A Süddeutsche Zeitung számolt be elsőként arról, hogy a műkereskedelmet, ha a gyanú beigazolódik, újabb súlyos hamisítási botrány rázza meg. A régi mesterek piacán ilyen nagyságrendű ügyre a 20. század eleje óta nem volt példa. A tettes, pontosabban a gyanúsított egy jó nevű bajorországi templomi festő és restaurátor, Christian Goller, aki az eddigi feltételezések szerint mintegy 40-50 saját munkáját adta el a nemzetközi műpiacon a német reneszánsz festészet nagymestereinek műhelyeiből származó alkotásokként. Goller ellen 40 évvel ezelőtt egyszer már nyomoztak a hatóságok, amikor néhányezer márkáért eladta egy Grünewald-festmény általa készített másolatát, ami később egymillió dollárért landolt a Cleveland Museum of Art gyűjteményében. Gollerra akkor nem tudták rábizonyítani, hogy a képet nem saját munkájaként adta tovább, így megúszta a dolgot. Most jobban szorul a nyaka körül a hurok; a rendőrség már hónapok óta nyomoz ellene és három társa ellen, akik a képek értékesítésében segítették őt. És lehet, hogy – akárcsak a korábbi hasonló ügyekben – ismert szakértők és műkereskedők is megégetik a kezüket.
id. Lucas Cranach feltehetően hamis Melanchthon-portréja, forrás: sueddeutsche.de
A „gyanús” képek egyikét, egy Justitia-ábrázolást például a Christie’s értékesítette 2008-ban 120 ezer euróért „id. Lucas Cranach köre” jelzéssel, míg egy másikat, V. Károly portréját ugyancsak a Christie’s viszi kalapács alá „ifj. Lucas Cranach köre” jelzéssel a jövő héten, 35 ezer eurós becsértékkel. A ház által felkért szakértő egyelőre kitart a kép eredetisége mellett, bár egy hét alatt még sok minden történhet. A Goller által készített hamisítványok nem másolatok, hanem rendszerint az érintett mesterek stílusában megfestett olyan munkák, melyek eredetijéről tud ugyan a művészettörténet, de hollétük ismeretlen és általában használható reprodukció sincs róluk. A feltételezett hamisító leleplezése Michael Hofbauer művészettörténész, ismert Cranach-kutató érdeme, aki elismeri, hogy a hamisítványok rendkívüli minőségűek. Leleplezésükhöz a festékben lévő apró hajszálrepedések adták a legnagyobb segítséget, melyeknek mintázata és elvékonyodása nem olyan, mint amilyennek egy fél évezred után lennie kéne. A bizonyosságra még várni kell: a további nyomozás óvatos becslések szerint is legalább egy évet vesz igénybe. Az azonban máris biztos, hogy a műkereskedelembe vetett bizalom ismét megrendült, ami hosszabb távon nagyságrendekkel több kárt okozhat Christian Goller hamisítványainál.
A cikk lejjebb folytatódik.