A tavalyi évi kihagyás után az ösztöndíjprogramok átalakult struktúrával tértek vissza, ráadásul a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj idén ünnepli fennállásának negyedszázados jubileumát.
A megnyitón dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SzTNH) és a Magyar Formatervezési Tanács (MFT) elnöke kiemelte, hogy az új pályázati feltételek részeként a fiatal tervezők a korábbi hároméves ciklus helyett fél évig részesülnek az eddigieknél magasabb összegű támogatásban. A 2013-ban meghirdetett pályázatból hat pályamunkát választottak ki, további három alkotó a 2011-es ösztöndíj halasztójaként szerepel a kiállításon és a 25 éves évfordulóra kiadott látványos katalógusban.
A 2013-as Kozma Lajos Kézműves Iparművészeti Ösztöndíjat tíz alkotónak ítélték oda, így összesen 19 tervező munkáját lehet megtekinteni a tárlaton. Az Iparművészeti Múzeum részéről – dr. Takács Imre, (jelenleg még) főigazgató megbetegedése okán – dr. Jékely Zsombor gyűjteményi főigazgató-helyettes beszélt, azt hangsúlyozva, hogy az intézmény az elmúlt hónapok veszteségei után is bizakodóan tekint a jövőbe. Látó- és gyűjtőkörének fókuszában pedig markáns hangsúlyokkal szerepel majd a kortárs designkultúra.
A 19 ösztöndíjas között nagy arányban, már-már fölénnyel szerepelnek a szilikát anyagokat alkalmazó munkák.
GIBA Ágnes: Porcelán étkészlet tervezése a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. számára
GIBA Ágnes: Látványterv
A Moholy-Nagy Formatervezési Ösztöndíjat évről-évre támogató Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. tavaly is saját programkiírással jelentkezett, így született meg Giba Ágnes multifunkcionális porcelán asztali készlete. A 25 darabból álló, egymással szabadon kombinálható tálaló edénycsalád meglepően letisztult formavilágú, modern vonalvezetésű; a jól ismert, klasszikus Herendi forma- és mintakincs egyáltalán nem köszön benne vissza. A készlet megformálása a variálhatóság és a rugalmas felhasználás mai igényeit szolgálja ki, kombinálva mindezt a Herendi porcelán csúcsminőségével. Talány maradt Giba Ágnes munkájával kapcsolatban a SzTNH honlapján szereplő cím (amely elnevezés nem azonos a tárlaton szereplő BLAEU sorozattal) – Supernova? – melynek feloldását, talán a csészefülek és a sajnos csak a látványterveken látható teáskannák fogói rejthetik.
HUKAYA Simon: Hajtogatott csempe
Hukaya Simon neve már ismerősen csenghet, nem csupán a szakma, hanem a szélesebb közönség körében is. A formatervező 2012-ben diplomázott a MOME-n egy összecsukható városi kerékpár tervével. Kiállított munkáiban azonban egészen új területre nyergelt át hajtogatott beton burkolólapjaival és csempéivel. A papírhajtogatást művészi szintre emelő japán origami és a geometria matematikai képleteinek ötvözéséből alakította ki, méretben, színben és mintában szabadon variálható geometrikus térburkolatait, melyeknek éles hajtásai a megvilágítástól függően „lágyulnak el”.
MONORI Anita: Divatban a pálinka! Pálinkás készletek újragondolása porcelánból
Monori Anita porcelántervező a pálinkafőzés és a minőségi pálinkafogyasztás újraéledő divatjára reflektált porcelán pálinkás készleteivel. Tárgyegyüttese a népi fazekasság tárgykultúrájából ismert pálinkás butellák és butykosok múltba vesző hagyományát frissíti fel, illetve innovatívan integrálja a témát a porcelán technológia területére. Tárgysziluettjei az alkoholos párlatok alapanyagait, hagyományos gyümölcseinek formáit – szilva, barack, körte, meggy – idézik fel. Színes dekormatricái pedig ötletes grafikai megoldásokkal, illetve aranyozással nemesítik a formákat. Monori Anita készletével már találkozhattunk a 2013-as Design Héten, ahol a Murra csoport tagjaként mutatkozott be a Museion No.1 Galériában.
LANTOS Tímea: Zöld pont – bölcsőtől a sírig – haszonnövények nevelésére, tálalására, fogyasztására
és tárolására alkalmas termékcsalád kivitelezése
Lantos Tímea Zöld pont nevet viselő porcelán készlete az otthoni haszonnövény-nevelés, tárolás, tálalás és fogyasztás egyre erősödő gasztronómiai jelenségéhez kínál komplex megoldást. A tervező már a MOME hallgatójaként is foglalkozott a tudatos és a bio-táplálkozás témájával egy a Slow Food mozgalom irányait feldolgozó kurzus keretében. Ezzel 2011-ben az Országos Művészeti Diákköri Konferencia design szekciójában első helyen végzett. Akkori munkáját alapos kutatások, felmérések és konzultációk eredményeit felhasználva, új tárgyakkal kiegészítve formálta tárgyegyüttessé.
A szerviz központi darabja az üvegfedőből, szűrőből és tálcából álló csíráztató rendszer, amely a porcelán kiváló anyagi tulajdonságait tudatosan használva egyszerre felel meg a könnyű tisztíthatóság, a praktikusság és a reprezentáció elvárásának. A további darabok: fűszer, gyógynövény és herbatea-tartók, illetve edény- és teáskészlet.
VARGA Dóra: Szín, tömeg, átmenet
Varga Dóra és Virág Hajnalka üvegtervezők alkotásai a stúdióüveg műfaját képviselik. Mindkét alkotó 2011-ben végzett a MOME-n, kiállított plasztikáikban felfedezhetőek a diplomamunkáikban kijelölt alkotói irányok. Varga Dóra színátmenetes és izgalmas felületei, az összeolvasztott-durva és csiszolt-matt üveg felszínének játékossága a casting és pâte-de-verre technikák bravúros alkalmazásáról vallanak, melyeket játszi könnyedséggel állít gondolatai tolmácsolásának szolgálatába. Virág Hajnalka ragasztott technikával készült Space Traffic sorozatában, egymásra rétegzett, színtelen és opálüveg-sávok alkotnak geometrikus kompozíciót, amelyek zárvány-szerűen fogják körül a drágakőként megbújó színes üvegtömböket.
VIRÁG Hajnalka: Space Traffic
A Moholy-Nagy és Kozma ösztöndíjasok beszámoló kiállítása 2014. április 6-ig látható az Iparművészeti Múzeumban.
Moholy-Nagy László Formatervezési ösztöndíjasok 2013:
GERÉBY Zsófia
GIBA Ágnes
HUKAYA Simon
JANI Zsuzsanna (2011)
JUHÁSZ Ádám (2011)
KISS-GÁL Gergely (2011)
LANTOS Tímea
NÉMETH Krisztina
SOMOGYI Éva
Kozma Lajos Kézműves Iparművészeti ösztöndíjasok 2013:
BARCSI Diána
DUCSAI Judit
HIDASI Zsófia
KANICS Márta
MONORI Anita
POPPRE Orsolya
SÁRMÁN Nóra
ÚJSZÁSZI Tünde
VIRÁG Hajnalka
VARGA Dóra
A cikk lejjebb folytatódik.