Az egyik legrangosabb francia művészeti könyvkiadó, az Editions Adam Biro utóbbi időben megjelentett kiadványai közt két, különösen figyelemreméltó könyvvel találkozhatunk. Míg az egyik témájánál és áránál fogva inkább a szélesebb közönséghez szól, addig a másik a képzőművészet alaposabb ismerőinek érdeklődésére számíthat.
A Hogyan beszéljünk művészetről gyerekeknek szerzője, Françoise Barbe-Gall, a megszokott formával ellentétben, a bemutatott festményeket nem tanulmányszerűen elemzi, hanem olyan kérdéseket tesz fel, és ad azokra közérthető, világos választ, amelyeket a képek láttán minden bizonnyal feltennének a gyerekek, és valljuk be őszintén, esetenként mi felnőttek is. Vajon terhes-e a hölgy Jan Van Eyck-nek Az Arnolfini házaspár (1434) című festményén és miért tartják Leonardo da Vinci Mona Lisáját (1503-1506 körül) szép nőnek. Miért ferde a fala Van Gogh Hálószobájának (1888), és miért repülnek a levegőben Chagall Születésnapjá-nak (1915) szerelmesei. Vajon Mondrian tudott-e rajzolni, és Yves Klein Monokrom kék (1957) című festménye valóban alkotásnak tekinthető-e. Egy-egy műhőz sok-sok kérdés és a képeket aprólékosan vizsgáló magyarázat tartozik. Az olvasó ahhoz is útmutatást kap, hogyan segítse a gyerekeket koruknak megfelelő módon a művek megismerésében. Csak irigyelhetjük a francia szülőket, hogy a vizuális neveléshez ilyen szórakoztató és hasznos kézikönyv áll rendelkezésükre.
Az Egy bizonyos Louvre (Un certain Louvre) című képzőművészeti album előszavából kiderül, hogy mi vezette a kiadót e könyv létrehozására. Mint írja, saját tapasztalatából is tudja, hogy az bármilyen odafigyeléssel, gondossággal is készül, egyetlen képzőművészeti kiadvány sem képes az eredeti mű hű reprodukálására. Míg a festőnek színárnyalatok végtelen vaiációja áll rendelkezésére, addig a nyomdák jó esetben is csak négy színnel dolgoznak. Nem is beszélve arról, hogyan lehetne érzékeltethető nyomtatásban a festékréteg vastagsága, a felület érdessége. A kiadó egy olyan, saját maga által állított kihívásnak tett eleget e könyvvel, amelynek során, a jelenleg rendelkezésre álló korszerű technikai lehetőségek segítségével az eddigi legtökéletesebb művészeti albumot hozta létre. A kíváló mínőségű papírra, nyolc színnel nyomott reprodukciók valóban egyedülálló minőségben tárják elénk a Louvre legszebb alkotásai közül tetszőlegesen kiválasztott hatvan művet, de a kiadó szerénységét dícsérő tanácsát ennek ellenére érdemes megfogadni: aki valóban meg akarja ismerni ezeket a műveket, az látogasson el a Louvre-ba. (Cserba Júlia, Párizs)