Kreálunk gyorsan egy szenzációhajhász szalagcímet: Ha csak egy kiállítás van, amit idén egy nagyintézményben meglátogatsz, akkor legyen ez! De tényleg. Az a helyzet, hogy nem is elég egyszer megnézni, annyi az információ a kiállított anyagban és annyi a videó, amelyet érdemes végignézni, hogy vissza kell menni legalább még egyszer. 1971-et tekinti kulcsdátumnak a kiállítás. Még tart a hatvanas évek végi olvadás, de már jön a hideg, közeleg a fagyás, a reformok és a kulturális nyitás vége. Még él az állami modernizmus (miért ne élne?), de már jön föl az undeground művészet, az összes színével, a minimalizmustól a performanszig. Hogy aztán az évized közepére nagyjából minden megfagyjon. Két nagyobb egységben vizsgálja a kiállítás ezeket a dichotómiákat, a Kádár-korszak képzőművészetének párhuzamos jelenségeit. Az egyik az ötvenes években indult és a hetvenes évek elejére nagy állami megrendeléseket kaptak. A másik műcsoport a Beke László Elképzelés című (mondhatjuk ) szamizdat művészeti projektje nyomán kialakult konceptuális műegyüttes. Beke arra kérte művész ismerőseit, írják le egy megvalósítandó művük elképzelését – merthogy kiállítási lehetőség úgy sincs. Az 1971 páratlanul érdekes kiállítás lett, és ráadásul egy olyan pillanatban, amikor hivatalos és nem hivatalos művészet kettőssége megint itt van a szemünk előtt. A videókon meg közben dokumentumok, interjúk, emlékezséek futnak, bemutatva az Iparterv kiállítástól a balatonboglári Kápolna művészeti projektjeiig sok mindent. Múltfeldolgozásból ötös. És élményből is.
Hol? Kiscelli Múzeum, 1037 Budapest, Kiscelli utca 108.
Mikor? 2019 febr. 28-ig

Monsanto®: A Photographic Investigation by Mathieu Asselin
Oknyomozás a fotográfia eszközeivel. Azt gyanítjuk, ebben foglalható össze dióhéjban ez az anyag, amelyet a hét eleji munkaszünet után tár közönség elé a TOBE Gallery. Mathieu Asselin éveken át gyűjtötte az adatokat ehhez a projekthez: a Monsanto nevű, vetőmegban és génmanipulációban utazó óriáscég és a farmerek csatározásainak áldozatairól. Mint a galéria jelzi: a művész bejárta Vietnámot és az Amerikai Egyesült Államokat, hogy a Monsanto által gyártott és értékesített termékek drasztikus hatásait elszenvedő embereket és helyeket felkutassa. Komoly dokumentumanyagot rakott le, egy kutatás termékét, amelyből könyvet is megjelentetett.
Ki? Mathieu Asselin
Hol? TOBE Gallery, 1088 Budapest Bródy Sándor u. 36.
Mikor? október 26 – december 8

EDGEMONT CEMETERY, WEST ANNISTON, ALABAMA, 2012
Mathieu Asselin
A harmincas-negyvenes évek New Yorkja elevenedik meg Weegee, azaz Arthur (Usher) Fellig fotóin. Egy nagyváros szimfóniája és dinamizmusa, dekadenciája, humora és tragédiája. Nagy tabló, nagy kollázs, mintha csak John Dos Passost olvasnánk. New York egyszerre mítosz és kőkemény realitás, és bármennyire is csábító egy fotográfus számára, „valódi arcát” megragadni pont attól nehéz, hogy tízmillió arca van. Weegee sem ragadja meg, a nagy narratívát ő sem teremtheti meg. Vizuális nyelvet viszont talált ehhez a városhoz, olyannyira, hogy azóta sem könnyű figyelmen kívül hagyni azt, ahogy ezek a képek beszélnek a megapoliszról.
Ki? Weegee
Hol? Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház, 1065 Budapest, Nagymező u. 20.
Mikor? okt.18- 2019 jan. 20.

A nyitókép A megnyitón nem lehet kiállítást nézni c. sorozat része, és a Capa Kortárs Fotográfiai Központ THIRTYTHREE című kiállításának megnyitóján készült. Fotó: Erdei Krisztina