Közhely, hogy a stílus maga az ember. Mindennapi viselkedésünk fő mozgatórugója, hogy milyen személyiségek vagyunk. Magatartásunk kialakulásában a legfontosabb szerepet szűkebb környezetünk, az otthon, a család tölti be, akik közt nevelkedünk. Magaviseletünk jelentőségére hívja fel a figyelmet Határ Attila festőművész, akinek Behaviour Therapy címmel látható kiállítása a LAVOR Collective-ben.
A pszichológia tudományágával foglalkozó szakemberek mesélhetnének leginkább arról, hogy mennyire bonyolult, sokszor megfejthetetlen az emberi lélek. Személyiségünk gyermekkorunkban fejlődik igazán, felnőttkorunkra éri el „tetőpontját”, amikorra kialakul, hogy milyen emberré válunk, hogyan viselkedünk másokkal, magunkkal szemben. A megfelelő attitűd mindazok számára nehéz, akik nem szocializálódtak kellően: olyan családban nőttek fel, ahol nem fordíthattak kellő időt és energiát a nevelésre, iskolaelhagyók voltak vagy korán rossz útra tértek. Modorunkban kulcsszerepet játszanak a gének által örökített jegyek, amelyek mellett ott vannak azok a sajátosságaink is, amelyek csakis minket jellemeznek. Összességében tehát a felmenőinktől, szüleinktől örökölt és tanult vonásaink együttese adja személyiségünk ismérvét.

A személyiség, a viselkedésformák, a társadalmi szerepek foglalkoztatják Határ Attilát is legújabb kiállításán. A salgótarjáni születésű fiatal alkotó az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen szerzett tanári képesítést, ahol 2022 óta művésztanárként dolgozik.
Alkotásai fotóalapúak, kompozícióihoz régi családi fényképeket bányász elő és használ fel. Szinte kizárólag akrillal fest vászonra: arckifejezéseket, gesztusokat, felső testükkel látszódó embereket egyedül, ritkábban másokkal párban vagy hármasban. Figurális alkotó, de figuralitása absztrakcióval mosódik össze. Ilyenkor vastagon húzott foltok, beazonosítható formák (virágszálak, páfránylevelek) lebegnek műalkotásainak tereiben (Transparent dust collector, 2022; Pride and Prejudice, 2022; Mirage 2022 – hogy csak a tárlat néhány darabját említsük). Képei ettől misztikussá, szürreálissá válnak, mindamellett a geg is megjelenik rajtuk. Kiváló példa erre a művész Csóka (2022) című vászna, melyen az egykori elvtársak: Brezsnyev és Kádár híres üdvözlését láthatjuk.

A politikusok között elcsattanó csókot a Behaviour Therapy kiállított képei között ezúttal nem fogjuk látni, más, figuratív munkákat azonban igen. A számtalan színdús alak között a Határ Attila számára kedves, gyakran fiktív egyéneket is felfedezni vélünk. Ölelkező női és férfi „párokat”, szemét szégyenkezve eltakaró lányt, fejét gondterhelten vakaró férfit, virágcsokorral mosolygó nőt, ismeretlen és esetleg ismerősnek tűnő arcokat. A felhozatal jól mutatja, hogy mennyire különböző módon fejezzük ki érzelmeinket, különbözőképp viselkedünk: van, aki szemét lehunyva tűnődik, van aki komoly tekintettel réved maga elé, amikor gondolkodik. Más legszebbik mosolyát felvéve tekint a nézőre, vagy ujjait szeme köré helyezve grimaszol. Határ Attila válogatott munkáinak főszereplői úgy engednek saját mikrovilágukba betekintést, hogy valójában nem modelljei a képeknek. A fotóalapú figurák olykor szervesen illeszkednek a háttérhez, máskor szokatlan elemek közé helyezve keltenek szürreális hatást.

A számos társadalmi és egyéni viszonyrendszert vizsgáló mű közül érdemes kiemelni néhányat. Határ Attila egyik legfrissebb, leginkább figyelemre méltó képe az Acrotropic (2023). Rajta fekete ruhás női alakot látunk, amint ujjaival mintegy távcsövet formázva ijesztő fintort vág. A háttérben terebélyesedő páfránylevelek, tarka tollú papagájok és a nő előtt lebegő antik épület éles kontrasztban állnak a már-már démoni külsővel felvértezett nővel, aki színjátékával kelti fel érdeklődésünket. Valójában többféle értelmezés kínálkozik, hogy mit szeretne kifejezni. A nyugtató kék és lila árnyalataival telített Appropriate (2022) középpontjában kopasz férfi fogja gyengéden egy úszósapkás hölgy vállait, próbálja bátorítani. Erőt sugárzó lénye biztonságot áraszt, és bár tekintete másfelé irányul, bátran vízbe merülhet az úszó. Határ figurái neonfényként világítanak, türkizkék testük nem evilági, hanem inkább akváriumi hatást kelt. Számos képen az emberek mellett megjelenik a természet (Likeable, 2022; Mirage, 2022; Transparent Dust, 2022), de nem a megszokott formában, inkább egzotikus, különleges elemeivel, amelyeket a művész még tovább absztrahál. A kivételek között láthatjuk a több részből álló Phobia sorozatot (Phobia II. III. IV, 2022) és a Bro. doc (2023) című művet is. A portrékon már csak foltok és vonalak töltik ki a hátteret, a színek határozzák meg a kompozíciót.

Különös festői világát mutatja be Határ Attila a LAVOR Collective polgári szalonok miliőjét idéző helységeiben. A Behaviour Therapy, címéhez híven, „gyógyír” volt az alkotó számára, abban az értelemben, hogy feltárhatta viselkedéseink, kapcsolataink legbelsőbb rétegeit. A kiállítás még április 28-ig látogatható. A finisszázs 28-án este 19 órától kerül megrendezésre.
Borítókép:
Határ Attila: Appropriate, 2022
(A LAVOR Collective jóvoltából)