A 2010. március 6-án megnyílt André Evard Kunstpreis II. kiállításon a
németországi Messmer Kunsthalléban Németh Melitta és Ottó László művei
is szerepelnek. A Messmer Foundation 2007-ben hirdette meg első
alkalommal André Evard Kunstpreis I. elnevezéssel az A. Evard svájci
konstruktivista festő emlékére kiírt nemzetközi pályázatot. Idén
másodszor került megrendezésre az esemény (André Evard Kunstpreis II.)
Riegel városában, a Kunsthalle Messmerben.
A zsűri 600 művész közül választotta ki a 2010. március 5-én este a Kunsthalléban Die Top 80 címmel nyílott kiállítás 80 résztvevőjét. A zsűri tagjai voltak: Gerhard Frömel, ausztriai művész-professzor, Karola Kraus, a Kunsthalle Baden-Baden vezetője és Dr. Christina Schroeter-Herrel, a Deutsche Bank AG művészettörténésze.
A résztvevő művészek többsége német, svájci vagy osztrák, de érkeztek művek Oroszországból, Lengyelországból, Dél-Koreából és Chicagóból is. Örömmel állapíthattam meg, hogy Magyarországról két festőművész részt vehetett a kiállításon: Németh Melitta és Ottó László, akik már az első André Evard Kunstpreison is szerepeltek. Azt hiszem nevük nem cseng idegenül hazánkban sem a konstruktív-konkrét festészetet kedvelők és gyűjtők körében.
Németh Melitta elmondta, hogy művészi útjaik 2006–7-ben kapcsolódtak össze, amikor közös műtermi munkára nyílt lehetőségük Düsseldorfban. Németországban, Svájcban és Hollandiában folytatott tanulmányútjaik során tovább bővítették konkrét művészettel kapcsolatos ismereteiket és szakmai kapcsolataikat. Generációjukban egyedülálló módon – minden hivatalos támogatást mellőzve – önállóan kapcsolódtak be a nemzetközi konstruktív-konkrét művészet vérkeringésébe. Németországban több csoportos kiállításon vesznek részt, a Gruppe Konkret Bonn gyakori vendégművészei. 2009–10-ben a hünfeldi Museum Modern Artban önálló termekben szerepeltek műveikkel.
Németh Melitta 2009-ben a K.A.S. Galériában rendezett egyéni tárlatot, amelyet Dr. Beke László művészettörténész nyitott meg. A Vízivárosi Galériában mindketten lehetőséget kaptak a megmutatkozásra a 2009-es Között III. című kiállításon, amely a Magyar Festők Társasága geometrikus irányú alkotóinak műveiből válogatott. Ottó László 2010-ben a Vasarely Múzeumban szerepelt festményeivel.
S hogy miért szerethető a konstruktív-konkrét festészet? Jómagam nehezen tudnék erre néhány mondatban mindenki számára elfogadható véleményt közölni, de talán válasz lehet erre ez a meglepően változatos és friss kiállítás, ahol a legfiatalabb művész ”79-es, a legidősebb ”21-es születésű, ahol az anyaghasználat a festővászontól az alumíniumig és fluoreszkáló akrilüvegig, az olajfestéktől a ceruzáig és szögig terjed, és ahol a díj hivatalos átadása előtt csaknem két hónapon keresztül bárki megtekintheti a díjra jelölt 80 művész – csak néhányat említve: Ingo Glass, Kurt Teutscher, Wolfram Ullrich – alkotásait.
Úgy tűnik, az egymást viharosan váltó művészeti irányzatok hátterében a konkrét művészet továbbra is életképes, tisztaságával, egzaktságra való törekvésével változatlanul a folyamatos megújulás, a gondolatok továbbgondolásának lehetőségét hordozza.
A kiállítás 2010. május 6-ig látogatható, bővebb információk a http://www.messmerfoundation.com/ oldalon tekinthetők meg.
Ha valaki tüzetesebben kíváncsi lenne a két művész munkáira, az a www.melittanemeth.com és a www.ottolaszlo.hu oldalakon nézelődhet.