Napjaink design világának legfontosabb történései Hollandiához, illetve a világszerte egyre többfelé tevékenykedő holland tervezőkhöz kötődnek. Sikerük egyik titka a képzési és az intézményi szisztémában keresendő. A Via Milano New Dutch Design olyan kiállítási formáció, ami a fiatal tehetségek, már diplomás, pályájuk elején álló tervezők számára kínál lehetőséget arra, hogy a design szakma legnagyobb seregszemléjén, a design világ központjában mutatkozzanak be.
Tévedés ne essék, itt nem műkedvelők, próbálkozó amatőrök, futottak még kategóriába tartozó vizesnyolcasok kapnak lehetőséget, hanem a holland design nagy öregjei mellett a legtehetségesebb ifjakat is promotálja a Via Milano alapítványa, annak szakértői, illetve a Council of Amsterdam és Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) nevű szervezet. A cél egyértelmű: fórumot teremteni, ahol a tervezők tárgyai, ötletei és fejlesztései a gyártók, a média és a legszélesebb nagyközönség előtt mérettetnek meg. A Via Milano New Dutch Design adott évi válogatása az áprilisi milánói Salone del Mobile után utazó kollekcióvá válik, ami Európa arra érdemesnek talált helyein mutatkozik be. Éppen ezért megy szenzáció számba, hogy a WAMP szervezésében most Magyarország adhat három hétig (2008. 02. 22.–03. 15.) otthont a nagyszerű kollekciónak.
A legnagyobb designerek közül négyen is elfogadták meghívásunkat: Gijs Bakker, Ineke Hans, Richard Hutten, Tjeerd Veenhoven személyesen is Budapestre érkeznek a fesztivál idejére.
Fenegyerekek Designföldről
Gijs Bakker
Az 1942-ben született leginkább ötvösként működő tervező, akkor is a holland design legfontosabb figurája lenne, ha életében egyetlen vonalat sem húzott volna. Renny Ramakers társaként ugyanis 1993-ban megalapította a Droog Design nevű design konzultációs és menedzsment stúdiót, ami a holland design konceptuális, vagyis kísérletező vonulatának legfontosabb műhelyévé vált. A Droog tervei és tervezői a kezdeti idők óta a világ legsikeresebb formaalkotóivá váltak, és egy sor termékük került nagy sorozatú gyártásba. A már Magyarországon többször megfordult Bakker, illetve Ramakers az Eindhoveni Design Academy tanszékvezető tanáraiként is ismertek.
Ineke Hans
Az 1966-ban született tervező kissé kakukktojásnak számít annyiban, amennyiben ő diplomáját nem Hollandia, egyik egyetemén, hanem a legendás londoni Royal College of Arton szerezte. Dolgozott a brit IKEA-ként emlegetett Habitatnak, majd az olasz Cappellininek, Coriannak, Swarovskinak, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Stílusában a hollandokra általánosságban is jellemző játékosság, humor és formai asszociációk sora jellemző. Rendszeres résztvevője a nagyobb design kiállításoknak és darabjait múzeumok kortárs kollekcióiba is rendszeresen beválogatják.
Richard Hutten
Az 1967-ben született tervező a holland design oktatás fellegvárának tekinthető Design Academy Eindhoven falai között szerezte meg diplomáját, hogy aztán a kilencvenes évek közepén csatlakozzon a Droog Design formációhoz. Ebben az időben születnek meg azok a bútortervei is, melyek közül az asztal–szék kombinációt mutató The Cross nevű darab igazán emlékezetes, amely révén mintegy berobbant a nagy gyártók tervezői elitjébe. A kilencvenes évek végétől érdeklődése egyre inkább a belsőépítészet, azon belül is múzeumok, könyvtárak és egyéb intézmények belsőépítészete felé fordult. Egyes darabjait felvette gyűjteményébe a New York-i MoMA is.
Tjeerd Veenhoven
Az 1976-ban született designer a holland tervezőkre jellemző sokoldalúság mintaképe. Ez a konceptuális gondolkodásból, tehát a funkciót nem minden esetben legfontosabb összetevőként felfogó stílusából ered. Rendhagyó anyagokból alkotott bútorai, felfújható tér installációs elemei, egyéb használati tárgyai a gondolat és a kreativitás szabadságát hirdetik. Nem függ sem technológiától, sem alapanyagtól, tárgyainak kiindulópontja akár valamiféle ready-made alapanyag, vagyis talált hulladék is lehet. Tervezői nagysága abban áll, hogy ennek ellenére sem ad hoc, barkácsolt megoldásokkal áll elő, hanem ízig-vérig használati termékekkel.
Bertjan Pot
Az 1975-ben született tervező tőről metszett vidéki srácnak tartja magát. Egy vidéki kis városban, Nieuwleusenben született, ám ma már Hollandia ipari és kereskedelmi központjának számító Rotterdamban él és dolgozik. Munkáit az computerizált esztétikum (Random-szék) és az új anyagokban, leginkább a szénszálas kompozit műanyagokban rejlő lehetőségek kiaknázása jellemzi. A holland design szupersztárjával, a Moooi művészeti igazgatójaként is ismert Marcel Wanders-szel megformált Carbon nevű széke korunk egyik ikonikus formatervévé vált.