Három évi szünet után, újra láthatók Honoré Daumier agyagból készített, festett mellszobrai a Musée d’Orsay-ban. A különleges szobrok a BNP-Paribas mecenatúrájának köszönhetően kerülhettek újra a közönség elé. Már maguk a restaurációs munkák előtanulmányai is hosszú időt vettek igénybe, és csak a legkorszerűbb tudományos és technikai eszközök alkalmazása tette lehetővé, hogy a pusztulásra ítélt alkotásokat megmentsék és konzerválják. Az 1832 és 1835 között született negyven kisplasztikából harminchat maradt fenn – valamennyi a Musée d’Orsay tulajdonában van – de mivel azokat Daumier nem azzal a szándékkal készítette, hogy az utókor számára megőrizze, az idők során egyre rosszabb állapotba kerültek, töredeztek, megrepedtek, és a festésből is szinte alig volt valami látható.
Az első javításokra már 1878-ban sor került, és azután még három alkalommal, hol több, hol kevesebb hozzáértéssel, restaurálták a sérülékeny szobrokat. A mostani, három éven át tartó munkával a restaurátoroknak így nemcsak a természetes rongálódást, de a korábbi beavatkozások okozta károkat is helyre kellett hozniuk.
Daumier (1808–1879) már egészen fiatalon készített gúnyrajzokat, és amikor huszonkét évesen ezt Louis-Philippe-ről is megtette, felségsértésért börtönbe, majd büntetését enyhítve, pszichiátriai intézetbe zárták. Kiszabadulása után a La Caricature és a Charivari című szatírikus lapok számára készített híres embereket ábrázoló litográfiákat. Érdekes módon azonban a terveket nem papírra készült rajzokon mutatta be a megrendelőnek, Charles Philiponnak, aki az újságok tulajdonosa volt, hanem agyagba mintázott, színesre festett kis szobrok formájában. Philipon ezeket mindig megvásárolta, és több kézen keresztül, végül 1979-ben a francia állam tulajdonába kerültek. Miközben Daumier barátairól és korának ismert politikusairól készített mellszobrait karikatúráknak szánta, valójában újszerű, a XIX. század szobrászatától teljesen idegen, remek szobrokat, lélektani portrékat hozott létre. A kiállításon kisplasztikák mellett, több esetben a modellekről készült korabeli, realista portrékat és a revűkben megjelent litográfiákat is láthatjuk. A Musée d’Orsay jelenlegi igazgatója, Serge Lemoine, akiről közismert, hogy leginkább a XX. század második felének művészete érdekli, mindig megragadja az alkalmat, hogy a múzeum kiállításaiba valami « frisset » is becsempésszen. Ezúttal a Le Monde és a L’Express újság munkatársának, a szobrász és rajzoló Plantu-nak (1951) Lionel Jospin és Jean-Pierre Raffarin politikusokról készített mellszobrait választotta a kiállítás záróképének.
A kiállítás augusztus 28-ig tart.
Belépődíj: felnőtteknek 7,5 euró, 18 éven aluliaknak ingyenes. A múzeum minden hónap első vasárnapján ingyen látogatható. A kiállítás katalógusa 25 euró.