Tót Endre és a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet (KEMKI) – Artpool Művészetkutató Központ 2021-ben díjat alapított kortárs képzőművészek számára. A 10 000 euró összdíjazású TÓTalJOY díjat kutatásalapú művészeti projektekkel pályázó művészek kaphatják. A díj idei, első nyertese Kaszás Tamás, akinek október 19-én adták át a díjat a KEMKI-ben, a díjátadó után röviden prezentálta a díjból megvalósítandó Elveszett bölcsesség című projekttervét.
Az idén júliusban első alkalommal meghirdetett TÓTalJOY pályázatra 27 művész és művészcsoport pályázott, a kiírásnak és a díj célkitűzéseinek megfelelően művészeti kutatásra épülő projekttervekkel. A pályázatokat egy hattagú, hazai és nemzetközi tagokból álló grémium bírálta el, amelynek tagjai 2021-ben Fehér Dávid (igazgató, KEMKI), Gróf Ferenc (képzőművész, Párizs), Kürti Emese (kutatási igazgató-helyettes, osztályvezető, KEMKI – Artpool Művészetkutató Központ), Lukács Nóra (kurátor, Berlin), Berenika Partum (kurátor, Ewa Partum és Tót Endre lánya, Berlin), Székely Katalin (kurátor, OFF-Biennále, Blinken OSA Archívum) voltak. Az elbírálás során előnyt élveztek azok a pályázatok, amelyek az Artpool archívumához és szellemiségéhez kapcsolódva reagáltak a kulturális kontextusok változásaira és a kortársi dilemmákra.

A zsűritagok egybehangzó véleménye szerint Kaszás Tamás Elveszett bölcsesség című projektje organikusan kapcsolódik az Artpool experimentális szellemiségéhez és a művész eddigi életútjához.
Az archívum klasszikus funkcióit és elméleteit meghaladva, az együttműködés és a kortárs művészet eleven eszköztárával új szemléletet hoz az archívum életébe és működésmódjába.
A döntéshozók kiemelték a pályázatok közül Katarina Šević Vihar az Archívumban című projektjét.

A díj alapítója, a hetvenes évek vége óta Németországban, Kölnben élő Tót Endre képzőművész, hosszú ideje tervezte egy olyan támogatási forma létrehozását, amely a kortárs magyar képzőművészeti szcéna szereplőit segíti. A művésszel hosszú évtizedek óta jó kapcsolatot ápoló Artpool Művészetkutató Központ örömmel fogadta be a díj gondolatát és szakmai támogatást nyújt az elképzelés megvalósításához.
A díj elnevezése Tót Endre 1970-es években elindított, és az öröm fogalmára épített konceptuális programjából ered. A korai öröm-darabok, illetve a TÓTálÖRÖMÖK sorozat minimalista akciói ma a kelet-európai konceptuális művészet legfontosabb művei közé tartoznak.
Kaszás Tamás 1976-ban született Dunaújvárosban. Szigetmonostoron él és dolgozik. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán diplomázott 2003-ban, ahol jelenleg is oktató. Pályájának elején, 2002 és 2007 között az Artpool gyakornoka volt, ekkor a napi archivista munka során belülről ismerte meg a gyűjteményt. Ez a tapasztalat, a ’70-es, ’80-as évek magyar és nemzetközi képzőművészete a mail art és a fluxus területéről később több munkáját inspirálta.
Kaszás előszeretettel dolgozik együtt más művészekkel többek között az Ex-artists’ collective (Loránt Anikóval, 2002–2020), a Randomroutines (Kristóf Krisztiánnal, 2003–) és a Plágium 2000 csoport (Kotun Viktor, Kanszinger Dóra és mások, 2006–) tagjaként. Projektjei aktuális társadalmi problémákban gyökerező futurisztikus, utópisztikus vagy éppen disztópikus forgatókönyveket és az ezekre adott művészi válaszokat modellezik. Elkötelezetten és következetesen foglalkozik az ökológia, a fenntarthatóság, az autonómia, a vizuális pedagógia, a közösségi, nem szakértői, ún. népi tudomány lehetőségeivel, amelyeket szemléltetőeszközként is működő installációkban dolgoz fel. Egyéni kiállítása volt többek között az amszterdami De Appelben, a łodzi Muzeum Sztukiban, és a Kassák Múzeumban. Művei megtalálhatók a Tate Modern, a Ludwig Múzeum és a luxemburgi MUDAM gyűjteményében.
Nyertes projektjében egy alternatív kartotékrendszer létrehozásával az Artpool gyűjteményének egy olyan keresztmetszetét tárja fel, mely a hagyományos művészettörténeti gondolkodás szempontjából marginális, de művészi szempontból annál izgalmasabb tudások és utópisztikus elképzelések tárházaként hasznosítja az itt őrzött művészeti dokumentumokat.
Legutóbbi kiállításáról, amelyet a Trafó Galériában valósított meg, itt írtunk.
A díjátadóval párhuzamosan Documents Make Me Glad/Mad/Sad címmel a KEMKI-ben egy válogatást is bemutatnak Tót Endrének az Artpool gyűjteményében található műveiből és művészeti tevékenységének dokumentumaiból. Tót Endre és az Artpool kapcsolata hosszú évtizedekre nyúlik vissza. Ennek a kapcsolatnak a legnyilvánvalóbb kortárs emlékműve az Artpool bejárata előtt elhelyezett Örülök, hogy itt álltam tábla, de az archívum a művész minden korszakából őriz műveket és dokumentumokat.
Nyitókép: Kaszás Tamás a díjátadón. Fotó: Halasi Dóra / Artpool Művészetkutató Központ