Az idei évben a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége Dánia. A
rendezvényhez kapcsolódva a kortárs dán fotográfia meghatározó
alakjainak nyíltak kiállításai. A Budapest Galéria Szabad sajtó úti
kiállítótermében látható tárlaton Per Bak Jensen a természeti jelenségek
és az emberi lenyomatok kettősét járja körül, míg Ebbe Stub Wittrup
megtörtént események fikcióit tárja elénk.
Talán nem véletlen, hogy a dánok Európa legelégedettebb polgárai, hiszen azon túl, hogy a skandináv jóléti modell mintaállamának előnyeit élvezik, bárhova indulnak is el, mindig a tengerhez érnek. Per Bak Jensent az elmúlt tíz évben a horizont, a tenger és a vízből előbukkanó természeti jelenségek, a sziklák és jéghegyek foglalkoztatták. Fényképein a végtelenség érzete és az északi táj monokróm jellege mellett az emberi nyomok abszurd szépsége tűnik fel, hatalmas méretekben. A harmonikus kompozíciók egyszerre sugároznak nyugalmat és keltenek feszültséget a nézőben, a közeledő vihar képe, a borult ég, a fátyolos horizont és a matt színek pedig a melankólia jegyeit viselik magukon. A megörökített tájak az emberi kéz nyomait is magukon hordozzák, a zöld füvön megjelenő fehér foltok nejlonba csavart szalmabálák, az aratás utáni tarlóégetés során füst száll az ég felé, a tengerjelző acéloszlop pedig a tájsebek érzetét kelti. Per Bak Jensen egyes fényképei az esztétikum megjelenítésén és megörökítésen túl utalhatnak akár az egész világot érintő globális felmelegedés okozta problémagócra, a sarkköri jég olvadására vagy a tengerszint emelkedésére. Ebbe Stub Wittrup egész más úton jár, konceptuális munkáival – a fénykép médiumát véve alapul – egy 1950-es évekbeli eseményt írt át. A Feltételezett valóság című sorozat képeinek elkészítéséhez egy a norvég hegyekben túrázó csoport felvételeit használta fel. A sorozat a reprezentál-e a fénykép művészetfilozófiai kérdésre keres válaszokat. A digitális technika eszközeivel az eredeti felvételek részleteit úgy módosította, hogy a néző mindig csak találgathat, hogy melyek a megtörtént események képei és melyek a fikció részei. A kiállítás nyújtotta élményt egy elem csökkenti csupán, a Budapest Galéria kiállítóterének hatalmas, kirakatszerű ablakainak szalagfüggönyein beszűrődő fény, ami az üvegfelületeken visszatükröződő autók és járókelők képével torzítja a látványt. A kiállítás társrendezvénye, Trine Sondergaard és Torben Eskerod fotókiállítása a Nessim Galériában látható.
Budapest Kiállítóterem (Budapest Galéria)
2010. március 24 – 2010. május 2.
Gellér Judit: A táj dán fotográfusok szemével
Az idei évben a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendége Dánia. A
rendezvényhez kapcsolódva a kortárs dán fotográfia meghatározó
alakjainak nyíltak kiállításai. A Budapest Galéria...