Az Anton Corbijn és a Robert Capa életművét bemutató tárlatok után,
újabb nagyszabású fotós kiállításra készül a Ludwig Múzeum. Martin
Munkácsi (azaz Munkácsi Márton), a magyar származású riport- és
divatfotós teljes életmű-kiállítása csak októberre várható, addig csupán
egy röpke ízelítővel szolgál a kortárs múzeum. Alig néhány fénykép
került fel az első emelet két kis termének falaira, de köztük vannak a
legismertebbek!
Munkácsi Márton, a millennium évében született erdélyi származású művész 18 éves korától kezdve rendszeresen publikálta nemcsak fényképeit, de különböző tudósításait és cikkeit is, többek között az Est, a Pesti Napló, Színházi Élet és a Délibáb hasábjain. Fényképezéssel kapcsolatos cikkei szerint Munkácsi tudatosan igyekezett fotóit technikailag is változatossá tenni. 31 évesen hagyta el Magyarországot, hogy az 1920-as évek végi európai metropoliszban, Berlinben folytassa munkáját. Termékeny időszak volt ez, hiszen amellett, hogy a Berliner Illustrierte Zeitung című legendás újság címlapfotóit készítette, 1931–34 között minden fontosabb fotóskönyvben jelentek meg képei. 1934-ben New Yorkba emigrált, ahol legtöbb divatfotóját a Harper’s Bazaar és a Life magazin publikálta, több szintes stúdióházat épített, saját elképzelései szerint alkotott fényképezőgépét kérésére gyártotta le egy chicagói üzem. A bolond tanítványa című terjedelmes regénye mellett verseskötete is megjelent, a filmgyártásban operatőrként és világítóként is kipróbálta magát. A legenda szerint 1963-ban egy futballmeccsen, kezében Leica fényképezőgépével lett rosszul – majd a kórház felé tartó úton, a mentőben hunyt el.
Fényképezési stílusát a drámai látószögek, különös nézőpontok választása, az alul-felülnézet furcsa látványa és az átlós szerkesztés jellemzi. A tárlaton látható, alig több mint két tucat fénykép a legismertebbek közül való: az első teremben a Harper’s Bazaar számára készített divatfotók, míg a másodikban a Magyar Fotográfiai Múzeum tulajdonában lévő képek kerültek kiállításra. Munkácsi forradalmasította a divatfotóról alkotott addigi elképzeléseket, modelljeit a szabadban, természetes környezetben, sokszor mozgás közben fényképezte, így képeiről a boldogság, az őszinteség és a természetesség sugárzik. Portréin a korszellemnek megfelelően a színházi, filmes és művészeti élet jeles szereplői jelennek meg: Marlene Dietrich zakóban, cigarettával a kezében tekint az ég felé, Leni Riefenstahl nem szokványosan, hanem fürdőruhában síel, és míg Frida Kahlo a távolba, Diego Rivera egyenesen a kamerába néz kettős portréjukon. Munkácsi riportfényképeire, az utcai életképeire, a városban elkapott jelentekre ugyanúgy jellemzőek a merész formák használata és a fény-árnyék feszültségteremtő erejének kihasználása, mint divatfotóira.
A tárlatvezetésekkel kísért háromnapos Martin Munkácsi Intro reprezentatív válogatást nyújt a modern divat- és riportfotózás megteremtőjének fényképeiből, azonban a kérész életű kiállítás csupán kóstoló a minden bizonnyal sikeres, ősz végére várható három hónapos Munkácsi életmű tárlathoz.
Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Művészeti Múzeum
2010. június 4. – 2010. június 6.