A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban nyílt retrospektív
tárlata a magyar kerámiaművészet jeles alakjának, Gorka Líviának. A 85.
születésnapját idén ünneplő keramikus művésznő Munkácsy-díjas és Érdemes
művész, a Faenzai Nemzetközi Kerámiaversenyről öt ízben hozott haza
győztes diplomát. Egyedi stílusú kézműves munkáinak közel teljes
spektruma látható életmű-kiállításán.
Gorka Lívia munkáiból az anyag iránti tisztelet és szeretet érezhető ki leginkább. A tárlaton a használati tárgyak, vázák és kancsók mellett egyedi kerámiái is kiállításra kerültek. Anyagkísérleteit hol a látszólag épp csak formázott tömbszerű formák, hol a kecsesebb alakok jellemzik, melyeket könnyed vágásokkal, hasadásokkal és naturális zöldes, barnás vagy épp fehér, szürke mázakkal finomítva díszített. A ”80-as évek végén készült kísérletező formák címeikben sem mutatnak extravaganciát, sokkal inkább az alakzatok jellemzőire mutatnak rá: Türkiz zárt forma; Kerek, lapos forma; Négyszögletes, zárt forma. A kísérleti darabok között nem csak kiállításra vagy eladásra készült darabok, hanem égetési minták is láthatók.
Egyes fali maszkjai mesékbe illő, mosolygós arcokat copfos vagy zöld hajú lányokat, fiúarcokat formálnak, más darabokat – a Gorkára jellemző módon – fém applikációkkal látott el, míg némely hajlított falilapja naturális, absztrakt mintázatú könyvlapokhoz hasonlítható.
Az 1950-es, ”60-as években készült tárgyai között egy sorozat kaspó és váza fekete alapon erősebb narancs, türkiz, kék, zöld színekkel, színes állati motívumokkal, kakasokkal, madarakkal, halakkal vagy sematikus emberformákkal díszítettek. A madár motívuma – talán a szabadság szimbólumaként – többször is előkerül mind a díszítő motívumok, mind a használati tárgyak és egyedi kerámiák között. Szárny-sorozata a Zöld Szárny, a Türkiz Szárny és a Kék Szárny a repülés mozgásfázisait imitálják, álló, nagyméretű padlóvázáihoz érdesítő felületű mázakat alkalmazott, mely a csillogó só hatását kelti az agyagon. Az emberalakok körülbelül méteres nagyságú, nyújtott tömbszerű formák, melyek többsége valamilyen nőalakot formáz: magas nő, Paraszt Madonna, Kicsi öregasszony.
Gorka Lívia a hazai kerámiaművészet újító alakja, hiszen egész élete során ragaszkodott a művészi színvonalú, egyedi alkotások létrehozására. Az anyagokkal való kísérletezés során különböző alapanyagokat, színezékeket és égetési hőfokokat használ, a tárgyakat különböző applikációkkal – fémekkel, kövekkel – látja el, munkái a fazekas gondolkodás gyökereiből építkezve, szobrászi megközelítéssel formálódnak a képzőművészet irányába. Gorka anyaghoz való viszonyulását mi sem mutatja be szebben, mint a tárlat cikkei és kiállítási meghívói közt olvasható 1979-es önvallomás: „Egy anyaggal – földdel foglalkozó ember, aki a tüzet is kell, hogy ismerje, előbb-utóbb halk szavú tisztelője lesz az elemeknek.”
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
2010. június 18. – 2010. szeptember 13.