A „greenbox” az a hely, az a tér, ahol bármi megjelenhet. Ugyebár a fotó- és videótechnika egyik eljárásáról beszélünk, amelynek során zöld háttér előtt rögzítjük valaminek vagy valakinek a képét, ami mögé, köré bármilyen háttér, közeg, környezet beilleszthető. De a green az itt mást is jelent, az eredeti jelentést, a zöldet magát, a természetet. Mátyási Péter azt csinálja most is, amit mindig, természet és ember viszonyáról beszél, csak másképp. A galéria terét két részre osztotta. Nekünk így mondta el: „…az egyik felében művi teret hoztam létre, egyfajta üvegházat, amiben az ember biztonságosan, a külső hatásokról leválasztva szemlélheti környezetét. Ezt hivatottak megidézni a képek elé és a kirakatba helyezett üregkamrás polikarbonát-lemezek, melyek egyrészt a külvilágtól, másrészt a képektől határolnak el bennünket. Szintén az elidegenítő viszonyt reprezentálja az ovális keretezés, mely a másik térben a növényportrékat övezi. Gyermekkori emlékem, hogy a nagyszülöknél potréfalak voltak, melyekre az elhunyt ismerősök képeit függesztették ki. Itt az elhunyt emberek helyére kihalt növények portréit tettem, ezzel lényegében az emberi hierarchiarendszert próbáltam egy kicsit egalizálni.”
Ki? Mátyási Péter
Hol? Molnár Ani Galéria, 1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.
Mikor? június 22-ig

A PINCE csupa nagybetűvel írja magát többnyire, talán éppen azért, mert ennél kisebb kiálítótér talán nincs jelenleg Budapesten. Kicsi, de nem jelentéktelen. Sőt. A kis tér sűríti a műveket és a hatást is, valamiért itt minden nagyon intenzíven jelenik meg. Kazsik Marcell a programozás hajnalát idézi fel, a korai cyberkor esztétikáját, mindezt a hi-tech kor, a totális vizualitás kellős közepén. Gyorsan avuló, vagy ha úgy tetszik, gyorsan klasszicizálódó esztétika, ami, ha a mából szemléljük, azt a kérdést is fölveti számunkra, hogy vajon nem szabadít-e fel az, ha megszabadulunk a ma attraktív vizualitásától? (De.)
Ki? Kazsik Marcell
Hol? PINCE, 1122 Budapest, Hajnóczy József utca 5.
Mikor? május 3-ig
Sőt, már itt is van. Miközben Ember Sári művészete, alkotói gyakorlata nem feltétlenül az enyészet szót juttatja eszünkbe. Tiszta formákkal dolgozik, leegyszerűsített, maszk-szerű fejei szinte emblematikusak már. „Az emberi fej redukált vizuális eszköztárból felépített művészi univerzuma az érzelmi archetípusokat jeleníti meg kultúrtörténeti utaláshálóba illesztve, Picasso női arcaitól a kőből faragott sírkövekig, a családi fotók elmosódott szereplőitől a görög színházi maszkokig” – szól a kiállítás bevezetője. Itt és most kollázsokat látunk, a fej címerpajzzsá válik, a várak, a koronázás kellékei idéződnek meg, történelmi levegő egy ipari csarnokban. Enyészünk.
Ki? Ember Sári
Hol? Artkartell projektspace (PP Center), 1033 Budapest, Szentendrei út 93.
Mikor? május 10.


A nyitókép kiállítás enteriőr a Greenbox című tárlaton a Molnár Ani Galériában Mátyási Péterrel. Fotó: Erdei Krisztina