Maurer Dóra munkái ezekben a napokban két kiállításon is szerepelnek Londonban. A londoni színtér egyik legfontosabb kiállítóhelye, a Whitechapel Gallery „Adventures of the Black Square, Abstract Art and Society 1915 -2015” című, nagy látogatottságnak örvendő, április 6-ig nyitva tartó tárlatán „7 elforgatás” című emblematikus sorozata látható; a galéria e sorozat egyik darabjával hirdeti plakátján a kiállítást. A másik tárlat egyéni, és Carl Kostyál londoni galériájában tekinthető meg még március 1-ig. Itt az egyik teremben Maurer „Térfestés, Buchberg” c. dokumentumfilmje látható egy hatalmas képernyőn egy 1983-as kétrétegű Quasi kép, valamint két 84-es akrillal átfestett cigányfotó mellett, a másikban pedig 2000 körüli Transit-képek és egy egészen friss munka, amiket a rokon formai gondolatok rendeztek egymás mellé.
Maurer Dóra IXEK 10 (2013) és Double-double 1 (2012) című műve. A művész jóvoltából
Vojnich Erzsébet Medencék című kiállítása március 31-ig látható a Prágai Magyar Intézetben. A tárlaton mintegy 30, 2012-ben született munka szerepel. Mint Bán Zsófia a kiállítás megnyitójában hangsúlyozta, Vojnich képein a medencék rituális terek, melyek az alámerülés és megtisztulás ígéretét hordozzák, illetve hordozták valaha. E medencék architekturálisan épek, mégis romokként jelennek meg, a hajdani jelen idő romjait, a letűnt múltat formázzák. Vojnich munkái személyre szóló meghívások egy meditációs térbe. A szakralitáson innen és túl, a bensőnkkel való személyes konfrontációra hívnak, a belső, élő vizek keresésére.
Vojnich Erzsébet: Fekete medence, 2012, akril, vászon, 79 x 159 cm. A művész jóvoltából
A Berlinben élő és mind komolyabb nemzetközi sikereket elérő fotóművésznek, Magyar Ádámnak – akinek munkáiból többek között a houstoni Museum of Fine Arts is vásárolt már –, először nyílt egyéni tárlata egy amerikai kereskedelmi galériában. A New York-i Julie Saul Galleryben április 4-ig látható, Kontinuum címet viselő kiállítás átfogó képet ad a művész eddigi munkásságáról és különböző projektjeiről; 6 videója mellett láthatóak többek között a Stainless és az Urban Flow sorozat darabjai is. Magyar persze már nem ismeretlen New York-ban, hiszen sokat dolgozott az amerikai metropoliszban és fotói több itteni kiállításon is szerepeltek már, így legutóbb a New York Public Libraryben.
Részlet Magyar Ádám kiállításáról, forrás és ©: 2015 Julie Saul Gallery
Ugyancsak New York-i esemény Forgács Péter: Letter to Afar című, március 31-ig látható tárlata, aminek a Museum of the City of New York adott otthont. Erről a kiállításról korábban már részletesen beszámoltunk.
A Németországban élő Simonyi Emö, akinek munkái idehaza legutóbb a Ludwig Múzeum „Anarchia, utópia, forradalom” című kiállításán voltak láthatóak, ezekben a napokban a müncheni Galerie Orplid-ben mutatja be papíralapú figuratív munkáit és olajtempera vásznait, továbbá négy nagyméretű csendéletét. A lavírozott és színes tus rajzok a nagyvilág híreiből, a művész által átélt eseményekből, világcsavargásai és itthoni látogatásai élményeiből táplálkoznak. A tárlat április 26-ig tart nyitva.
Simonyi Emö: Menekülthajó, 2007, színes tus, papír, 27 x 40 cm. A művész jóvoltából
A Párizsi Magyar Intézetben március 21-ig egyidejűleg két magyar fotóművésznek is látható egyéni tárlata. A 2011 óta Párizsban élő Pörneczi Bálint „Figurák” című kiállítása a művész 2013-ban kezdett sorozatát mutatja be. A letisztult, eszköztelenségükben is rendkívül szuggesztív képeken egyaránt láthatunk közismert személyiségeket és hétköznapi embereket, cégvezetőket és hajléktalanokat, magyarokat és külföldieket.
Pörneczi Bálint: A Figurák sorozatból. Forrás: parizs.balassiintezet.hu, ©Pörneczi Bálint
Sopronyi Gyula tárlatán az uszályokat megörökítő Floating aspects című sorozatának fotói szerepelnek, melyeken egy sokarcú, hol groteszk, hol egészen lírai világ tárul a látogató elé. „A víz és uszály a maguk realitásában szinte eltűnnek és egymást kiegészítő elemekké lesznek, különös egységet mutatnak, szinte érzetté válnak. A kiemelésekben mindig részletet láthatunk és két különböző elem, a nehéz fémtest és a víztömeg mozgásának időtlen találkozását. Mindeközben pedig egy leltárt is arról, hányféle lehet egy felületnyi uszály enteriőrje a líraitól a komikusig, közrefogva az időtlent” – írja Csizek Gabriella a művész fotóiról. Sopronyi Gyulának ez a kiállítása áprilisban várhatóan Budapesten is látható lesz.
Sopronyi Gyula párizsi kiállításán. A művész jóvoltából
A dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Galériában még március 6-ig látható az 5KOR Képzőművész Csoport – Árvay Zolta, Bakos Tamás, Bodnár Imre, Huller Ágoston és Magyar József – közös kiállítása. A tárlat címe – Decennium. Magánmítoszok – utal az öt művész együttműködésének tartósságára, hiszen idén már a csoport tizedik születésnapját köszöntik, ugyanakkor jelzi a művészi attitűdök különbözőségét, az egyéni hangvétel megőrzését is.
Az 5KOR Képzőművész csoport dunaszerdahelyi kiállításának meghívója
A cikk lejjebb folytatódik.