A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Plusminus Vizuális Intelligencia Fórum kiállításához egy érdekesnek ígérkező konferencia is társul 2009. március 6-án, pénteken: Identitás és Arculat a közszolgálati televíziózásban címmel.
Régiónk országai közül talán leginkább a Cseh Köztársaság design törekvéseit ismerik világszerte. A hagyományosan kiemelkedő vizuális kultúrával rendelkező csehek az elmúlt évtizedben komoly eredményeket értek el a vizuális kommunikáció területén is: ezek közül számos arculati munka, így Prága vagy Brno városok megjelenése, a Karlovy Vary filmfesztivál látványvilága, avagy a pár éve Budapesten is bemutatott külországi országimázs talán a legismertebbek. A „We are Czech TV” kiállítás egy új területre, a televíziós design műfajára fókuszál.
Ennek különös jelentőséget ad, hogy egy ország identitásának megfogalmazásában, az értékek közvetítésében alapvető szerepet játszik a köztelevízió, amely a magas nézőszámból adódóan talán a legmarkánsabban alakítja az emberek vizuális kultúráját, gondolkodását. Ezt a helyzetet pontosan értelmezve indult el módszeres és tudatos arculatépítési munka Prágában, amely a legjobb európai példák értelmezésétől, a logóra kiírt pályázaton át, a komplex vizuális és auditív arculat folyamatos bevezetéséig tart.
Az arculat újrafogalmazásának apropóját a digitális földi sugárzásra való átállás adta még 2005-ben; az azóta alakuló arculat jelenleg négy csatornára, így egy nemzeti főadóra, egy kulturális és civil témákra fókuszáló kettes csatornára, illetve a mai tévénézési szokásoknak megfelelő 24 órás hírcsatornára és sportadóra terjed ki.
Az új logót és arculatot Štěpán Malovec tervezte – az ő elképzelését 73 terv közül emelte ki a zsűri. Az új logó bevezetése azonban még várat magára! A tévénézési szokásaihoz Csehországban is ragaszkodó közönség feltehetően a fokozatosan átalakuló látványvilág megismerése és megszokása után érik majd meg az új jel befogadására.
Az arculattervezés az elmúlt két évben azonban lépésről lépésre halad előre. Az első fázisában Uroš Trefalt, rendező művészeti vezetésével folyt a munka, 2008-ban egy új csapat folytatta a tervezést Alan Záruba és Kateřina Hajnovská művészeti vezetésével. Az új kihívás a 16:9 formátumra való átállás, illetve több mint 50 műsor főcímének, promóciójának és internetes megjelenésének megtervezése volt.
A Ponton Galériában elsőként megmutatott anyag hitelesen kívánja láttatni a 2007-óta folyó kreatív munka szellemiségét és az eredményeket. A nyomtatott és képernyős anyagok a grafikai arculat logikájától a komplex vizuális rendszerig mutatják meg az elképzelést.
A Prágában végzett arculati munka példa értékű: egy rendezett, könnyen értelmezhető, a kereskedelmi televíziók harsány világával szemben megfogalmazott világ került kialakításra. A design bár önmagában nézve is esztétikus, hatása még is transzparens jellegének köszönhető, tehát annak, hogy a látvány nem öncélú, hanem a tartalom befogadását és értelmezését szolgálja.
A „We Are Czech TV” című kiállítás célja, hogy a magyar szakmai közönség megismerje a bevezetett vizuális rendszert és a fontosabb műsorok világát, illetve hogy a március 6-án, pénteken megrendezett szakmai napon személyesen is találkozhasson, beszélgethessen a Budapestre érkező alkotókkal.
Program:
09:00 Somogyi Krisztina köszöntője és témafelvezetése
09:15 Alan Záruba, a ČT4, ČT24 csatornák művészeti vezetője: „We are Czech TV” – Az arculat koncepciója és kreatív alapvetése 2007-2008
10:45 Beszélgetés a cseh design team tagjainak részvételével
11:30 Szünet
12:00 Jancsó Zoltán, az MTV művészeti vezetője: Arculat és közszolgálat
12:30 Seres Tamás, az MTV vezető rendezője: Kortárs képi kultúra a közszolgálati műsorokban
13:00 Marcell Tamás, Simon József, Grotesque Stúdió: Televíziós munkák 2000-től
13:30 Záró beszélgetés
Identitás és Arculat a közszolgálati televíziózásban
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Plusminus Vizuális Intelligencia Fórum kiállításához egy érdekesnek ígérkező konferencia is társul 2009. március 6-án, pénteken: Identitás...