Szeptember 19-én nyílt meg és november 15-ig látható Kőnig Frigyes: Az alkimista című kiállítása az ankarai Güler Sanat Galériában. A török főváros egyik vezető galériája, mely részt vesz az Art Market Budapest-en is, számos török művészt képvisel a nemzetközi piacon és munkáik nemzetközi kontextusát igyekszik külföldi kortárs művészek alkotásainak bemutatásával is megteremteni. A galéria honlapja hosszabb interjút is közöl a magyar művésszel.
Kőnig Frigyes ankarai kiállításának plakátja. Forrás: gularsanat.tr
A Stájerországi Ősz keretében a graz-i Kulturzentrum bei den Minoriten ad otthont szeptember 27. és november 23. között az ”Every Day I Pass the Place Where Our Language Ends” című tárlatnak, melyre Tarr Hajnalka, Tót Endre és a Société Réaliste is meghívást kapott. A tárlat azt a kérdést járja körül, mi történik egy olyan világban, ahol váratlanul megszűnik a nyelv; felbomlik-e ilyenkor a hagyományos rend, eltűnnek-e az ideológiák?
Tarr Hajnalka: Can’t get it, 2013, értelmezőszótár, rétegelt lemez, az acb Galéria jóvoltából
Tót Endre: Left Rain – Right Rain (az Eső sorozatból), gépelt jelek, postai levelezőlap, 9 x 13,5 cm,
az acb Galéria jóvoltából.
A Play time címet viselő rennes-i biennáléra, ami szeptember 27-én nyílt meg és november végéig tart, a Tehnica Schweiz és Katarina Sevic kapott meghívást. A negyedik alkalommal megrendezett biennálé arról kérdez, hogy egy olyan világban, ahol a munka az érvényesülés forrása, van-e még jogunk a játékra, átadhatjuk-e magunkat időnként a semmittevésnek.
Katarina Sevic: Alfred Palestra, 2014, silk-screen print, 100 x 70 cm, az acb Galéria jóvoltából
A csíkszeredai Új Kriterion Galéria október 9-től Szabados Árpád kiállítását rendezi meg. Az ismert galéria művészköréhez egyaránt tartoznak magyar és román művészek; szerepelt itt már többek között Nádler István, Gaál József és Csató József is.
Szabados Árpád kiállításának meghívója, Forrás: mke.hu
A “szomszédban”, Pozsonyban vendégszerepel Csurka Eszter is: “On the threshold of perception” című, az utóbbi években született munkákból válogatott kiállítását az Ego Gallery mutatja be október 1-11. között. A galéria neve árulkodik programjáról is: a kortárs szcéna jelentős, “erős művészi ego-val rendelkező” fiatal, illetve a középnemzedékhez tartozó képviselőinek kínál egyéni és csoportos bemutatkozási lehetőséget. Állandó művészköréhez zömmel szlovák, illetve szlovákiai magyar művészek tartoznak.
Csurka Eszter: Cím nélkül, 2013, olaj, vászon, 145 x 145 cm, a művész jóvoltából
Forgács Péter médiaművésznek október 22-én nyílik egyéni tárlata a Museum of the City of New York-ban, mely egészen 2015. március 22-ig lesz látható. A közel száz éves múzeum az amerikai nagyváros múltját, jelenét és jövőjét összekötő intézményként definiálja önmagát, gazdag történeti és művészeti gyűjteménnyel. Forgács videó installációja olyan New York-ban élő zsidó emigránsok amatőr filmjein alapul, akik a múlt század 20-as – 30-as éveiben hazalátogattak Lengyelországba. A művész egy másik videó installációja a tervek szerint novemberben ugyancsak New York-ban, a Goethe Intézetben lesz látható.
Forgács Péter: Letters to Afar (Levelek a távolba), 2013, videó installáció, (részlet), ©Molnár Ani Galéria
A Société Réaliste és KissPál Szabolcs is bejutott annak a pályázatnak a döntőjébe, ami a Committee for Tacit History konceptuális projektje a hidegháború emlékművének megtervezésére. A győztes pályamunkát valahol az USA-ban meg fogják valósítani, ám a helyszín ismeretlen, hogy sem ez, sem anyagi megfontolások, azaz költségkorlátok ne befolyásolják a résztvevőket. A döntőbe került pályamunkákat a tekintélyes New York-i művészeti oktatási intézményben, a Cooper Union-ban állítják ki október 7. és november 7. között.
Société Réaliste: Mesomemorial: March of Victory, alumínium, kb. 100 x 40 x 40 cm, az acb Galéria jóvoltából
Czigány Ákos fotóművész, akinek itthon éppen a Várfok Galéria project roomjában látható kiállítása, második tárlatával tér vissza a frankfurti BRAUBACHfive galériába. A galéria állandó köréhez zömmel német és angol művészek tartoznak, de kiállításai széleskörű, a műfaji határokat átlépő nemzetközi kitekintést nyújtanak. Czigány a két évvel ezelőtti szóló show-ja után most megosztja a kiállítóteret Néma Júlia keramikusművésszel. A november 28-án nyíló kiállítás a tartalmazás – bennfoglalás – lakozás témáját és annak két fő alakzatát, a házat és a dobozt járja majd körül fotográfiák, porcelán reliefek és plasztikák, valamint papírreliefek segítségével.
Néma Júlia: Hajlék 1, 2008, papírporcelán, 33 x 33 cm, fotó: Czigány Ákos, a művész jóvoltából
Czigány Ákos: Otthon, fotográfia, 2013, a művész jóvoltából
Nemes Juditnak a lyoni Atelier 28 Galériában december 10-én nyílik újabb egyéni tárlata. Az elmúlt 20 évben született munkák többsége néhány papírrelief kivételével először szerepel kiállításon. A bemutatóhoz kapcsolódva az OSAS kiadásában egy könyv is megjelenik francia és angol nyelven.
Nemes Judit: Cím nélkül (Kanalak), festett alpakka, ezüst, zomácfesték, akril, 1993-96, fotó: Sarkantyu Illés, a művész jóvoltából
Végezetül egy olyan alkotást mutatunk be, ami nem időszaki kiállításon szerepel, hanem mostantól kezdve állandóan látható lesz: az elmúlt napokban avatták fel Párizsban, a DRAC (Direction Régional des affers culturelles d’Ile de France) központjában, az épület belső kertjében lévő tűzfalon Vera Molnár egyik rajzának 20 méteresre nagyított változatát az idős művész jelenlétében.
Vera Molnár munkája a párizsi DRAC-székház falán. Fotó: Nemes Judit
A cikk lejjebb folytatódik.