A múlt héten ért véget a legrangosabb spanyol kortárs művészeti vásár, az ARCO. A kiállító galériák rendkívül elégedetten nyilatkoztak az eseményről, és ez érthető is. A tavalyi évhez képest 15 százalékkal nőtt az eladások értéke, többük szerint még sosem zártak ilyen jó eredménnyel.
Az elmúlt időszakban nehéz volt egy lépést is tenni Madridban, hogy az ember ne találkozzon össze a koreai újságírók hadseregével. A népes delegáció szorgalmasan tudósított a spanyol fővárosban tartózkodó dél-koreai államfő hivatalos programjáról, a különböző üzletember találkozókról, a múlt hétre időzített koreai termékvásárról és a kulturális intézményekben zajló, szintén koreai témájú eseményekről. Még a felújítás alatt álló épületek homlokzati hirdetései is az ázsiai ország márkáit népszerűsítették. Az invázió okát a művészetnél kell keresnünk: a február 15. és 19. között megrendezett ARCO főszereplője Korea volt. A vásáron megjelent 14 szöuli galéria nagy része először vett részt európai művészeti találkozón, de végül semmi kétségük nem maradt afelől, hogy érdemes ide visszatérni. A galériák – legnagyobb örömükre – üres bőrönddel hagyhatták el Madridot, ugyanis a kiállított 300 koreai alkotás szinte mindegyike elkelt. A paletta meglehetősen széles volt, közös vonásként az évezredes koreai hagyományok erős befolyását említhetjük meg. A Gallery Simon Noh Sang-Kyoon színes flitterből készült Buddha-szobrait hozta el Madridba. A Gana Art Gallery Ji Yong-Ho gumiabroncsból készült mutánsaival keltett nagy érdeklődést, míg a Gallery Ihn Choe U-Ram óriás rovarokra emlékeztető, furcsa érzést kiváltó, folyamatos mozgásban lévő fémszerkezeteivel jelent meg a vásáron. A One and J. Gallery standján Soo Kyung Lee festett porcelándarabokból összerakott különös formájú vázáit láthattuk. Az általános program keretében a madridi Galería Espacio Mínimo a szintén koreai Yeondoo Jung gyermekrajzok alapján megkomponált fotóit mutatta be. A városban ezzel párhuzamosan zajlottak a Corea Ahora (Korea Most) programsorozat eseményei. Kiemelkedik közülük a május közepéig megtekinthető Nam June Paik kiállítás a Fundación Telefónica székhelyén. A terembe lépve egy hagyományos koreai hintóval találja szembe magát a látogató, amelynek bakján egy régi rádiókból összetákolt kocsis ül, aki kiszuperált számítógép belsőkből felépített lovat hajt. Az 1995-ben készült, „Communication/Transportation” című alkotás a tárlat központi eleme.
Az idei ARCO-n 29 ország 271 galériája vett részt, elsősorban spanyol, portugál, német, osztrák, ázsiai és brazil kiállítók megjelenésével. Szemmel láthatóan emelkedett a nemzetközi galériák aránya, az 50 új, jónevű résztvevő közül mindössze 3 volt spanyol. A vásáron az előző évekhez hasonlóan mintegy 190.000 látogatót regisztráltak, 20 százalékkal emelkedett viszont, és ezzel 40.000-re nőtt a szakmai látogatók száma. A 23.000 négyzetméter alapterületű rendezvény egyik pavilonjában a meghívott ország standjain kívül rendszerint a modern művészetet képviselő galériák csoportosulnak, míg a másik pavilon inkább a kortárs művészetre összpontosít. Az általános programban festményeket és fotókat nagyjából azonos arányban láthattunk, a megszokotthoz képest alacsonyabb volt a bemutatott videok száma. A legnagyobb feltűnést és meglepetést talán Damien Hirst munkái keltették. Érdekes, hogy a művész a mexikói Galería Hilario Galguera képviseletében jelent meg a vásáron. A közönség első alkalommal láthatta Madridban Hirst alkotásait, akinek 2001-ben, amikor Nagy-Britannia volt a vásár díszvendége, egyetlen munkája sem volt kiállítva. A stand közepét egy 6 méteres, gigantikus emberi autonómiai figura foglalta el, mellette üvegvitrinekben elhelyezett, különböző méretű állati csontvázakat nézegethetett a hömpölygő tömeg. Az utóbbi installációt 6 millió euróért kínálta a galéria. A „Spot Paintings” sorozatba tartozó festményeket a művész kifejezetten a vásárra készítette, de láthattunk néhány darabot a „Spin Paintings” sorozatból is. A festmények ára mérettől függően 300.000 és 700.000 euró között mozgott. A spanyol műkritikusok szövetsége minden évben megválasztja a vásáron résztvevő, általa legjobbnak ítélt nemzetközi, élő művészt. A díjat idén Marina Abramovic (Belgrád, 1946) kapta, akinek „Balkan Erotic Epic” című video- és fotósorozatát legnagyobb terjedelemben a madridi La Fábrica Galéria standján láthattuk. A művésznő munkáiban azt feszegeti, hogy milyen szerepet tölt be az erotika a balkán populáris kultúrában. Örömmel nyugtázta a közönség a New York-i Pace Wildenstein galéria visszatérését, amely több mint 10 éves távollét után jött ismét Madridba. Standján többek között Chuck Close és Rauschenberg alkotásait mutatta be, a legértékesebb mű Agnes Martin 1,5 millió eurós festménye volt.
A nagy vásárlási kedv már rögtön a vásár első napján érzehető volt, amikor még csak a gyűjtők és a sajtó munkatársai járhatták végig a csarnokokat. Az órák múltával gyorsan szaporodtak az eladott művek mellé ragasztott piros pöttyöcskék. Az eladások összértékét a galériák, bizalmas információra hivatkozva, most sem hozták nyilvánosságra. A közzétett adatok szerint az intézmények közül a madridi Museo Reina Sofía bonyolította a legnagyobb értékű vásárlást. Az állami múzeum több mint 2 millió euró értékben, összesen 31 alkotással, festményekkel, szobrokkal, fotókkal, videokkal és papírra készült munkákkal bővítette állandó gyűjteményét. A legértékesebb köztük Albert Oehlen 2005-ös „Koom!!” című festménye volt 315.520 euróért. Nem talált azonban vevőre a vásáron kiállított egyik legértékesebb darab, Francis Bacon „Study from the human body” című alkotása, amelyet a Marlborough Galéria csaknem 8 millió euróért kínált.
Jövőre Brazília lesz az ARCO díszvendége, a latin-amerikai ország a tervek szerint mintegy 100 művésszel fogja képviselteti magát. 2008-ban a rendezvény a madridi IFEMA vásárközpont kibővítésének köszönhetően új helyszínre költözik. A csarnokok egyike kétszintes lesz, a másikat hatalmas üvegkupolával látják el. A nagyobb alapterület azonban nem jár majd együtt a galériák számának növekedésével, mivel a szervezők elsődleges célja a vásár minőségének emelése. Az ARCO mellett új fórumok is helyet követelnek magunknak a spanyol műveszeti színtéren. Ilyen a Casa de Campo területén, az ARCO-val azonos időpontban megrendezett Art Madrid. Az idén 78, többségükben spanyol és latin-amerikai galéria részvételével megtartott vásár második kiadására 23.000 látogató volt kíváncsi, a galériák közlése szerint az eladások összértéke meghaladta a 20 millió eurót.