A Tate Modern az idén Juan Muñoz első önálló angliai retrospektív kiállításával indítja az évadot. A Tate több festményt, installációt is vásárolt már a művésztől. Kimondottan ide készült a Towards The Corner (A sarok felé), amelynek padsorán a kacagó kínai figurák a látogatók kedvencei. Együttműködés keretei között született a turbinacsarnokban kiállított Double Bind (Kettős kötés) című hatalmas installáció is, amely 2001-ben készült, mindössze 5 hónappal Muñoz tragikus hirtelenséggel bekövetkezett halála előtt.
Az idei kiállítás tehát mindenképpen nagy érdeklődésre számíthatott – ám a Tate kurátorai ezúttal sem bízták a véletlenre a dolgot. A harmadik emelet középső termeiben már a karácsonyi iskolai szünet idején kiállítottak négy művet, hatalmas felirattal a bejárati és kijárati ajtókon egyaránt: „Ez a kiállítás a január 24. és április 27. között megtekinthető Juan Muñoz kiállítás részét képezi.”
Az ízelítőül bemutatott művek közül kettő Muñoz jellegzetes törpe-ábrázolásai közül való. Muñoz – a velasques-i törpeábrázolási tradíciót folytatva – 1992-ben kezdett dolgozni különlegességet, másságot szimbolizáló kisnövésű modelljeivel, Saraval és Charlessal, mindkettőjükről számos szobrot és installációt készítve.
Az egyik kiállított szobor a Tate tulajdonát képező Dwarf with the Chess (Törpe sakkal) címet viseli. A másik a Sara with the Billiard Table (Sara biliárdasztallal) című installáció. A hófehér poliuretán női alak piros magassarkú cipőjében pipiskedve a fénydobozzá alakított biliárdasztal fölé hajol, karjaival invitálóan átvilágított fotóira mutat. A másságban is univerzális nőiség szinte beragyogja a termet, megállásra és mosolyra késztetve a szemlélőket.
A középső teremben a Conversation Piece című szoboregyüttes látható, amelynek több változata is készült. Az emberarcú, embertörzsű, de zsákban végződő, keljfeljancsi-szerű alakok csoportja ellentmondásos mozdulatokkal, gesztusokkal, dőlésszögekkel teremt zavaros, meghökkentő, nehezen értelmezhető helyzetet. A kurátorok reményei szerint az itt látható verzió végleg a Tate tulajdona marad, a tárgyalások folynak, a beszerzés folyamatban van. Ugyanitt, szemben rajzokkal kiegészített fotók mondanak el egy fájdalmas történetet a rosszul értelmezett civilizáció túlkapásairól.
Muñoz, a nagy „néma mesemondó”, ezzel a négy alkotással sikeresen csigázta fel a közönség kíváncsiságát és a napokban megnyílt kiállítás első reggelén hosszú sorban álltak az érdeklődők.