A firenzei Opificio delle Pietre Dure most fejezte be annak a három
Bronzino-festménynek a restaurálását, amelyek a Palazzo Strozziban 2010.
szeptember 24-én nyíló nagy monografikus kiállításnak a különleges
résztvevői lesznek. A három festmény egyike a budapesti Szépművészet
Múzeum remekműve, a Vénusz, Cupido és az Irigység. A technikai vizsgálat
során fény derült a felszín alatt rejtőző, korábbi kompozícióra is,
amelyen Vénusz még a testi szerelem allegóriájaként szerepelt.
Az ismeretlen megrendelő számára készült budapesti kép egyike a manierista mester három hasonló témájú, allegorikus festményének. (A másik kettő a londoni National Galleryben és a római Galleria Colonnában látható.) Mindhárom a testi szerelem emberi életre gyakorolt hatását dolgozza fel mitológiai köntösben. A budapesti festményen Cupido és Vénusz kecsesen áll egymás mellett. Mögöttük egy rózsákkal teli nagy váza (a szerelem istennőjének egyik attribútuma) és egy kígyó hajú, szörnyetegfigura, a Féltékenység vagy az Irigység allegóriája. Az előtérben két gyermek játszik egy virágfüzérrel, lábaiknál két maszk fekszik, amelyek közül az egyik egy szatírt ábrázol.
Az infravörös reflektográfiai vizsgálat feltárta – a Bronzinóra jellemző – kompozíciós változtatásokat. A képen ma látható játszó gyerekek alatt egy szatírarc található, amely vágyakozva néz Vénuszra, akinek a kezében tartott nyílvessző épp feléje mutat, a testi szerelemet jelképezve. (Közben Cupido nyílvesszője az ég felé irányul, az égi szerelmet szimbolizálva.) A végső réteg alatti, elvetett kompozíció a Colonna-gyűjtemény képváltozatára emlékeztetett, ahol a szatír meglepi az évődő Vénuszt és Cupidót. Most már tudjuk, hogy a budapesti festményen az eredeti szatírból mindössze egy maszk maradt.
A Bronzinóként ismert Agnolo di Cosimo Tori (1503–1572) az itáliai festészettörténet egyik legnagyobb alakja. I. Cosimo de’ Medici udvari festőjeként a szofisztikált manierista stílust képviselte. A Bronzino. Művész és költő a Medici-udvarban című kiállítás a firenzei Palazzo Strozziban lesz látható 2010. szeptember 24-e és 2011. január 23-a között. Az első nagyszabású Bronzino-kiállításon a festő ismert 70 képéből 54 szerepelni fog, köztük az Uffizi gyönyörűen rideg portréi és persze a Szépművészeti Múzeum két Bronzino-festménye, a Pásztorok imádása valamint a most restaurált Vénusz, Cupido és az Irigység.