Képzeljétek el
Válogatott múltak, felforgatott tények
Szokás csak úgy legyinteni: ugyan, tények már nincsenek is, csak interpretációk. Mielőtt bármi történne, leszögeznénk, mi nem így gondoljuk. Még akkor sem, ha annyiféle elbizonytalanító tényező, dezinformáció, mesterséges narratíva, kitalált múlt és kitalált jelen keveredik a médiatérben, hogy nehéz hinni bárkinek és bármiben is. Csak zárójelben: pont október 23. arra is alkalmas volna, hogy felidézzük magunkban, igenis vannak tények, van történelem, és annak objektíven leírható eseményei, folyamatai.
És nem kellene megmagyarázni és belesimítani egy éppen kívánatosnak tűnő narratívába, elég volna csak elmondani rendesen, mi történt.
No de, vissza a kiinduláshoz: valóság és fikció bonyolult kapcsolatáról beszélnek a munkák ezen a csoportos kiállításon. Olyan munkák, amelyek a fikciót a valóság megismerésének, feltárásának eszközeként használják. Szóval, nem helyette. Méghozzá a valóság újragondolásának érdekében.
Kik? BANI ABIDI, ADÉLA BABANOVÁ, ANCA BENERA ÉS ARNOLD ESTEFÁN, IEVA EPNERE, ESTERHÁZY MARCELL, GEIBL KATA, MYKOLA RIDNYI, AYKAN SAFOĞLU, TEHNICA SCHWEIZ
Hol? Budapest Galéria
Mikor? okt.23-dec.1

Hűlt hely – Forenzikus esztétika
Hogy mennyire megsimerhető vagy megismerhetetlen a valóság, hogy valójában mi is történt, arról talán egy helyszínelő tudna a legtöbbet mesélni. Barakonyi Szabolcs három éven át ment ki (szállt ki?) bűnügyi helyszínekre, ezen belül is jó sokszor tette ezt Hajdú-Bihar megyében. Megérkezett a tetthelyre, a hűlt helyre, a feltalálási helyre, fotózott és ezek a képek óhatatlanul is a rekonstrukció kísérletei: próbálva összerakni, értelmezni, mi is történhetett. Azaz, pontosabb volna azt írni, a néző kezdi el a fejében ezt a rekonstrukciót: ki, mit, mikor, miért. Az elkövető motívumai és áldozat végzete. A megértés kísérlete, az igazság felderítésének lehetetlensége. Közben pedig különös, törvényszéki esztétika: a megtalált, érintetlen és lajstromba szedett, számozott tárgyak együttese. Furcsa regiszter, amelybe végzetszerű történetek vannak bezárva.
Ki? Barakonyi Szabolcs
Hol? b24 galéria, 4024 Debrecen, Batthyány u.24.
Mikor? okt.25-nov.20.

Sugár János képzőművész egy 1956. október 29-i esemény nyomába eredt, a végeredmény pedig “egy új mű beiktatása ‘56 különösen gazdag Public Art pantheonjába”. A Szabad Nép elnevezésű, már a címében is hamis központi napilap székházának Lenin körúti homlokzatáról a forradalmárok leverték a neonbetűk egy részét, újraírva a feliratot. Szabad Nép, pontosabban SZABAD NÉP helyett így lett A NÉP. A Blaha Lujza téri épület ma már nem áll, így oda a hely szelleme. Viszont a történések nem értek itt véget, a Rákóczi útra néző homlokzaton is “átírták” a feliratot, ez lett belőle: Szabad Nép Budapest. Mintha az igazság helyreállítása és egyben a forradalom szignója volna mindez. Sugár János most egy előadásban beszél az eseményről, a mögöttesekről és a nép által létrehozott alkotás műalkotás jellegéről, illetve egy sajátos nézőpontból arról, ami a város utcáin akkor történt. Csak itt és csak most.
Ki? Sugár János
Hol? Loffice, Paulay Ede u. 55, 1061 Budapest
Mikor? okt. 22., 18.00 (Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött: [email protected])

A nyitókép Vas József fotója.