Egy személycsere egy vásár top menedzsmentjében nem számít rendkívüli eseménynek, de amikor egy hónapon belül az Art Baselt irányító kvartett két tagja is veszi a kalapját, arra a szakma már felkapja a fejét.
Előbb Magnus Renfrew jelentette be távozását, aki az Art Hong Kong alapító igazgatója volt és a vásárnak az Art Baselt szervező MCH csoport által 2011-ben történt átvétele után csatlakozott – ázsiai igazgatóként – az Art Basel felsőszintű vezetéséhez. Renfrew a Bonhams aukciósházhoz igazol át, melynek ázsiai elnökhelyettese lesz.
Magnus Renfrew. Forrás: artsinterview.com
Néhány napja Annette Schönholzer is búcsút mondott az Art Baselnek. Ő 12 éve az Art Basel Miami Beach-nél kezdte pályafutását, majd Marc Spiegler igazgatói kinevezése után kapott társigazgatói titulust. 2012-ben új pozíciót kreáltak a számára: ő lett az új kezdeményezések igazgatója, amivel megfigyelők szerint kissé hátrább húzódott a frontvonalból. A két vezető csaknem egyidejű távozása azonnal beindította a találgatásokat a menedzsmenten belüli feszültségekről, amit természetesen valamennyi érintett vehemensen tagad. Renfrew utódját már keresi az Art Basel, míg Schönholzer pozícióját, legalábbis egyelőre, nem tervezik betölteni.
Annette Schönholzer. Fotó: az Art Basel jóvoltából
A másik újkeletű gond a vásár finanszírozásával kapcsolatos. Úgy tűnik, kiszállni kényszerül az egyik jelentős szponzor, a Davidoff-csoport. A dohányipar egyik nagyvállalata és az Art Basel együttműködése még csak két éve kezdődött, ám egy készülő új svájci törvény – az EU előírásait átvéve – lehetetlenné tenné, hogy dohánycégek Svájcban zajló, nemzetközi jellegű rendezvényeket szponzoráljanak. Davidoffék hozzájárulásának összege nem publikus, de szinte bizonyos, hogy forintban százmillió feletti összegről van szó. Ez még egy Art Basel-szintű költségvetésben is komoly érvágást jelent.
A cikk lejjebb folytatódik.