(Invisible History of
Exhibitions)
tranzit.hu – artalways.org projekt
A tranzit.hu „A kiállítások
láthatatlan története” címmel szimpóziumot szervez (2009. május 21-22),
melynek célja, hogy hozzájáruljon az utóbbi 50 év kelet-európai
kiállítástörténetének egy közös tudásalapra és diskurzusra épülő
feldolgozásához.
A szimpózium az „Art always has its consequences”
című, hosszú távú nemzetközi együttműködés keretében jön létre, mely
olyan, többnyire figyelmen kívül hagyott műfajokat és tevékenységeket
vizsgál, mint a művészszöveg vagy a konceptuális design, azzal a
szándékkal, hogy az utóbbi évtizedek kelet-európai művészettörténetét
új szempontok bevonásával gondoljuk újra és helyezzük el a nemzetközi
kortárs művészeti diskurzus kontextusában.
A kiállítást a művészi és
kurátori munka médiumaként értelmezzük, így a kiállítástörténet a
művészettörténettel párhuzamos narratívát hoz létre, melynek
fordulópontjai nem feltétlen egyeznek a művészettörténetével. AZ 1945
és 1989 közötti kelet-európai progresszív kezdeményezések ugyanakkor
nehezen illeszthetők be a kiállítástörténet már kialakult nemzetközi
szakirodalmába, mivel gyakran más megközelítést igényelnek, mint a
„nyugati” példák. Magyarországon például a fordulópontot
jelentő művészeti események jellemzően a második nyilvánosságban, a
párhuzamos kultúrában, magánlakásokban, klubhelységekben történtek,
így intézményi hátterük és dokumentációjuk nem összemérhető a
nyugat-európai és észak-amerikai nagyszabású kurátori kiállításokkal,
biennálékkal.
A
szimpózium történeti és kortárs esettanulmányokat mutat be, olyan paradigmatikus
jelentőségű művészeti eseményeket, melyek újraértelmezték a kiállítás fogalmát.
Az esettanulmányokat a nemzetközi elméleti és kurátori diskurzus következő
témáival szeretnénk összefüggésbe hozni:
* a kiállítás térbeli és időbeli
természetének elméleti megközelítései
* a rekonstrukció és dokumentáció
módszertana
* a helyszín szerepe a
hely-specifikusságtól az intézménykritikáig
* a szerzőség kérdése, kurátor-, művész-,
befogadó-szerepek
* a kiállítás történeti, ideológiai,
és politikai meghatározottsága a
nyilvánosság strukturális változásaival összefüggésben
* a kelet-európaiság kollektív
fogalmának és reprezentációjának dilemmái
A szimpóziummal egyidejűleg egy on-line angol nyelvű kiállítás-adatbázist
hozunk létre. Az adatbázis első tételei a szimpózium előadóinak
referenciái lesznek, majd felkért szakemberek és önkéntes hozzájárulók
ajánlásaival bővül. A szimpózium nyelve angol. A meghívott szakemberek
mellett, az alábbi felhívásra jelentkezőkből választjuk ki az
előadókat. Az előadásokat az www.artalways.org-on publikáljuk.
JELENTKEZÉS
Ha részt szeretne venni a szimpóziumon egy 30-40 perces előadással, küldjön
egy 200 szavas angol nyelvű absztraktot.
A jelentkezéseket 2009. MÁRCIUS 15-ig az office@tranzitinfo.hu
email-címre várjuk.
Hegyi Dóra, László Zsuzsa, Süvecz Emese – szervezők
http://www.artalways.org http://www.tranzit.org
————————————————
INVISIBLE HISTORY OF EXHIBITIONS – symposium
21-22 May 2009, Budapest
tranzit.hu-artalways.org project
CALL FOR PAPERS
„Invisible History of Exhibitions”, a symposium organized by
tranzit.hu (HU) aims at the formation of
shared knowledge and discourse on Eastern European art exhibitions
from the 1960s until now. The framework of this project is a long-term
international collaboration, „art always has its
consequences”, that focuses on invisible, alternative histories
through exhibition history, artists’ texts, archives, and conceptual design,
which have had restricted international visibility and accessibility
so far and thus are often missing from the canonized narratives of
contemporary art.
The symposium investigates the history and the current interpretations
of the exhibition, as the dominant format of contemporary art production
and presentation. „History” in this context is interpreted as
a group of constructed narratives based on events that constitute shifts in
the notions of art (art history) and the modes of its presentation (exhibition
history). In Eastern Europe progressive art
events between 1945 and 1989 could often only happen in the „second
publicity”, so they are embedded in the historical conditions of the
public sphere. While in western countries mainstream art institution
hosted curatorial group exhibitions that constitute the landmarks in
the history of exhibitions, in Eastern Europe
paradigmatic events often happened in private flats and off-site
spaces outside of official art institutions. Consequently, a different
methodology must be introduced to be able to include Eastern-European
events in the international discourse of exhibition history
The symposium presents historical and contemporary case studies describing
paradigmatic art events that significantly affected our understanding
of exhibitions. Examples of Eastern-European art practices are
suggested to be related to such topics of the international
theoretical and curatorial discourse as:
* the spatial and temporal nature of the exhibition
* the ephemeral qualities and methodologies of reconstruction and
documentation
* the role of the location from site-specificity to institutional critique
* authorship and artistic-, curatorial-, visitor positions
* exhibition as a historical, ideological, or political construction
in relation to the transformations of the public sphere
* the collective/unifying concept and representation of Eastern-European
art
Together with the symposium we intend to launch an Eastern-European online
database of exhibitions. The first items in the database will be the
references of the speakers at the conference and in the future the
archive will grow by the submissions of other invited and voluntary contributors.
The language of the symposium is English. Speakers are invited by the organizers and selected from the applications submitted to call
below.
The papers of the symposium will be published on www.artalways.org.
APPLICATIONS
If you are interested in participating in the symposium with a paper
please
submit a 200 word abstract.
Please send your proposal to office@tranzitinfo.hu
until 15 MARCH 2009.
concept: Dóra Hegyi, Zsuzsa László, Emese Süvecz
http://www.artalways.org http://www.tranzit.org