Ami a díjazottak listájáról rögtön feltűnik, az az, hogy a zsűri nem feltétlenül a sztárépítészek által menedzselt megaprojektek között nézett körül. Viszonylag kis költségvetésű, eldugott helyen megvalósított projektekkel is be lehetett kerülni a győztesek közé, ha volt mögöttük egy fontos vagy izgalmas cél elérését segítő gondolat és sikeres volt annak átültetése is a gyakorlatba.
A Bombay Arts Society épülete
Fotók: az Architizer honlapjáról, architizer.com
Az első díjazott a Bombay Arts Society közelmúltban felavatott székháza, mely a társaság irodáinak és kiállítóterének egyaránt otthont ad. A terveket egy helyi iroda, a Sanjay Puri Architects készítette, mely lakóházaival, kulturális, sport- és kereskedelmi létesítményeivel eddig 34 nemzetközi díjat nyert. Munkáik nem egységes stílusúak, terveik igyekeznek maximálisan alkalmazkodni a környezethez, illetve a létesítmény funkcióihoz. Az Arts Society székháza esetében a legnagyobb kihívást a rendelkezésre álló terület szűkössége jelentette; a telek mindössze 1.300 négyzetméteres. A tradicionális indiai építészet néhány elemét a modern nyugati architektúra megoldásaival kombináló épület feltűnő, de első ránézésre nem különösebben megnyerő; belső tere azonban igen praktikusan lett kialakítva. Az alsóbb szinteken a galéria, a nem túl távoli tengerre nagyszerű kilátást biztosító felsőkön az irodák kaptak helyet. A betonból készült falak színezése az agyagra és a vályogra emlékeztet. Egyetlen hatalmas panorámaablaktól eltekintve feltűnő a nyílászárók alacsony száma és kis mérete; ezt a szélsőséges éghajlat indokolja.
New South Wales-i Művészeti Galéria, John Kaldor Galéria, Sydney, fotó: Brian Steele
Ausztrália a Sydney-ben működő New South Wales-i Művészeti Galéria bővítésével került fel a díjazottak térképére. A bővítés terveit a helyi PTW Architects készítette, mely Ausztrálián kívül Ázsiában és Afrikában is nyert már el komoly megbízatásokat. Az új kiállítótér egy kortárs művekből álló nagyvonalú családi adomány elhelyezését teszi lehetővé és az adományozó John Kaldor nevét fogja viselni. A zsűri elsősorban a raktárakból kialakított új termeknek a régiekhez való szerves illeszkedését és a rendelkezésre álló tér optimális kihasználását méltányolta.
A többi három díjazott galéria az Egyesült Államokban működik, az egyik a kortárs szcéna New York utáni második legfontosabb központjában, Los Angeles-ben, a másik kettő viszont kisebb, a „világ szeme” előtt gyakran rejtve maradó településeken; „felfedezésük” a zsűri munkájának alaposságát dicséri.
A los angeles-i Kayne Griffin Corcoran Gallery belső tere © Standard
Egy helyi iroda, a Standard tervezte a los angeles-i Kayne Griffin Corcoran Gallery raktárból átalakított ezer négyzetméteres új otthonát. Az épület megőrizte eredeti tagolását; a white cube jellegű kiállítótér fölé piramisszerű építmények kerültek, amelyek beengedik a napfényt, ugyanakkor helyet adnak James Turrell kifejezetten ide tervezett fényinstallációjának is. A programozható LED izzók segítségével a teret a legkülönbözőbb színekbe lehet burkolni.
New York Állam Kerámia Főiskolája, Művészeti és Design Iskola, McGee Művészeti Pavilon,
Alfred © Brad Feinknopf
Egy New York állambeli kisváros, Alfred neve is felkerült a díjazott intézményeknek otthont adó települések listájára: az ipari kerámia- és üveggyártási technológiák modernizálásában nemzetközi szinten is élenjáró szerepet betöltő itteni főiskola művészeti és design iskolája gyarapodott a McGee Művészeti Pavilonnal, az icon5 Architects munkájával. Az osztálytermeket és kerámiastúdiót is magában foglaló épület központi eleme a kiállítási csarnok. Az épület hűtési, fűtési és világítási rendszere kielégíti a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokat. A külső kerámia- és üvegburkolat egyszerre utal a térségnek az ipari kerámia- és az üveggyártásban korábban betöltött szerepére, illetve az egyetemen és az épületben helyet kapott stúdiókban napjainkban folyó munkára.
Oklahomai Állami Egyetem, Postal Plaza Gallery, Stillwater
A Stillwater-ben működő Oklahamai Állami Egyetem (OSU) galériáját összetett funkcióval alakították ki az intézmény egyik meglévő épületében: egyidejűleg kell szolgálnia az egyetem gyarapodó gyűjteményének őrzését és bemutatását úgy, hogy az érdeklődők a színfalak mögé is bepillanthassanak, azaz képet kapjanak arról, mit jelent egy gyűjtemény gondozása, menedzselése. A cél az, hogy a látogatók, köztük az egyetem egykori és mai diákjai magukénak érezzék és szívügyüknek tekintsék a gyűjteményt, segítsék annak további gyarapítását. A kiállítótér és a másutt a látogatók előtt rejtve maradó kiszolgáló- és tárolótér közötti átjárhatóságot biztosító ötletes megoldások az Elliott + Associates Architects munkáját dicsérik.