Németh Ágnes az archaikus nyugati asztrológia tanaiból építkezve készíti
nagyméretű acélból, rézből, drótokból, huzalokból és vesszőkből font,
hajlított majd földvakolattal tapasztott mitologikus figuráit. A
csillagjegyeket képviselő alakokhoz a jellemző vonásokon túl egyedi
tartalmakat is párosít. A szobrok kemény, nehezen megmunkálható
anyagokból készülnek, de a fonás a testeknek légiességét, könnyedségét,
égi jelleget kölcsönöz.
Számtalan kert-olvasatunk egyike a kozmoszt kertnek tekinti. Az asztrológia elválaszthatatlan az ősi civilizációkban született mitológiáktól, egyike azon archaikus tanoknak, melyek napjainkban is virágkorukat élik. Az indiai és kínai asztrológiától eltérően alakult ki a nyugati asztrológia, a tizenkét állatövi jegyre bontott napév szimbólumrendszerével. Az állatövi jegyek – más néven a csillagjegyek – a születéskor érvényes Nap- és bolygó-állásnak felelnek meg, amik alapján az asztrológusok az embereket különböző személyiségtípusokba sorolják.
Németh Ágnes Kozmosz-kert című kiállításán a különböző jegyek képviselőit szimbolizáló szobrokat állított ki. Az egyes jegyek a Németh által jellemzőnek tartott fogalmakkal, vonásokkal párosulnak. Az Oroszlán mint a Szerelem szimbóluma páros figuraként, rézhuzalból készült, míg a Rák jegy a Mese és Mítosz fogalmaként, egy talált fából és dróthuzalokból fonódik össze. A Vízöntő fonott fűzfa és kékeszöld földvakolat együtteséből, lebegő földöntúli lény érzetét kelti, az arcára öntött jelképes víz, sugarakként hullik alá a vállán és a hátán. A Nyilas mint az Álmok és Vágyak megtestesítője a távolba tekint, háta mögött nagy méretű, hajtogatott csónakkal, melyen versek – többek között Kosztolányi, Apollinaire és Pilinszky – újságcikkek és az aktuális vízállásjelentés egyaránt megjelenik. A Skorpió szobra agresszivitást, uralkodást sugall, Németh olvasatában a Harc és a Hatalom megtestesítője. A Kos mint az Ego jelképe, fekvő alak képében Narcisszuszként tekint tükörképére. A fehér drótból készült Halak egy csónakban fekszik, kezét a vízbe mártja, mely mintha eggyé vált volna vele.
A tárlaton látható különböző anyagokból font, hajlított és tapasztott archaikus alakok egy installáció részét képezik majd, egy központi figura, az „Emberangyal” körül óra-szoborcsoportot képezve. A központi alak, kezében egy pontosan tájolt tükörrel fénysugarakat vetít a Kozmoszkert ösvényeire, ahol a páros és páratlan alakokra vetül majd a fény, mutatva az idő haladását, kísérletet téve az idő megfejtésére. A teljes installáció egyelőre – a napóra szobrok megálmodott helyszínén – két dokumentációs-animációs rövidfilmbe sűrített látványtervként tekinthetők meg a tárlaton.
Budapest Galéria Budapest Kiállítóterem
2010. június 10. – 2010. július 11.