Amikor egy-egy neves művész magángyűjteménye – többnyire halála után – árverésre kerül, az mindig rendkívüli érdeklődést vált ki gyűjtői körökben. Ezek a kollekciók többnyire a hagyományostól eltérő módon épülnek fel: bár számos művész rendszeresen vásárol is a gyűjteményébe, a tételek többsége általában csere vagy ajándékozás útján kerül birtokukba. Ezért túl azon, hogy a jó proveniencia önmagában is értéknövelő tényező, az újdonság varázsa is fokozza az érdeklődést, hiszen az ilyen gyűjteményekből kalapács alá kerülő munkák többnyire először bukkannak fel a műpiacon és válnak hozzáférhetővé az azokat megszerezni kívánók számára. A gyűjtők mellett az ilyen kollekciók nyilvánosságra kerülése a művészettörténészek számára is csemege, hiszen módot ad az érintett művészek szakmai kapcsolatrendszerének és baráti kötődéseinek pontosabb feltérképezésére, korábban esetleg rejtve maradt hatások, befolyások felfedezésére.

Legutóbb, idén ősszel, az amerikai pop art és graffiti művész, Keith Haring magángyűjteményének 144 darabja került – 30 évvel a művész halála után – kalapács alá a Sotheby’s-nél. A jótékonysági célú aukción valamennyi tétel elkelt, ráadásul 94%-uk a becsérték felső határánál magasabb áron, így a 4,6 millió dolláros összesített árbevétel is több mint háromszorosa lett a várt összegnek.
Minden bizonnyal hasonló siker koronázza majd Christo és Jeanne-Claude mintegy 400 tételt számláló kollekciójának Kicsomagolva. Christo és Jeanne-Claude rejtett világa című árverését is jövő februárban, ugyancsak a Sotheby’s-nél, de ezúttal Párizsban. A jelentősebb munkák a tervek szerint a február 17-i élő, míg a kisebb értékűek a február 8-18. közötti online árverésen várják majd a liciteket; a ház a Haring-aukcióhoz hasonló összforgalomra számít, a bevétel egy tervezett alapítvány létrehozását segíti majd. A tételek túlnyomó többsége műalkotás – köztük jó néhány a művészek saját munkája – de licitálni lehet például azokra a némileg giccses aprósüteményes edényekre is, amiket Andy Warhol szenvedélyesen gyűjtött és tőle kerültek Christoék birtokába. A tárgyakat Christoék a New York-i Howard Streeten lévő házukban gyűjtötték, s a nagyközönség számára eddig ritka kivételtől eltekintve nem voltak hozzáférhetőek.

A saját munkák között licitálni lehet majd a művészpár korai, a 60-as években született sorozatai mellett számos közismert projektjük, köztük a párizsi Pont Neuf becsomagolása (1985) vagy a Japánban és az USÁ-ban megvalósított Esernyők (1991) előkészítő vázlataira és egyéb dokumentumaira. A művészkollégák, javarészt személyes barátok között olyan neves mesterek munkái is kalapács alá kerülnek, mint Andy Warhol, Yves Klein, Lucio Fontana, Claes Oldenburg, Marcel Duchamp, William Copley, vagy Nam June Paik.
A tételek közül a legmagasabb és a legalacsonyabb becsértékűek egyaránt Andy Warholhoz fűződnek. A pop art nagymesterének Jackie Kennedyről készült 1964-es portréjáért egymillió euró körüli összeget várnak, míg a két tőle kapott, fentebb említett aprósüteményes edény, amik a Christoék lakásában készült fotókon többnyire a hűtőszekrény tetején láthatók, 300 dolláros taksával várják a liciteket.
Christo és Jeanne-Claude különösen közeli barátságot ápolt Claes Oldenburggal, Yves Kleinnel és Lucio Fontanával. A neves svéd-amerikai szobrász Oldenburgtól, akivel egyidőben voltak a legendás Chelsea Lodge lakói, korai, a 60-as évek elején készült „ételszobrokra”, a Szalonna és tojás-ra, illetve a Jégkrém és marhahús-ra lehet licitálni; a Christo számára dedikált művek becsértéke 40-60 ezer euró. Yves Kleintől egy 1958-ban született jellegzetes munka, a Blue Monochrome (IKB 19) került Christo gyűjteményébe, s onnan most, 300 ezer eurós taksával, az árverésre.

Fontanával a barátság csak rövid ideig tarthatott; miután megismerkedtek vele egy kiállításának megnyitóján a milánói Galleria Apollinaire-ben, Fontana már csak öt évig élt. Szoros barátságuk emléke Fontanának az a megismerkedésük évében született és Jeanne Claude-nak dedikált jellegzetes hasított vászna, a Concetto Spaziale, Attesa, ami most 300-500 ezer eurós becsértékkel szerepel a tételek között.
A barátok mellett olyan művészek munkái is szerepeltek Christoék gyűjteményében, akikkel nem, vagy alig volt személyes kapcsolatuk, de nagyon tisztelték munkásságukat. Ezért tartottak nagy becsben többek között egy emblematikus design-tárgyat, Gerrit Rietveld 1919-es Hoge karosszékét, amit egy holland gyűjtő, Martin Visser ajándékozott nekik. Amikor Christoék 1964-ben Párizsból New Yorkba költöztek, csak néhány koffernyi tárgyat vittek magukkal – és ezt a híres ülőalkalmatosságot, ami most 80 ezer euró körüli taksával indul az aukción. Ugyanígy a Christoék által tisztelt mesterek közé tartozott Joan Miró, akitől egy időskori, 1968-ban készült szobor szerepel a tételek között a Personnage-sorozatból.
Nyitókép: New York, 1981: Christo and Jeanne-Claude in their studio before preparatory drawings for Surrounded Islands. Photo by Bob Kiss / Pace Gallery