2009. augusztus 25–30. Ahogy eddig is a közönség 5 napig mindennap más kiállításon és zenei eseményeken vehet részt, melyek egy tematika köré csoportosulnak. Idén azonban már 2 helyszínen folynak a programok. Kora este a Kortárs Művészeti Intézet (2400 Dunaújváros, Vasmű út 12.) ad helyet a képzőművészeti, illetve az ezekhez szorosan kapcsolódó zenei programoknak.
A 2009-es Éjszakai Átszálló alkalmával bemutatott fiatal magyar kortárs
művészek műveit, akcióit, projektjeit összeesküvésként próbálja átértelmezni az
esemény kurátora. A kortárs művészettel napi kapcsolatban nem
álló látogatók számára – egy külső nézőpontból szemlélve gyakran tűnhet kvázi
értelmetlennek, ebből kifolyólag pedig egy általuk nem érthető célú
összeesküvésnek egy kortárs művészeti megmozdulás. Ez sokszor a kortárs
művészetet sújtó információhiánnyal, vagy általános érdektelenséggel
indokolható, vagy éppen azzal, hogy széles körben nem tisztázott a
képzőművészeti szcéna szereplőinek pozíciója, különösen az alanyi módon
válogató kurátoré. A legtöbbek számára a mai napig rejtély a kortárs művészet
fogalmisága és technikai repertoárja. Amióta pedig általánosan megfogalmazódó
elvárás a szcénán belül az, hogy a kortárs művészek munkái szóljanak
valamiféleképpen a jelen társadalmi kérdéseiről, azóta furcsának tűnhet, hogy
miért és hogyan akar állást foglalni egy olyan közkeletűen lírai formalizmusába
temetkező, és éppen ezért irrelevánsnak hitt mező, mint a kortárs
képzőművészet. Ez a szociális-affinitás nagyban árnyalja az
összesküvés-elméletek szerepét.
A Konspiráció Átszálló célja nem az, hogy
didaktikusan, egyfajta edukációs céllal tárja fel a meg-nem-értettség
tartalmait. Éppen ellenkezőleg: a látogatók eleve egy konspirációs értelmezési
térbe lépve a biztosan soha nem érthető üzenetek és érdek-összefonódások
mezején saját intenciójuk szerint fogadhatják be a művészetet – ami a művészeti
grammatika és az összeesküvés szótárainak mindig új régióit igyekszik
meghódítani. Az Átszálló éjszakákon átnyúló kiállítás-sorozatának alkalmával is
alapvetően arról van szó, hogy egy Intézet gyomrába gyűlnek emberek a sötétben.
Okaik és motivációik különfélék: van, aki a művészetre kíváncsi, van aki a
zenei programokra, van aki csak odasodródik. A szituáció konfuzitása
mindenesetre kedvező ahhoz, hogy az Átszálló különböző összesküvések
melegágyává váljon. Egy helyre gyűlnek emberek, eltérő érdekekből, de
ugyanazzal a céllal, hogy részt vegyenek a programokon. Minden közösségi
együttlét alkalmával történik valami a közösen tapasztalt élmények által.
Az éjszakai átszálló alkalmával pedig olyan
művészeket és munkákat igyekezett a kurátor válogatni, amiknek tág
mediális-kerete eleve összeesküvésekre enged következtetni, vagy a karakterük
valamilyen módon magyarázza az összeesküvés fogalmát. A Kaos Kemping formáció
archív super8-as és 16 mm-es filmeket vetítik szimultán módon az összes térben
használható felületre. A vetítve keveredő talált archív és ismeretterjesztő
dokumentum-filmek nyelve eleve összesküvés hangulatot áraszt, ami a kortárs
vj-zést is átértelmezi egyfajta analóg mozi alapú képi mixtúrává. A
Borsos-Lőrinc Lilla és Borsos János alkotta „Borsos-Lőrinc” formáció 2009-ben
hívta fel magára nagyban a magyar közvélemény és média figyelmét. Diákhitelük
révén fennálló tartozásukat festették meg összegszerűen egy képen, és a festett
összeg fejében próbáltak meg túladni a festményen. Meg is vásárolta tőlük a
képet, aminek következtében visszafizethették diákhitel-tartozásukat egy
összegben. Ez a művészeti gesztus sok kortárs művészettel nem foglalkozó
embernél verte ki a biztosítékot. A kiállítást és az akciót kommentelők
leggyakrabban „a velem miért nem történik ilyen, hiszen ilyet én is tudok”
érvrendszerrel ágáltak a művészpáros akciója ellen, amit már önmagában
tekinthetünk pszeudo-összeesküvésnek.
Az Átszállóra szintén meghívott Vass Miklós
munkái, projektjei és akciói kapcsán került a konspiratív képbe. 2007-es
„dialog mit der jugend” c. egyestés koncept-akciója során az esemény látogatói
egy szeánsz során tehettek volna fel kérdéseket egy médium segítségével Erdély Miklósnak.
Dunaújvárosban egy workshop, vagy közös mű kereteit fekteti le, ami konkrét
összeesküvésekről és összesküvés-elméletekről szól.
Siegmund Ákos a fotórealista Parazitii címet
viselő festménysorozatát állítja ki, melynek képei sorba rendezve értelmezik át
az emberi civilizáció egyes vívmányai parazitizmusként. A 2009-es Éjszakai
Átszálló látogatói ráadásul egy a maga nemében teljesen egyedi intermediális
operett ősbemutatóján is részt vehetnek majd.
Augusztus 26., Szerda
A
Kaos Kemping formáció archív
super8-as és 16 mm-es filmeket vetítik szimultán módon az összes térben
használható felületre. A vetítve keveredő talált archív és ismeretterjesztő
dokumentum-filmek nyelve eleve összeesküvés hangulatot áraszt, ami a kortárs
vj-zést is átértelmezi egyfajta analóg mozi alapú képi mixtúrává.
Augusztus 27., Csütörtök
A
Borsos-Lőrinc Lilla és Borsos János alkotta „Borsos-Lőrinc” formáció 2009-ben hívta fel magára nagyban a magyar
közvélemény és média figyelmét. Diákhitelük révén fennálló tartozásukat
festették meg összegszerűen egy képen, és a festett összeg fejében próbáltak
meg túladni a festményen. Meg is vásárolta tőlük a képet, aminek következtében
visszafizethették Diákhitel tartozásukat egy összegben. Ez a művészeti gesztus
sok kortárs művészettel nem foglalkozó embernél verte ki a biztosítékot. A
kiállítást és az akciót kommentezők leggyakrabban „a velem miért nem történik
ilyen, hiszen ilyet én is tudok” érvrendszerrel ágáltak a művészpáros akciója
ellen, amit már önmagában tekinthetünk pszeudo-összeesküvésnek.
Az este folytatásában Borsos János saját elektronikus zenéiből játszik, melyekhez basszusgitáron Vas Márk improvizál. Az előadás konferansziéja Molnár Péter. Ezután a „Diszkó Jánossal” elnevezésű karcos dj-szett kerül bemutatásra a Kortárs Művészeti Intézetben Mr. Oizo-tól a Backstreet Boys-on át Aphex Twin-ig.
A
Patyolat Udvarban este 11-től a városban jól ismert és az Éjszakai Átszállón
törzselőadóknak számító fiatal DJ-k fokozzák a hangulatot, vagyis a Solarcube és Sabazz.
Augusztus 28., Péntek
Az
Átszállóra szintén meghívott Vass Miklós
munkái, projektjei és akciói kapcsán került a konspiratív képbe. 2007-es „Dialog
mit der jugend” c. egyestés koncept-akciója során az esemény látogatói egy
szeánsz során tehettek volna fel kérdéseket egy médium segítségével Erdély
Miklósnak. Dunaújvárosban egy workshop, vagy közös mű kereteit fekteti le, ami
konkrét összeesküvésekről és összesküvés-elméletekről szól.
Majd
a La Hasil Adkins Ensemble Traditionel, azaz Vass Miklós egy személyes előadásában
hallgathatja meg a nagyérdemű Hasil Adkins folkzenész szerzeményeit. Az összes
hangszernél: Vass Miklós!
Folytatásként
a Patyolat Udvarban fellép a Pluto
rock’n’roll zenekar. „A megfelelés kényszere nélkül, szabadságérzésünk
kifejeződéseképpen kiállunk, hogy eljátsszuk dalainkat.” – írják
honlapukon. Az biztos, hogy a jó hangulat garantált!
Őket
követi a Gumipop formáció, aki nap
levezetéseként az indie rejtelmeibe vezeti be a közönséget.
Augusztus 29., Szombat
Egyedülálló
projektnek lehetnek szem-, fül- és minden egyéb tanúi az érdeklődök, akik
bemerészkednek a Kortárs Művészeti Intézet falai közé ezen a napon. Ugyanis a
felkért művészek nem másra, mint egy intermediális
operett megírására és előadására vállalkoztak, mely magát a műfajt a saját
szemszögükből mutatja be. Hölgyeim és uraim! Ez csak most, csak itt és csak
Önöknek! Fogadják szeretettel Horváth
Tibor, Uglár Csaba, Kis-Róka Csaba és Kim előadását!
A
Patyolat Udvarba a Barcsay Jenő
Emlékzenekar bocsájtja útjára a kedves nézelődőket. A
Barcsay Jenő Emlékzenekar a Magyar Képzőművészeti Egyetem hivatalos zenekara és
egyben egy sikertörténet kezdete is. A zenekar gyökerei a ”70-es évekig nyúlnak
vissza, de a csapat végső formáját csak harminc év hallgatás után érte el. A
”80 – ”90 – es évek legmeghatározobb disco slágereinek hangulatát idézik meg
némi iróniával, kizárólag akusztikus hangszerekkel Hiába a sok megnyert per,
azonban be kell vallani, hogy a zenekar által előadott számok egy része nem
saját szerzemény. A név válaztás tiszteletadás a mester, Barcsay Jenő emléke
előtt.
Az átszállás után a városban híres és hírhedt formáció a Lolly Pop (erre az alkalomra Várnai Gyulával kiegészülve) vezeti fel
az afterpartyt, amikor is pedig DJ
Savage és MC-je szórakoztatja a nagyérdeműt.
Augusztus 30., Vasárnap
Levezetésként
Siegmund Ákos a fotórealista
Parazitii címet viselő festménysorozatát állítja ki, melynek képei sorba
rendezve értelmezik át az emberi civilizáció egyes vívmányait parazitizmusként.
Az este további részében a zenét is a művész szolgáltatja.
És
hogy ne csupán a szem és a fül lakjon jól, hanem a gyomor is megteljen Cserna Szabó András és Darida Benedek
írók a gyakorlatban is bemutatják, amit közös könyvükben már szavakba öntöttek.