A Louvre tulajdonképpen korábban számított erre a mérföldkőnek tekinthető rekordra, hiszen 2012-ben már 9,7 millió látogatónál tartott, ám utána nehezebb esztendők jöttek: elsősorban a halálos áldozatokkal járó terrorista támadások vették el a látogatók között jelentős többségben lévő külföldiek kedvét a párizsi utazásoktól. Igazából 2018 sem volt egyszerű esztendő, hiszen a terrorveszély, a zavargások és az árvízveszélyt hozó szeszélyes időjárás miatt a múzeum néhány napon ki sem nyitott vagy korábbi zárásra kényszerült, ám az év végül így is 10,2 milliós látogatószámmal zárult – olyannal, amit eddig a világ egyetlen múzeuma sem ért el. A növekedés az előző év 8,1 millió látogatójával szemben – amivel a Louvre így is az első volt 2017-ben a világ múzeumai között – váratlanul jelentős, 25%-os. Ez főként az idegenforgalom újbóli fellendülésének köszönhető – a Louvre látogatóinak több mint háromnegyede külföldi – de szerepet játszik benne több más tényező is. (Az idegenforgalom élénküléséből a legtöbb párizsi múzeum profitált – a számok átlagosan 8%-ot javultak – de a Louvre 25%-a mindenképpen kiemelkedő. A legtöbb külföldi az USÁ-ból, Kínából, Nagy-Britanniából és – ami talán némileg meglepő – Brazíliából érkezett.)


Miközben a látogatók, különösen a külföldiek többsége az állandó kiállítások kedvéért keresi fel a múzeumot – sokan szinte kizárólag a Mona Lisa miatt jönnek – nem elhanyagolható az időszaki tárlatok szerepe sem. A tavalyi év e tekintetben is rekordot hozott: a március 29. és július 23. között megrendezett, a francia festészet története egyik legnagyobb alakjának, Eugène Delacroix-nak szentelt nagyszabású szóló-show-t 540 ezren látták, s két további tárlat nézőszáma is megközelítette a 400 ezret.


A Louvre vezetése bizonyára nem könnyen járult hozzá ahhoz, hogy a 22-szeres Grammy-díjas Beyoncé és rapper férje, Jay-Z a múzeumban vehessék fel legújabb videoclipjüket, az Apeshit-et (ami szó szerint majomszart, de az amerikai szlengben nagyon dühöset jelent), ám utólag bizonyára nem bánják döntésüket, hiszen a gyűjteményben őrzött számos emblematikus alkotást felvillantó hallatlanul népszerű clip, ami e sorok írásakor a youtube-on már 148,3 millió kattintásnál tartott, a látogatórekordról hírt adó hivatalos múzeumi közlemény szerint is fontos összetevője volt a sikernek és hatása bizonyára érezhető lesz még jövőre is. Amúgy a sikerből az amerikai hip-hop szcéna „uralkodópárja” a rendkívüli nézettségen túlmenően is profitált: a német Monopol-Magazinnak a képzőművészeti színtér legfontosabb tavalyi szereplőit rangsoroló TOP 100-as listáján – amiről a napokban mi is beszámoltunk – Beyoncé és Jay-Z – a talán túlzó, de mindenképp figyelemre méltó 4. helyet kapták mint „az év leghíresebb múzeumlátogatói”. Pedig a Monopol a rangsor összeállításakor még nem is tudhatta, hogy e híres vendégek új látogatórekordhoz is segítették a múzeumot.
A múzeum közleménye ugyan nem tér ki rá, de megkockáztatjuk, hogy a sikerben Emmanuel Macron francia elnöknek személyes része is van; a kultúra iránti rajongásáról ismert politikus külföldi kollégáit időnként a Louvre-ban fogadja, s az itt készült felvételek sokszor az egész világsajtót bejárják. Különösen emlékezetes az a felvétel, amin Macron Mohammed bin Salman szaúdi koronaherceggel pózol Delacroix A Szabadság vezeti a népet című, a szabadságot szimbolizáló központi nőalakot fedetlen keblekkel ábrázoló festménye előtt.


A közlemény hangsúlyozza azt is, hogy a múzeum célja nem is elsősorban a látogatószám növelése, hanem a látogatói élmény javítása. E célt szolgálta többek között az információs rendszer javítása, a nyelvválaszték bővítése, a piramis alatti fogadótér átalakítása, a konkrét időpontra szóló jegyek bevezetése.
A jövőre nézve biztató, hogy a látogatók között igen sok a fiatal: a 30 év alattiak aránya meghaladja az 50%-ot, a 18 év alattiaké pedig megközelíti a 20%-ot. A Louvre rendkívül népszerű a közösségi médiában is: a facebookon 2,7, az instagramon 2,4 millió követőjük van.
A világ legnagyobb és leglátogatottabb múzeumai közül a Louvre-on kívül egyelőre csak a New York-i Metropolitan Museum of Art hozta nyilvánosságra tavalyi végleges számait. A trend itt is pozitív: a múzeum a három helyszínen—The Met Fifth Avenue, The Met Cloisters, The Met Breuer— összesen 7,36 millió látogatót fogadott az egy évvel korábbi hétmillióval szemben. Százalékosan ez kevésbé látványos növekedés, mégis igen komoly eredménynek számít, mivel időközben módosult a Met belépődíj-rendszere. Korábban volt ugyan egy ajánlott belépődíj, de lényegében mindenki maga döntötte el, mennyit fizet, tavaly viszont már csak a helyiek élhettek ezzel a lehetőséggel, míg másoknak egységesen 25 dollárt (nyugdíjasoknak 17, diákoknak 12 dollárt) kellett fizetniük. A Louvre-hoz hasonlóan a Met-ben is új rekord született az időszaki kiállítások látogatószámát tekintve; az új csúcstartó nem az egyetemes művészet valamelyik kiemelkedő alakjának szóló show-ja, hanem a Mennyei testek: a divat és a katolikus képzelőerő című kiállítás, amin a Vatikán által kölcsönzött egyházi viseletek és tartozékok mellett a világ vezető divattervezőinek műhelyeiből származó számos, egyházi öltözetek által ihletett modern ruhakölteményt is bemutattak. Ez a tárlat 1,66 millió látogatójával egy igencsak szakállas rekordot döntött meg, hiszen az eddigi csúcsot 1,36 millió nézővel pontosan 40 éve állította fel a Tutanhamon kincsei című tárlat. A Met látogatószáma egyébként kevésbé drasztikus ingadozásokat mutat mint a Louvre-é, aminek fő oka az, hogy előbbi jóval kisebb mértékben függ a nemzetközi idegenforgalom trendjeitől; látogatói között csak 34% a külföldiek aránya.


Nagy-Britannia leglátogatottabb múzeuma, a British Museum 2017-ben 5,9 millió látogatót vonzott; tavalyról viszont eddig csak az első 10 hónap adatait hozta nyilvánosságra, amik az előző év hasonló időszakához képest 5% visszaesést mutatnak, így biztosra vehető, hogy az intézmény tavaly sem előzte meg a Louvre-t és a Met-et.
Az élbolyban a művészeti vagy részben művészeti múzeumok közötti sorrendet lényegében már csak a pekingi National Museum of China zavarhatja meg. Itt 2017-ben 8 millióan jártak; a tavalyi adatok még nem ismeretesek.