LONDON – A Whitechapel bemutatja az Atlas című kiállítás angliai premierjét. Gerhard Richter a világ legbefolyásosabb kortárs művészeinek egyike. Az elmúlt 40 évben a konceptuális megközelítést a meghatározhatatlan szépséggel kombinálva újradefiniálta a festmény fogalmát. Több műfajnak mestere, alkotott tájképet, portrét, csendéletet és absztrakt képeket is. A mostani tárlat az 1991-es Tate retrospektív óta az első nagyobb Richter kiállítás.
Richter művészetének gerincét egy 1962-ben megkezdett, és a mai napig folytatott projekt alkotja. Az Atlas több mint ötezer fényképet, rajzot, vázlatot és tervet mutat be, melyek alapul szolgáltak a művek elkészítéséhez. Ezt a hatalmas archívumot veti össze a kiállítás azokkal a fontos festményekkel, melyek Richter életművének meghatározó pontjai voltak.
Richter gyakran az általa készített, vagy magazinokban, könyvekben és újságokban talált fényképeket használja kiindulási alapul a festéshez. A különböző témájú fényképeket Richter jellegzetesen tompa de fényes színeivel, elmosódott körvonalú festményé alakítja, valahol a dokumentarista és történelmi festmények műfaja között. Az absztrakt munkái ezzel szemben élénk színűek, és szigorúan racionálisak vagy hűvösen expresszívek.
Az Atlas betekintést nyújt Richter alkotási folyamatába. Egyes fényképek meg vannak jelölve, mások meg vannak változtatva, felfedve a művek fényképtől a vászonig terjedő alkotási folyamatának lépéseit. Más képeket, mint pl. koncentrációs táborok áldozatainak képeit Richter végül nem használt fel, azokat „lefesthetetlennek” minősítve.
(ArtDaily, szerk. Varga Zsolt)