A két Buharov kísérleti filmjei elsodorták a kiállítás többi szereplőjét, bár a „jónál” rosszabbnak ők sem nevezhetők. Közben meg a fejünkre szakadnak a kérdések. Az egyik az, hogy hogyan lehet egy filmet kiállítani? Hogyan tehetjük befogadhatóvá?
E szövegnek nem lehet tiszte a tárgyalkotó-nemtárgyalkotó művészeti ágak besorolási problémáinak elméleti oldalait vizsgálni, de a technikai dimenzióra ki kell térnünk: kénytelenek voltunk az angol feliratot olvasni, ugyanis a hang csaknem hallhatatlan volt. Így – az egyébként szintén jó – zenéből is csak félig-meddig részesültünk. Túl jók ezek a filmek, hogy ilyen körülmények között kerüljenek levetítésre. Ami talán a „seniorságnak” köszönhető: Buharovék szervesen kapcsolódnak az elmúlt negyven év nemhivatalos művészetéhez. Erdély Miklós, Szirtes, Hajas Tibor le nem zárt és ki nem használt alkotói világa tovább folytatódik, és ez nagyon megnyugtató. Szimbólumrendszere napjainkban persze már inkább az abszurd jelzővel illethető.
Szász György konceptje ugyanilyen nosztalgikus volt. „Tanulmányi verseny” című műve egy vízzel teli vájling, amiben ceruzák úsznak; 10–12-es csoportokban, egymással szemben. Egyetértő mosolyra ingerelt, ha bizonytalan is vagyok a befogadásban. Nyíri Géza „street artot” hozott, „piktogram-fríze” nagyon szép formajáték. Werner Hofmann szerint a mű kommentálása az avantgárd óta elengedhetetlenül szükséges (lenne) a helyes értelmezéshez. Fekete Géza Péter Fekete arany 2007 című festménye mellé írt pár sort, és ez még akkor is öröm, ha hemzseg a helyesírási hibáktól. Munkája izgalmas metszete a konceptualitásnak és festőiségnek. Radák Eszter profizmusa kétségbevonhatatlan (itt is, most is). Érződik a képen, hogy a művésznő szándékait pontosan tükrözi. Művészettörténeti értelmezését olvashatjuk hazánk egy vezető művészeti szaklapjának kurrens hasábjain. Nagyon dekoratív és kelendő portéka. A seniorok már nem juniorok, ha formálisan – korunk szellemiségének köszönhetően – azoknak számítanak is. Gondolati gazdagság, határozottság és sokszínűség jellemzi Stúdió Galéria tárlatát.
(Megtekinthető március 17-ig.)
Jerovetz György: Junior seniorok
A két Buharov kísérleti filmjei elsodorták a kiállítás többi szereplőjét, bár a „jónál” rosszabbnak ők sem nevezhetők. Közben meg a fejünkre szakadnak a kérdések. Az egyik...