A földrengés sújtotta Mexikóvárosban tegnap délben megnyílt Zona Maco Fotó- és Antikvitás Szalon megnyitóján nem voltak túl sokan. Az évente kétszer, februárban és szeptemberben, három különböző szektorban megrendezett (kortárs képzőművészet és design, antik- és kortárs fotó, antikvitás), feltörekvő, de korántsem egyenletes ízlésvilágot tükröző, viszonylag fiatal vásárnak a Centro Banamex nevű, monumentális konferencia- és kiállítóközpont ad otthont. A több, mint húszmilliós városnak azon a felén van, egész pontosan a nyugati oldalán, amelyet nem érintett súlyosan a keddi rendkívül erős földmozgás, és amely városrész tágas tereivel, zöldjével és drága ingatlajaival a város egyik legtehetősebb részének számít. “Egy buborékban vagyunk itt” – jegyezte meg Gerardo Montiel Klint, az Artbaena+Hydra standjának egyik ismert fotóművésze.

A Zona Maco szervezői a maguk módján reagáltak a közvetlen valóságra: először arról érkezett hír, hogy a belépőjegyek árát átutalják az áldozatok megsegítésére létrehozott alapnak, majd arról, hogy a szervezők megnyitották az épület egyik szárnyát a károsultak számára gyűjtött adományok elhelyezésére.
Egy másik, kortárs képzőművészeti szempontból fontos, és az érdeklődők mellett szintén a gyűjtőkre kihegyezett esemény, a Gallery Weekend CDMX ötödik kiadása is csütörtökön indult volna. A több, mint 100 alkotó és 35 galéria részvételével csütörtöktől vasárnap estig tervezett galéria-séta színtere hagyományosan három divatos és felkapott negyed, Polanco, Condesa és Roma. Az utóbbi két negyedet azonban olyan komoly károk érték, és a helyzet még mindig annyira kaotikus és drámai, hogy az esemény lefújása mellett döntöttek.
Ezeken a helyeken a földrengés következtében számos régebbi, nem egyszer értékes art deco épület rongálódott meg súlyosan. Az emblematikus Plaza Condesa (színház és koncertterem) összeomlásától például még mindig lehet tartani, de nem ez az egyetlen ilyen épület; sok megrongálódott és életveszélyessé vált ház sorsa kétséges még a negyedben. Azok között, amelyek kártyavárként omlottak össze, vannak 1985, azaz az eddigi legnagyobb mexikóvárosi földrengés óta épült házak is, és most azt feszegetik, hogy az építési vállalkozók nyilvánvalóan nem tartották be a biztonsági előírásokat.

A Gallery Weekend CDMX-szel egyidőben, a hétvégén tartották volna a művészeti szakkönyvek legnagyobb mexikói vásárának harmadik kiadását, PaperWorks címmel, és amelynek a Museo Tamayo adott volna otthont. Eköré is számos beszélgetést, műhelyt, könyvbemutatót és performanszt szoktak szervezni – most szolidaritási okokból ez is elmarad.
A társadalom számára persze a művészeti események elmaradása most a legkisebb veszteség. Még zajlik a keddi földrengés utáni mentés, bár egyre csekélyebb esély van arra, hogy a romok alatt túlélőket találnak.

A mexikóvárosi halálos áldozatok száma eddig 145, és sok a súlyos sérült. A szolidaritás és a spontán együttműködés számos felemelő jelenetet és jelenséget hozott: a legfontosabb talán a “Topos”, azaz vakondokok nevű önkéntes életmentő csoport munkája, és a hosszú élőláncban hozzájuk kapcsolódók heroikus küzdelme. De mint minden tragikus esemény, ez is kiélezi a meglévő társadalmi és politikai feszültségeket. A kormányzat és a helyzetre gyorsabban és hatékonyabban reagáló civilek együtt- illetve egymás mellett működése nem mondható súrlódásoktól mentesnek, különösen azután nem, hogy a Televisa nevű, kormányzati befolyás alatt álló tévécsatorna szappanopera-szerű folytatásokban közvetítette egy – mint utólag kiderült – nem létező, Frida Sofía nevű diáklány “kutatását” és “mentését”, hogy ezzel az állami mentőbrigádok hősiességére irányítsa a figyelmet.

Mivel a televízió Mexikóban óriási tömegek számára jelenti az egyetlen elérhető szórakozást és hírforrást, számítani lehetett rá, hogy rengetegen követik izgalommal a számukra dramatizált hamis történetet. Bár a trükk végül lelepleződött, hasonlóan sok más, ennél jóval súlyosabb manipulációs ügyhöz, egyelőre ennek sincs komoly következménye. Az azonban biztos, hogy nem tett jót az amúgy is meglehetősen alacsony szintű bizalomnak, amellyel az emberek az intézményekkel szemben viseltetnek.

A nyitóképen a ZoNa Maco logója. Forrás: http://centroadm.com/zona-maco-tiene-nuevo-director/