Ezzel a címmel szervez nemzetközi konferenciát az AICA Magyar Tagozta az IAWIS-szal (International Association of Word and Image Studies) közösen a novemberi budapesti fotóhónaphoz kapcsolódva. A konferencia neves nemzetközi – amerikai, holland, német – és magyar szakemberek közreműködésével jön létre 2006. november 10-11-én a budapesti Goethe Intézetben. Az utóbbi évtizedben, a kulturális emlékezet egyik legizgalmasabb multi-, illetve interdiszciplináris kutatási terepe lett a családi képek vizsgálata. A kortárs kulturális diskurzusban a család igen erőteljes metafora, melynek történelmi, társadalmi és vizuális reprezentációja minduntalan a legkülönfélébb szociológiai, antropológiai, vallási és politikai szándékokkal, tartalmakkal telítődik. Történelmi események, sorsfordulók gyakran alapjaiban érintik a családok integritását, sorsát, s a családi fényképek, a család (ön)reprezentációi éppen ezért képesek olyan revelatív módon reflektálni a tágabb történelmi háttérre is.
A 2006-os novemberi fotóhónaphoz kapcsolódva egy kétnapos, interdiszciplináris nemzetközi konferenciát, és ehhez kapcsolódó kiállításokat terveznek, melyek a családi képek témájára épülnek. E témakört elsősorban szó és kép kapcsolata szempontjából vizsgálnák, vagyis azt, ahogyan a családi fényképek a narratívák, mítoszok, ideológiák konstrukciójához kapcsolódnak. A közkeletű felfogás szerint, a képek a történeteket hivatottak illusztrálni, illetve hitelességüket bizonyítani, valójában azonban a kapcsolat összetettebb; a történetek gyakran maguk is képeket teremtenek, a képek pedig kontextust, értelmezést kívánnak, s akár több történet is kapcsolódhat ugyanahhoz a fényképhez. A vizsgálódások javasolt témái közé tartoznak a láthatóság, láthatatlanság, kontextus teremtés, manipuláció, kihagyás, értelmezés és ellenállás kérdései.
Egyéb lehetséges témák:
– a magán- és a közösségi emlékezet találkozási pontjai (családtörténet, egy közösség történetei, nemzeti történelem, a holokauszt ábrázolása, forradalmak, köztük az 1956-os magyar forradaloméi, világháborúk, gyarmatosítások, rabszolgaság stb. képei)
– életrajz, önéletrajz
– memoárok
– hivatalos és nem-hivatalos/ alternatív történelmi narratívák
– az ún. reflektálatlan vagy spontán amatőrfotók szembeállítása professzionális vagy művészi képekkel
– dokumentum, dokumentáció (magán- és állami archívumok)
– a banális, hétköznapi és a fennkölt találkozása a képeken
– a sztereotip, személytelen, és személyes kapcsolata, átfedései
– az album mint az elbeszélés egyik műfaja
– a műtermi fotó mint az elbeszélés egyik műfaja
– a technika hatása a hagyományos ábrázolásra (pl. polaroid, digitális fényképezőgép)
A kísérő kiállítás/ok olyan művészek műveiből áll/nak össze, akik munkáikban valódi családi fényképeket, vagy a családi képeket mint koncepciót használják. A konferenciához kapcsolódó kiállítások a Stúdió Galériában (kurátor: Erőss Nikolett), a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben (kurátor: Zólyom Franciska) és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay termében (kurátor: Lázár Eszter és Sturcz János) lesznek.
Koncepció: Bán Zsófia
Témafelelős: Turai Hedvig
A konferencián a 20 perces (maximum 12000 karakter) előadásokat rövid megbeszélések, viták követik, moderátor vezetésével.
A konferencia nyilvános.
A konferenciára jelentkezés módja:
1500-2000 karakter terjedelmű témajavaslattal elektronikusan a következő e-mail címre: turay@ludens.elte.hu
Határidő: 2006. június 20.
Felhívás konferenciára: Exponált emlék – családi képek a magán és a közösségi emlékezetben
Ezzel a címmel szervez nemzetközi konferenciát az AICA Magyar Tagozta az IAWIS-szal (International Association of Word and Image Studies) közösen a novemberi budapesti fotóhónaphoz...