Katrzyna Kozyra világszerte ismert, az egyik leghíresebb kortárs lengyel multimédiaművész. Ő képviselte Lengyelországot 1999-ben a 48. Velencei Nemzetközi Művészeti Biennálén. Néray Katalin, a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója már 1997-ben felfigyelt Katarzyna Kozyra munkásságára, mikor a Polónia Expressz lengyel kulturális fesztivál keretében, a Műcsarnokban bemutatták a Brémai muzsikusok című mese ihlette Állatpiramisát.
2003-ban a Ludwig Múzeum régi otthona, a Budavári Palota ’a’ épülete adott teret a művész Tavaszi áldozat című videoprojektjének, amelyben Igor Sztravinszkij zeneműve és Vaszlav Nizsinszkij koreográfiája alapján Kozyra a fiatal és szédületes mozdulatokat végző táncosokat idős, mezítelen szereplőkkel helyettesítette. 2007 szeptemberében, immár másodszor mutatkozik be Katarzyna Kozyra egyéni kiállítással a Lumúban (a performance kegyeleti okokból elmarad!!).
Katarzyna Kozyra In art dreams come true című vándorkiállítása a színház- és filmművészet, valamint az opera vizuális eszközeit felváltva használja. E multimediális munkában a lengyel művésznő a nőtípusok szélsőségesen különböző megjelenítéseit tárja a néző elé, például az operadívát, a tündérmesékben szereplő hercegnőt, a popsztárt vagy a végzet asszonyát. E szerepek megtanulásához, eljátszásához, a sztereotípiákká való átváltozáshoz a művész mestereket választ magának.
Az elsővel, egy transzvesztita DJ-vel és énekessel, művésznevén Gloria Viagrával Berlinben találkozik, aki az éjjeli klubok világába, hangulatába vezeti be; megtanítja az ahhoz illő sminkre, frizurára, viselkedésre, mozgásra; elkíséri shoppingolni és segít a ruhák kiválasztásában is.
A másodikkal, a Maestro álnevű énektanárral Varsóban találkozik. Tőle az operaéneklés légzéstechnikáját és a helyes testtartást sajátítja el, valamint az opera műfajára jellemző, a szublimált érzelmek túlzott, szinte erőltetett és irreális előadási módszerét tanulja meg. Kozyra már több mint egy éve tanul klasszikus éneket, hogy fejlessze az érzelmek kifejezésének képességét.
Az éjjeli pillangó és az operaénekesnő világa között bár elsőre ellentét feszül, mégis mindkét mesterkélt környezetben a nőiesség a központi téma. Ezen túl az átalakulás folyamatát, az álruhába öltözést s a felszínességet is bemutatja. A két világ szinte egybeolvad, és középpontjukban a művésznővel egy torz tündérmesét alkotnak irreális álmokról, vágyakról. az előírt, nemhez kapcsolódó szerepek megkérdőjelezésével, valamint a férfiúság és nőiség közötti megkülönböztetések elhomályosításával Katarzyna Kozyra e projektben a nemi szerepek valódi jelentéseit vizsgálja.
E kiállítás előzőleg Varsóban és Wroclawban (Lengyelország), Brnóban (Cseh Köztársaság), majd Trnavában (Szlovákia) volt látható. A Ludwig Múzeum a wroclawi BWA Galéria közreműködésével Kozyra mintegy 30 videomunkáját mutatja be különféle technikák segítségével (tévén, számítógépen, projektorral kivetítve), valamint az öt, speciálisan erre a projektre tervezett ruhát, melyet a művésznő fellépésein viselt.
Katarzyna Kozyra
1963-ban született Varsóban. Tanulmányait 1988–1993 között a Varsói Szépművészeti Főiskolán végezte, diplomáját Grzegorz Kowalski professzor tanítványaként, a Szobrász Tanszéken szerezte. Kitüntették a 48. Velencei Biennálén, 1999-ben. 2003-ban meghívást kapott Berlinbe, a német DAAD-ösztöndíjprogram keretében. Varsóban, Berlinben és Trentóban él.
A művész honlapja:
www.katarzynakozyra.com.pl
Katarzyna KOZYRA
„Only in Art, Dreams Come True”
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
A kiállítás 2007. október 28-ig tekinthető meg.