Mozgalmas időket él a fiatal művésznemzedék egyik legígéretesebb képviselője, Danh Vo. Előbb a tekintélyes Hugo Boss díjat ítélték oda neki, majd választott hazájában, Dániában az Arken Art Prize birtokosa lett és őt bízták meg az ország képviseletével az idei velencei képzőművészeti biennálén is. Szerepelt emellett Londonban is, ahol a Marian Goodman Gallery-ben volt egyéni tárlata. Amikor pedig marad egy kis ideje, akkor – alperesként – bíróságra jár.
Danh Vo. Fotó: artnet News, forrás: artnet.com
A 40 éves művészt egy közismert, ám meglehetősen kétes hírű műgyűjtő, Bert Kreuk perelte be még tavaly, mivel kollekciójának a hágai Gemeentemuseumban rendezett, szeptemberben zárult kiállítására nem szállította le azt a nagyméretű installációt, amit tőle, illetve egyik galériájától, az Isabella Bortolozzi Galerie-től megrendelt; ehelyett csak egy kisméretű alkotását küldte el. A gyűjtő eredetileg 900 ezer eurós kártérítést követelt azzal az indoklással, hogy a mű hiánya a kiállításon komoly presztízsveszteséget és erkölcsi kárt okozott a számára. Később már megelégedett volna azzal is, ha Vo legalább utólag leszállítja a művet, az eredetileg kialkudott 350 ezer dolláros áron.
Danh Vo: Mi, a nép, 2011–2014. Fotó: a művész és a Galerie Chantal Crousel jóvoltából, forrás: artnet.com
Vo mind a mai napig nem adott egyértelmű magyarázatot arra, miért nem szállította le a megrendelt – de ki nem fizetett – művet; csak feltételezni lehet, hogy Kreuk időközben tudomására jutott rossz híre miatt és attól tartva, hogy az installációt hamarosan aukción látja viszont. Kreuk ugyanis sokak számára visszatetsző módon üzletel a műtárgyakkal: megveszi őket, kiállítást csinál belőlük, majd a tárlatok által generált értéknövekedést kihasználva egy részükön azonnal túlad. Ebben persze nincsen semmi törvénybe ütköző, de az is érthető, hogy a gyűjtők és a művészek köreiben nem arat osztatlan sikert. Kreuk saját bevallása szerint kollekciója jelenleg mintegy 800 darabot számlál, de az elmúlt 20 évben legalább ötezer alkotás fordult meg nála.
A rotterdami bíróság – legalábbis első fokon – Kreuknak adott igazat és a művészt arra kötelezte, hogy egy éven belül az eredeti áron szállítson le a gyűjtőnek egy „nagyméretű és impresszív” munkát. Amennyiben ez nem történik meg határidőre, Vonak napi 10 ezer euró büntetést kell fizetnie. Az eredeti ár érvényességének kimondása is Kreuk számára jelent sikert, hiszen Vo munkái, újabb díjainak és biennálés szereplésének köszönhetően, ma már lényegesen magasabb áron kelnek el a piacon. Kreuk a tárgyalások kezdetén kéthetes határidő megállapítását kérte a bíróságtól, ezt azonban azzal az indoklással utasították el, hogy figyelembe kell venni Vo egyéb kötelezettségvállalásait és idő kell ahhoz is, hogy a kettejük közötti viszony normalizálódjon.
Bert Kreuk. Fotó: a Gemeentemuseum Den Haag jóvoltából, forrás: artnet.com
Az ítélethirdetés után Vo bejelentette, hogy fellebbez, álláspontja szerint ugyanis a bíróság megsértette művészi integritását. A dolog végkimenetele tehát még bizonytalan, de úgy a művészt, mint a gyűjtőt addig is az érdeklődés középpontjában tartja és izgalmas szakmai vitákat generál.