Museum of Art foglalta el 6,5 millió látogatóval. A fő attrakció itt is az állandó gyűjtemény, de azért az időszaki tárlatok változó népszerűségének hatása is érződik valamennyire a számokon. Ami a belépődíjat illeti, a „Met” viszonylag ritka gyakorlatot alkalmaz: elvben mindenki annyit fizet, amennyit akar, az ajánlott összeg – teljes ár esetén – 25 dollár. A közelmúltban nagy vita zajlott ebben a témában, aminek az lett az eredménye, hogy a „recommended” szót a valamivel kevésbé nyomásgyakorlásnak tűnő „suggested”-re változtatták. Aki viszont el szeretné kerülni a sorban állást és előre online vásárolja meg a jegyét, annak el kell fogadnia az ajánlott árat.
A Vatican Museums látogatottságát szinte kizárólag az idegenforgalom alakulása befolyásolja; aki eljut Rómába, illetve a Vatikánba és ideje engedi, aligha hagyja ki az egyetemes művészettörténet számtalan kiemelkedő kincsét felsorakoztató múzeumot. Ennélfogva a számok meglehetősen stabilak, a tavalyi 6 millió látogató az előkelő negyedik helyhez volt elég. A belépődíj nem olcsó – 16 euró – de mindenképpen megéri.
A National Palace Museum Tajpejben. Forrás: Wikipédia
A tajpeji National Palace Museum hatodik helye talán sokakat meglep, pedig Tajvan nemzeti múzeuma már hosszabb ideje a leglátogatottabb Ázsiában és a globális toplistán is biztosan őrzi a helyét. A világ egyik legnagyobb kínai műgyűjteményének alapját egy ezer éves császári kollekció képezi, melynek rendkívüli gazdagsága miatt az állandó kiállítás anyagát is rendszeresen megújítják, de nagy népszerűségnek örvendenek a – részben a nyugati művészetnek szentelt – időszaki tárlatok is. Az év minden napján nyitva tartó múzeum látogatóinak többsége a népi Kínából érkezik, a belépődíj 250 új tajvani dollár, azaz körülbelül 2140 forint.
A legnagyobb visszaesést a TOP 10-ben tavaly a Tate Modern-nek kellett elkönyvelnie, az egy évvel korábbinál közel egymillióval kevesebb, 4,7 millió látogató most csak a hetedik helyhez volt elég. Az idei év minden bizonnyal gyógyírt hoz a sebekre, hiszen nemsokára átadják a múzeum új épületszárnyát, amit máris rendkívüli várakozás előz meg. Az állandó gyűjtemény itt is díjtalanul tekinthető meg, de az időszaki tárlatokért sokat kérnek; a most zárult Calder-kiállítás teljes árú jegyéért például 18 fontot kellett fizetni.
4,1 millió látogatójával a 8. helyen landolt az ingyenesen látogatható washingtoni National Gallery of Art, ami január 1. és december 25. kivételével minden nap nyitva tart, míg a 9. az élboly egyetlen kelet-európai múzeuma, a szentpétervári Ermitázs, 3,66 millió nézővel. Míg a washingtoni intézmény számai évek óta stabilak, a legnagyobb orosz múzeum két évvel korábban még csak 2,9 millió látogatónál tartott. Szentpétervárott még mindig viszonylag olcsó a belépő: a 600 rubel most körülbelül 2500 forintnak felel meg, de az oroszországi látogatók ennél egyharmaddal kevesebbet fizetnek.
A washingtoni National Gallery of Art. Forrás: Wikimedia Commons
Érdekes adatokat közöl a The Art Newspaper a leglátogatottabb időszaki kiállításokról is. A rangsort itt a napi látogatószámok alapján állították össze, s ebben a tajpeji National Palace Museum verhetetlennek bizonyult: 9 időszaki tárlatukat napi átlagban 12 ezren (!) tekintették meg. Ázsiában találjuk a lista többi éllovasát is, többnyire olyan kiállításokkal, melyeknek anyagát európai múzeumokból kölcsönözték. Így a tokiói Metropolitan Art Museum Monet-kiállítását naponta 10 ezren, az ugyancsak tokiói National Art Center Vermeer-Rembrandt-Tiziano tárlatát 7640-en látták. Picasso, Dali és Miró Spanyolországból érkezett műveinek a Rio de Janeiro-i Centro Cultural Banco do Brasil-ban napi 9500 látogatója volt. Az év szenzációját a melbourne-i National Gallery of Victoria szállította, ahol a brit David Shrigley szóló show-ját – 26 ausztrál dolláros, azaz kb. 5400 forintos jeggyel – naponta 5600-an látták, lekörözve ezzel Jeff Koons kiállításait a Guggenheim Bilbao-ban (5182 néző/nap) és a párizsi Centre Pompidou-ban ( 5 ezer néző/nap), valamint Aj Vej-vej tárlatát a londoni Royal Academy of Arts-ban (4300 látogató/nap).
David Shrigley brit képzőművész tárlatát naponta 5600-an látták Melbourne-ben. Fotó: NGV, forrás: theguardian.com
A 47 éves Shrigley természetesen nem ismeretlen név a szakmában, képregényeket rajzol, fest, zenét szerez, szobrokat készít, fotózik, 2013-ban a Turner-díjra is jelölték, tárlatának kiugró látogatottsága mégis váratlannak számít. A múzeum idén is jó eséllyel pályázik előkelő helyezésre ezen a listán; most éppen Andy Warhol és Ai Weiwei közös tárlata látható ott…