Előző írásunkban már beszámoltunk arról a szenzációs hírről, hogy a madridi Pradóban lévő Mona Lisa másolat Leonardo eredeti alkotásával egy időben, a mester műtermében készült.
A replikával kapcsolatos kutatás során újabb tények és feltételezések láttak napvilágot, melyek új megvilágításba helyezik a Párizsban őrzött remekművet is.
A világ egyik legismertebb festményéről számtalan tanulmány jelent meg, de még mindig vannak kérdések, vagy pontosításra váró részletek. Ezek közé tartozik a készítés idejének meghatározása. A firenzei Agostino Vespucci feljegyzéséből tudható, hogy Leonardo 1503-ban kezdte el a portré festését, de a befejezés időpontja jelenleg nem dokumentálható. A mester munkásságáról szóló értekezésekben, ha csak az elmúlt tíz év jelentősebb szakmai kiadványait vesszük alapul, különböző dátumokat találunk a Mona Lisa kép befejezésével kapcsolatban. A Leonardo specialista Martin Kemp, az Oxford University művészettörténész professzora 2004-ben kiadott könyvében az évszám 1516. A német Frank Zöllner magyarul is megjelent nagyméretű katalógusában (Leonardo da Vinci összes festménye és rajza, 2011) 1506 és 1510 közé teszi az időpontot. A Louvre hivatalos tájékoztatóiban szereplő dátum ugyan 1503-1506, de Vincent Delieuvin kurátor mostani véleménye szerint még az 1519 is elképzelhető.
A madridi másolat vizsgálatával – a két mű párhuzamos festése okán – a spanyolok is beszálltak a „számháborúba”. Ana González Mozo, a Prado technikai szakértője a másolatról készült infravörös felvétel alapján megállapította, hogy a sziklás háttér egy részének létezett egy korábbi verziója, de a festékrétegen már az a kompozíció látszik, mely az angol királyi gyűjtemény egyik Leonardo tanulmányrajzán alapul. Martin Clayton, a windsori kollekció kurátora szerint a rajz valamikor 1510-15 körül készült. Prado a saját másolatát (ezzel az eredetit is) 1503-1516 közé teszi, szerintük a portré csak 1516-ban nyerte el végleges formáját, amikor Leonardo Rómából Franciaországba utazott, hogy a király szolgálatába álljon.
Az évszám minél pontosabb meghatározása messze túlmutat az adott a művön. Amennyiben a Mona Lisa festése 1516 körül fejeződött be, nem pedig 1506-ban, át kell értékeli Leonardo késői stílusáról kialakult elképzelésünket. Ebből az következik, hogy a mester más alkotásainak datálását is ajánlatos felülvizsgálni.
A későbbi időpont magyarázat lehet a kép történetével kapcsolatos egyik feltételezésre. Amennyiben, valóban Lisa del Gioconda családja volt a megrendelő, érthetővé válik, miért nem került tulajdonukba a festmény. Ki az, aki 13 évet vár egy portré elkészültére?
A madridi másolat „színre kerülése” nem csak az eredeti festménnyel összefüggő ismereteinket, de Leonardo művészetéről gondoltakat is jó néhány pontban írhatja át. A Louvre március végén megnyíló Leonardo kiállítása okozhat néhány meglepetést.
A cikk lejjebb folytatódik.