A modern kínai festészet egyik úttörője, a kínai és a nyugati festészeti stílusok sokat méltatott ötvözője, Lin Feng-mian (1900-1991) képei kerülnek kalapács alá május 16-án a Bonhams aukciósháznál. A festmények két angol magángyűjteményből érkeznek: az egyik Lin egy volt diákjához tartozott, aki a művész órái során szerezte tőle az aláírt képeket.
A Lin képek ritkaságszámba mennek, mivel műveinek jelentős részét többször is elpusztították. Az 1930-as évek végén, a kínai-japán háború idején a katonaság rombolta le a házát és tette tönkre vele együtt a képeket, 1966-ban pedig, amikor hivatalosan elindult a kulturális forradalom, Lin maga áztatta el, majd húzta le őket sanghaji lakásának vécéjén, hogy művészetét ne használhassák fel ellene és barátai ellen.
Az árverés egyik kiemelkedő darabja, az ‘Operajelenet’ című festmény. Fotó: Bonhams
Napjainkban az ázsiai modern festészet nagy alakjaiként tisztelik; kiemelve sajátos stílusát, amely jellegzetesen kínai annak ellenére, hogy nyugati vizuális nyelvet használt. Noha rizspapírra dolgozott tintával, szembe ment a hagyományokkal, például úgy, hogy a megszokott hosszú tekercsek helyett a négyszögletes formát választotta, vagy hogy ragyogó színárnyalatokat használt.
Lin Feng-mian 1920 és 1925 között Franciaországban tanult. Nagy hatással voltak rá a 20. század legfontosabb nyugati festészeti irányzatai, az impresszionizmus, a poszt-impresszionizmus, a fauve-izmus, az expresszionizmus és a szintetikus kubizmus. 1926-ban tért vissza Kínába, ahol a Pekingi Nemzeti Képzőművészeti Iskola igazgatójává nevezték ki. A kulturális forradalom alatt mint értelmiségit és művészt éveken át zaklatták, üldözték, mielőtt 1977-ben végül engedélyt kapott, hogy elhagyhassa Kínát. Hongkongban telepedett le, és itt is halt meg 1991-ben.
Az árverésre bocsátott művek főleg emberei alakokat, tájakat, madarakat ábrázolnak, az egyes képek értékét ötezer és százezer font (1,8-36 millió forint) közöttire becsülik.