A magyar geometrikus képzőművészet egyik legnagyobb alakja, a 2018-ban elhunyt Fajó János festménye a Közép-Európa legtekintélyesebb modern és kortárs múzeumai közé tartozó bécsi Mumokba került. A hírt a múzeum szájtján Rainer Fuchs, az intézmény igazgatóhelyettese és főkurátora jelentette be a műről több fotóval illusztrált írásában, melyben részletesen bemutatta a szerzőt és munkásságát, valamint a kollekcióba került, 2000-ben készült alkotást. Utóbbiról többek között az alábbiakat írta: „Az első pillantásra négyzetnek tűnő felületet közelebbről megvizsgálva kiderül, hogy egy két egymást átfedő háromszögből álló dombormű. A két forma találkozásánál különleges kölcsönhatás érvényesül, ami ráadásul attól is függ, hogy a saját tekintetünk hogyan mozog a térben, így pedig nézőként is aktív szerepet kapunk a mű befogadásához.”

A Két háromszög című alkotás a művész halálát követően felesége, Fajóné Hajós Ágnes által az életmű gondozására és az új generációkkal történő megismertetésére, szellemiségének továbbvitelére létrehozott alapítvány ajándékaként került a Mumok kollekciójába. A Fajó munkásságának kutatását szervező, ösztöndíjakat, kiállításokat is támogató alapítvány kuratóriumának elnöke, Váradi Mátyás a Mumok-gyűjteménybe való bekerülést kiemelkedő jelentőségű állomásnak nevezte az életmű külföldi jelenlétének erősítésében. Fajó János művei már életében is olyan jelentős külföldi kollekciókban kaptak helyet, mint – többek között – a zürichi Haus Konstruktiv, a gráci Neue Galerie, a Moszkvai Modern Művészeti Múzeum (MMOMA), a milánói Galleria D’Arte Moderna vagy a dallasi Geometric MADI Museum. A bécsi múzeumok között sem a Mumok az első, ahová Fajó művei láthatóak; az Albertina több munkáját is magáénak mondhatja. A Mumok viszont tovább erősítette pozícióját a kortárs magyar művészetet leginkább reprezentáló külföldi múzeumok sorában, hiszen gyűjteményében Bak Imrétől Maurer Dóráig, Birkás Ákostól Fehér Lászlóig már eddig is számos jeles hazai alkotó munkái kaptak helyet.
A cikk lejjebb folytatódik.