Többen gyanútlanul elsétálnak Thomas Struth nagyméretű, a Prado különböző termeiben elhelyezett fotói mellett. Pedig korántsem megszokott jelenségről van szó: a neves múzeum fennállása óta első alkalommal ad otthont élő művész egyéni kiállításának.Az elismert német fotóművész neve fontos mérföldkőnek tekinthető a Prado csaknem két évszázados történetében. Nem ez az első jel azonban, amely arra utal, hogy a múzeum – a nemzetközi trendet követve – lassú, de biztos léptekkel igyekszik napjaink művészetéhez közelíteni. A spanyol portréfestészet történetéről 2004 végén nyílt kiállításon meglepetésként hatott, hogy a bemutatott anyagban a régi mesterek mellett Picasso egyik alkotása is helyet kapott. A történet itt nem ért véget, és tavaly végre valóra vált a malagai születésű művész egykori álma. A Museo Reina Sofíaval közösen megrendezett, a múzeum központi csarnokát elfoglaló jubileumi Picasso-kiállítás óriási közönségsikert aratott. Szakmai berkekben megoszlottak a vélemények azzal a korábbi hírrel kapcsolatban, miszerint a Prado a mallorcai Miquel Barceló (Felanitx, 1957) műveiből szándékozik kiállítást szervezni. A tervet úgy tűnik, egyelőre elnapolták, tény viszont, hogy a múzeum néhány hónapon belül megnyíló új épületének bejáratát Cristina Iglesias (San Sebastián, 1956) szobrászművész alkotta meg. A bronzból készült, sűrű növényzetre emlékeztető 6 x 8,40 méteres, 22 tonnás impozáns mű a közelmúltban már a helyére is került.
A jelenleg Düsseldorfban élő és alkotó Thomas Struth (Geldern, 1954) 2005-ben kapott lehetőséget a Prado vezetőségétől, hogy Madridban folytassa a világ rangos múzeumaiban 20 évvel ezelőtt megkezdett fotósorozatát. A felvételek témája nagyon is közel áll a múzeumi hétköznapokhoz. A német művész a közönséget fényképezi, munkáin a látogatók egy-egy műalkotás előtt merülnek gondolataikba. A március végéig megtekinthető „Making Time” című installációban 10 fotó szerepel, amelyeket Struth Madrid mellett Tokióban, Chicagoban, Nápolyban, Velencében, Münchenben, Londonban és Edinburghban készített. A felvételek elhelyezésére szolgáló termeket és a képek pontos helyét maga Struth választhatta meg, fotói párbeszédben állnak a Prado mesterműveivel.
A kiállításnak hamarosan folytatása is lesz, ugyanis a tervek szerint júniusban megnyíló új épületben a múzeum XIX. századi gyűjteménye mellett Thomas Struth szentpétervári, firenzei és madridi munkáiból láthatunk majd válogatást.
Megtekinthető: 2007. március 25-ig, Madrid, Museo del Prado
Kerényi Éva: Kortárs művészet a Pradóban
Többen gyanútlanul elsétálnak Thomas Struth nagyméretű, a Prado különböző termeiben elhelyezett fotói mellett. Pedig korántsem megszokott jelenségről van szó: a neves múzeum...