Az idei, sorrendben már hetedik Art Moments Central European Visual Art Festival szerdai előzetes sajtótájékoztatója résztvevőinek szerencséje volt: ők vizet csak a helyszínül szolgáló Városligeti tóban láttak; a mostanában mindennapos menetrendszerű égi áldás csak később zúdult le. Az időjárás tehát komoly kockázati tényező, mégis örvendetes a fesztivál szervezőinek az a következetesen megvalósított szándéka, hogy kivigyék a kortárs képzőművészetet megszokott múzeumi, galériás környezetéből, s egy könnyedebb hangvételű, de színvonalas, a társművészeteket is bevonó rendezvénnyel eljussanak egy olyan közönséghez is, amely – legalábbis egyelőre – vonakodik átlépni a tradicionális kiállítóhelyek küszöbét.
A helyszín, a Városligeti tó valóban nyári hangulatot áraszt és ráadásul nem is jelent szűz terepet a művészeti rendezvények számára (Lásd: Art on Lake, 2011). Sikerült a tavon kialakítani egy, a célnak megfelelő infrastruktúrát három pavilonnal és viszonylag sok szabadtéri kiállító felülettel, és megnyerni együttműködő partnernek – többek között – a hazai művészeti felsőoktatási intézményeket és két izgalmas közel-keleti művészeti projektet, amelyeknek első ránézésre ugyan nincs sok közük a fesztivál nevében is szereplő közép-európai régióhoz, de az alaposabb szemlélő számára azért kiderül, hogy a látszat, mint oly sokszor, ezúttal is csal.
A két közel-keleti projekt, az Abu Dhabi Art Hub és a CAP Kuwait pavilonja
Nincs baj a nem túl eredeti, de mindenképpen továbbra is aktuális melting pot – olvasztótégely alapkoncepcióval sem, mely a régiónkban élő sokféle nép magával hozott kultúrájának egymásra hatásából kikristályosodott, csak erre a térségre érvényes és csak itt létező értékeket kíván felmutatni. Mégis, vélhetően az fog elégedettebben távozni a fesztiválról, aki nem feltétlenül várja el egy ilyen rendezvény minden elemétől, hogy szervesen illeszkedjék egy egységes koncepció keretei közé, hanem tudomásul veszi, hogy azok éppoly heterogének, mint a megcélzott látogatói kör, melybe a tavon csónakázók ugyanúgy beletartoznak, mint a kortárs művészet legújabb áramlatai iránt érdeklődő „tudatos” fesztivállátogatók.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem végzős hallgatóinak munkái
Több ígéretes munka is szerepel a Best of diploma kiállításon, ahol a legizgalmasabbnak talán mégsem az egyes művek tűnnek, hanem azok a – nem rangsort jelentő – különbségek, amelyek a két kiállító intézmény, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem végzős hallgatóinak munkái között megmutatkoznak.
Devecseri Marianna Torzó IV. című munkája a Pécsi Tudományegyetem kiállításán
Harmadik egyetemünk, a MOME, a fesztivál hagyományait követve ismét a Mercedes Benz-zel közös design projektjével van jelen. A tóparton álló valós álomautót érdekesen ellenpontozza a hallgatói pályázat győztese által megálmodott autócsoda.
Fogarasi Benkő László: Mercedes hommage
A közép-európai kortárs művészetet bemutató pavilon anyagát mindössze négy művész egy-egy munkájából állította össze Fenyvesi Áron, a Trafó Galéria vezetője. Szerencsés kézzel válogatott; fő érdeme nem is az, hogy a számos progresszív műfajt lefedő magyar (Péli Barna), lengyel (Witek Orski), román (Mihut Boscu Kafchin) és szlovák (Martin Spirec) művészek egy része a térség több országában szerzett személyes élet- és művészi tapasztalatokat, azaz „regionális háttérrel” rendelkezik, hanem az, hogy igyekszik szakítani a térségünk kortárs művészetéről bennünk és a külvilágban is élő sztereotípiákkal.
Péli Barna szoborcsoportja a közép-európai pavilonban
Külön placcot kapott a tavalyi velencei biennálé magyar résztvevője, Asztalos Zsolt legújabb, Eszperantó című videó-sorozata, de számos magyar szereplője van a Magyarországon először bemutatkozó Abu Dhabi Art Hub pavilonjának is. Ez az emirátusok-beli projekt a térség és a nagyvilág kortárs művészei közötti kapcsolatok erősítését szolgálja, s eddigi másfél éve alatt 40 országból mintegy 160 művészt fogadott, havonta más-más országot állítva programjai középpontjába. Így jutottak el Abu Dhabiba azok a magyar művészek, többek között Korodi Luca, Takáts Márton, Verebics Katalin és Szabó Ábel is, akiknek ott készült műveiből is többet láthatunk a közel-keleti térségből származó, illetve ma is ott élő művészek munkái mellett.
Szabó Ábel Walk című festménye az Abu Dhabi Art Hub kiállításán
Az augusztus 20-ig látogatható kiállításokhoz az első négy napon, augusztus 7 és 10. között gazdag irodalmi program is kapcsolódik Juhász Anna, a Hadik Irodalmi Szalon vezetőjének összeállításában. A zenével kísért irodalmi esteken többek között Térey Jánossal, Rutkai Borival, Dragomán Györggyel és Szabó T. Annával, valamint Dés Lászlóval és családjának több, más művészeti ágakban alkotó tagjával találkozhatnak a látogatók. Igazi kuriózumnak ígérkezik augusztus 10-én, vasárnap este Astor Piazzolla, az argentin tangókirály egyetlen operájának zenés színpadi feldolgozása Láng Annamária és a Mezítlábas Zenészek előadásában.