Sajtófogadáson ismertette új üzletpolitikáját Franciaország legjelentősebb árverezőháza, a Tajan. Már önmagában ez a francia árverezőházaktól szokatlan esemény is valami változást engedett sejtetni, és ezt valóban igazolták az ott hallottak. E változás előidézője az új résztulajdonos, az amerikai Rodica Seward, aki egyben a felügyelőtanács elnöke is. A Tajan-ház régóta keresi az utat ahhoz, hogy egyenrangú versenytársa lehessen az angolszász árverezőházaknak, és úgy tűnik, hogy ezt a közelmúltban létrejött «házassággal» meg is találta. Míg a két világháború között Párizs és New York volt a műkereskedelem központja, addig a háború után a francia főváros elveszítette ezt a pozícióját, mert nem volt képes lépést tartani a londoni és New York-i versenytársakkal. Éppen ezért, legfontosabb célként most azt tűzték ki, hogy Párizsba csalogatva a vevőket és eladókat, megkíséreljék visszanyerni korábbi vezető helyüket.. Ehhez olyan jó üzleti érzékkel rendelkező, dinamikus személyre van szükség – és ezt már eddigi rövid tevénykedése során is bizonyította – mint amilyen Rodica Seward, és olyan szakmai felkészültségű gárdára, mint a Tajan-házé. Első győzelemként az egy hónappal ezelőtt, októberben lezajlott Julien Levy-hagyaték árverezését könyvelhették el, egyrészt azért, mert ez volt az első alkalom, hogy amerikai gyűjteményt Franciaországban árvereztek, másrészt azért, mert sikerült az amerikai vásárlókat Párizsba «csábítaniuk». Ezt az amerikai, Európában kevésbé ismert művészek alkotásainak a versengésben magasra szökött árai is mutatták. Rodica Seward szerint a siker egyik titka az volt, hogy a szürrealizmus legkiválóbb szakértőjét, Marcel Fleisst kérték fel együttműködésre, a másik pedig az, hogy a francia szokásoktól eltérően, nemcsak belföldi lapokban, de német, angol és amerikai újságokban is meghirdették az eseményt. Példaként a FIAC-ot hozta fel, ami sokszorosan magasabb szintű művészeti esemény, mint a londoni Frieze Art, viszonylag mégis kisebb a látogatottsága, mert a francia sajtón kívül sehol sem hirdetik. A Julien Levy-árverés érezhető sikere az is, hogy míg eddig a francia műkincsek vándoroltak eladásra New Yorkba, addig most több amerikai tulajdonos is a párizsi árverezőházra bízta festményét. Igy kerülhet sor többek között arra, hogy az amerikai festő, Franz Kline (1910-1962) egy New York-i gyűjteményből érkező, 1948-ban készített festményét november 30-án Párizsban árverezik. Ugyancsak az Egyesült Államokból érkezett vissza Európába Pablo Picasso 1955-ben festett képe, a «Nu aux bras levés» és Marc Chagall «Le bouquet dans le ciel de Paris»-ja a hetvenes évekből, amelyek december 9-én kerülnek majd eladásra, mégpedig egy olyan árverésen, ahol több magyar művész, Réth Alfréd, Henri Nouveau, Étienne Hajdu, Miklós Gusztáv és Kádár Béla alkotásaival is találkozhatunk majd. A jövőben az árverési programokban is változtatásokra készülnek. Megőrizve a Tajan-ház hagyományait, a továbbra is sokféle területet érintő árveréseik mellett, nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a huszadik századi és kortárs művészetekre, valamint az egyre több érdeklődőt vonzó designra.
Franciaország legjelentősebb árverezőháza a Tajan
Sajtófogadáson ismertette új üzletpolitikáját Franciaország legjelentősebb árverezőháza, a Tajan. Már önmagában ez a francia árverezőházaktól szokatlan esemény is valami...