2004. szeptember 21-én nyílik és november 6-áig látogatható a Janos Gat Gallery [1100 Madison Avenue (82. utca)] New York-i kiállítótermében Hans Richter korai munkái az Estate-ből című tárlat.
• A „Vizionárius portrékat”, „Dada fejeket” és egyéb korai műveket bemutató jelen kiállítás feltárja Hans Richter, a huszadik századi avantgárd epicentrumában helyet foglaló különleges művész egyéniségét. Richter munkássága igen fontos segítséget nyújt, hogy megértsük a művészetek szerepét az I. Világháborút követő rekonstrukció időszakában. Az 1880-as években Berlinben német zsidó szülőktől származó Richter nyugtalan életet élt, és hallatlan energiával vetette magát utópisztikus és kísérleti mozgalmakba. Richter, akire nagy hatással volt a Blaue Reiter csoporton és az 1913-as Herbstsalonon keresztül megismert berlini szecesszió, tevékeny résztvevője volt az expresszionizmus és dadaizmus, a De Stilj, a konstruktivizmus és a szürrealizmus fejlődésének. Richter 1917-ben végzett kísérletei a nem-objektív mozi megalakítását eredményezték Viking Eggelinggel. Miután 1941-ben az Egyesült Államokba emigrált, fontos közvetítő lett az amerikai és európai művészeti közösségek között, és inkább hajtóerőként mint meghatározó személyiségként vett részt az avantgárd művészetben. (Az amerikai filmművészetre és az amerikai művészetre általánosságban gyakorolt
hatása a New York-i Filmtechnikai Intézetben betöltött igazgatói posztjára
vezethető vissza, és arra a tényre, hogy szorosan közreműködött a Peggy
Guggenheim által alapított Art of This Century [Századunk Művészete]
galéria munkájában.)
Richter olyan nagyságok, mint Moholy-Nagy László, Walter Gropius, Hans
Hofmann és Herbert Bayer mellett a modernizmus művészetének és
esztétikájának élő példája volt, és nagy szerepet játszott abban, hogy az
amerikai művészet az absztrakt expresszionizmus dominanciája után
visszanyúlt történelmi forrásaihoz. Ebben az időszakban New York-i
tartózkodása párhuzamba idézi Marcel Duchamp és Max Ernst (mindketten
közeli barátai voltak), valamint Richard Huelsenbeck munkásságát, akik
nemcsak leckét adtak amerikai művészeknek az európai modernizmusból,
hanem saját modernista kritikájuk alapjait is lefektették az amerikaiak
számára.
Kevesen vettek részt Richterhez hasonló mélységig a huszadik század
elejének művészeti mozgalmaiban, és kevés művész munkásságán
látszódik ez a fajta történelmi szervező elv. Hans Richter sok más
művészhez hasonlóan összefoglalta a huszadik századi modernizmus
küldetését, esztétikai stratégiáit és történelmi irányultságát, de ezt kevesen
tudták nála jobban megtenni. Ahhoz a művészgenerációhoz tartozott, akik
szenvedélyesen hittek a művészet hatalmában, hogy az képes
megváltoztatni a társadalmat és a kultúrát. Személyének igen jelentős
hatása volt arra az időszakra, amit találóan az európai avantgárd
hőskorának neveznek.
Hans Richetr (1888–1976) kiállítás a Janos Gat Gallery-ben
2004. szeptember 21-én nyílik és november 6-áig látogatható a Janos Gat Gallery [1100 Madison Avenue (82. utca)] New York-i kiállítótermében Hans Richter korai munkái az Estate-ből...