Kaposvár Fotó Diploma 2014
Kaposvári Egyetem Művészeti Kar, Fotográfia szak, diplomakiállítás
FUGA, Bp., 2014. 06. 25 – 07. 13.
Kiállítók: Básthy Ágnes, Bényi Andrea, Czinder Fanni, Hegedüs Eszter, Makrai Péter, Regős Benedek, Schumann Bianka, Szántói Lilla, Varga Klaudia, Zellei Boglárka Éva
A kiállítás kurátora: Szalipszki Judit
Kaposvár nincs messze. Olyannyira, hogy az idén ott diplomázó fotósok a FUGA-ban rendezett kiállítással gyakorlatilag „hazatértek”. A gyakorlott kiállításra járó számára a kiállítók egy része már bőven ismerős lehet: Básthy Ágnes, Bényi Andrea, Regős Benedek, Schumann Bianka, Szántói Lilla máris a megkerülhetetlen szakmai szervezet, az FFS (Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója) tagjai közé tartoznak. Több oldalról is megelőlegezhető tehát a bizalom a kiállított anyagnak. Azt persze nem lehet mondani, hogy a színvonal egyenletes volna, de ez egy diplomakiállítás esetében nem meglepő.
Básthy Ágnes: Válság-sorozat, Andi, 50×50, színes nyomat, 2014
Üdítő arányban szerepelnek a társadalomkritika, sőt az aktuálpolitika egyes területeit érintő diplomamunkák. Básthy Ágnes hanganyaggal támogatta meg sorozatát (Válság), amelyben a portrék mellé a bizakodásra okot adó – de a tragédia lehetőségét is előrevetítő – ablakokat párosított. Bár a válság-tematika talán már „lejárt lemeznek” tűnhet (éppenséggel, amikor a FUGA-ban voltam, egyáltalán nem járt a lemez, hiszen az interjúkat nem lehetett meghallgatni), a peremlét mégis folyton aktuális és érvényes jelenség.
Regős Benedek: Monumentum. Török katonasírok. Új köztemető, Budapest, 40×33,6cm, inkjet print, 2014
Nem biztos, hogy szándékoltan, de Regős Benedek megközelíti az idei év egyik meghatározó, és számos szakmai illetve civil vitát kiváltó problémáját, az emlékezést, illetve az ahhoz való viszonyulásunkat. A olykor diszfunkcionálisnak tűnő terek és tárgyak olykor groteszk hatását a megmozgatott linearitás oldja némileg.
Hegedüs Eszter: Szimbolikus illúziók. Egyértelmű kétely, 40x60cm, színes nyomat, 2014
Szintén kissé groteszk vagy inkább mémszerű fotókat készített nemlétező helyzetekből Hegedűs Eszter. Üdítően fricskázó modora életszerű – annyira jól és természetesen sikerültek a kreált szituációk, hogy elsőre nem is biztos, hogy észrevesszük: itt valami nem stimmel.
Bényi Andrea: Tat, 45×5 cm, archív digitális nyomat, 2013-14
Bényi Andrea komoly problémát közelít meg játékosan. Négyzetre emeli a jelentést; szimbólumokat stilizál, formák, színek nyomán vonz be egy nagyon tág, de mindenképpen esztétikai képzettársításba.
Zellei Boglárka Éva: Merülés, 15×15 cm, inkjet print, 2014
Ősi szimbólumokat dolgoz fel Zellei Boglárka Éva is, de egészen más megközelítésből. A szakrális témához pontosan kiválasztott atmoszférikus, impresszív képsorok az imádság meditatív állapotához közelítenek.
Varga Klaudia: Ovum 2. , 50×70 cm színes nyomat, 2014
Ha a szakrális vonalat nem is, de a teremtés, keletkezés jelenségét vizsgálja Varga Klaudia Ovum (tojás, petesejt) című munkájával. A mesterséges-művi hatású sorozattal saját bevallása szerint is egy szubjektív univerzumot kívánt létrehozni, amellyel eszünkbe juttathatja, hogy a mesterséges teremtés-reprodukció eddig elképzelhetetlen formáinak megvalósulása már csak néhány évtized kérdése (Transzcendens, Black Mirror – Be Right Back).
Szántói Lilla: Más, változó méret, analóg barit kontaktok, 2014
A nőiség szülésen-teremtésen kívüli, de kizárólagos és egyedi jegyeit mutatja fel Szántói Lilla, saját magán keresztül. Szenzitív módon sikerült formát adnia az installációjának, mely a kisméretű analóg fotókat egyesével zárja üvegdobozba. Intim és teljes.
Schumann Bianka: Arkhai, 47×60 cm, színes nyomat, 2014
Fontos kapcsolatot vizsgál Schumann Bianka is, mégpedig két kisember viszonyát, a gyermekbarátságot. Valahol itt kezdődik a portréművészet: bár ezt a korosztályt egyébként is „hálás” fotózni, épp ebben rejlik a dolog veszélye is. A tekintetek még olyan őszinték, mint amilyenek maguk a gyerekek. A kompozíciók leíró jellegűek, bár talán kicsit feszesek néhol. De így legalább szembeötlik a fotós jelenléte is, nemcsak a híd Therabitia fölött.
Czinder Fanni: Geometricity, 20x20cm, lightbox, 2014
A puritán építészeti esztétika két diplomamunka központi témája. Czinder Fanni geometrikus városképei magas szintű technikai ismereteket követelnek, s bár a téma kicsit „férfias”, női érzékenységgel és ügyes ritmusérzékkel komponálta meg a széttördelt épület-reprókat. Igaz, ez az út már ki van taposva, formagyakorlatnak egészen kiváló a sorozat, a light-boxos installálás pedig külön dicséretet érdemel.
Makrai Péter: Műtárgy 70x100cm, színes nyomat, 2014
Egyszerre tárgyilagos és szenzitív: Makrai Péter a víz, az éltető elem fontosabb hazai épületeit fotózta végig kifogástalan formai megvalósításban. Kérdés, hogy sikerül-e később megtalálnia azt az egyedi vonalat, amivel meg tud maradni jó épületfotós és önálló fotóművész is egyszerre.
Nem okoz csalódást a kaposvári anyag, azt pedig kifejezetten örömteli volt tapasztalni, hogy a cirka fél éve bevezetett rektori intézkedés csak az öltözködés szabadságát korlátozza, a gondolkodásét és a kreativitásét, úgy látszik nem.