Az expresszionista grafika magyar–amerikai képviselője Amerikában állít ki.
A 2011. július 31-ig tart nyitva New Brunswick Zimmerli Múzeumában megrendezett kiállítás, mely a korában alig ismert magyar grafikusnak, Gross-Bettelheim Jolánnak ritkaságszámba menő életművét mutatja be.
Gross-Bettelheim Jolán (1900–1972) magyar származású amerikai képzőművész művészeti tanulmányait Budapesten, Bécsben, Berlinben és Clevelandban végezte. 1925-ben érkezett Clevelandbe, ahol egy magyar származású pszichiáter, Bettelheim Frigyes felesége lett.
Leghíresebb grafikai nyomatai, litográfiái eltértek a hagyományos témáktól, ipari, építészeti és geometriai elemeket hordozó kubista és futurista stílusú fekete-fehér nyomatok, gépekkel, hidakkal és gyárakkal. A gyáripar aranykorában születtek grafikái miatt Gross-Bettelheim Jolán az amerikai grafikusok legjobbjai közé sorolható, művei híres amerikai múzeumok tulajdonában vannak. A leghíresebb alkotásai a Works Progress Administration megrendelésre, 1933–35 között készült 12 nyomata. (Ezekből őriz a példányokat a Clevelandi Szépművészeti Múzeum is.)
Férjével Queensbe költöztek 1938-ban. Cleveland, Library of Congress, Chicago Art Institute, Pittsburg és sok más nagyobb múzeumban szerepelt műveivel, de önálló bemutatója csak egyszer volt 1945-ben. Művei kevéssé ismertek a nagyközönség számára, nemcsak Amerikában, de Magyarországon is, mert általában alacsony példányszámban készítette a nyomatokat, melynek technikáját a clevelandi születésű Kubinyi Kálmán, magyar mesterétől tanulta.
Férje halála után – 1956-ban a forradalom kitörése előtt egy hónappal – érkezett vissza Magyarországra. Ismeretlenségben, elhagyatottan hal meg Budapesten 1972-ben. Hagyatéka Vörösváry Ákos tulajdona.
Zimmerli Múzeum, New Brunswick (NJ)
2011. március 19 – július 31.
(forrás: Bika Júlia)