A párizsi agglomeráció egyik kisvárosának, Longjumeau-nak „csak” régészeti és történeti múzeuma van, ez azonban nem akadálya annak, hogy nemzetközi rangú képzőművészeti kiállításokat is rendezzenek, melyeknek helyszíne rendszerint a Jean Perrin Líceum. Az intézmény a geometrikus absztrakt művészet elkötelezettje, tárlatain rendszerint ehhez az irányzathoz kötődő hazai és külföldi művészek állítanak ki. A legújabb, január 28. és február 17. között látogatható bemutatójuk három művész, Vera Molnár, Nemes Judit és Torsten Ridell munkásságáról ad keresztmetszetet. A magyar művészek társaságában kiállító svéd Ridell ugyancsak nem ismeretlen az itthoni közönség előtt, hiszen munkái megtalálhatóak a Vass László gyűjteményben és szerepelnek annak kiállításain is.
Vera Molnár: Cím nélkül, 1987/03, szerigráfia, 30 x 70 cm, a művész jóvoltából
Nemes Judit: BLUES-IV, 2010, fa alap, festett papír, plexidoboz, 60 x 60 x 7 cm, a művész jóvoltából
Vera Molnár eközben New Yorkban is szerepel egy csoportos tárlaton a The Kitchen nevű interdiszciplináris non-profit szervezet From Minimalism into Algorithm című kiállítássorozatának első részében – többek között Donald Judd és Richard Serra társaságában. A tekintélyes online művészeti portál, az Artspace „Tíz művész, akit ebben a hónapban látni kell” sorozatában külön is felhívja a figyelmet Molnár munkáira. A február 3-ig megtekinthető tárlat a minimalista tendenciák alakulását követi nyomon a 60-as – 70-es évektől egészen napjainkig, bemutatva a digitális technológia térhódítását és az alkotómunkára gyakorolt hatását.
A The Kitchen épülete a New York-i West 19th Streeten, forrás: artspace.com
A Galleria U a helsinki Magyar Kulturális és Tudományos Központban Valoseanssi – Fényidézés címmel Szvet Tamás interaktív fényinstallációját mutatja be január 12. – február 25. között. Szvet Tamás munkáiban központi szerepet kap a tudomány és a művészet, illetve a technika és a kultúra kapcsolata olyan fogalmak mentén, mint az érzékelés, az emlékezet, illetve az idővel és a térrel való viszony. Az installáció a magyar képzőművészet olyan vonulatát állítja középpontba, amely a művészet és tudomány egymást kölcsönösen inspiráló határvidékéről származik. A megjelenített emlékezések, reflexiók tükörfelületeken helyezkednek el a sötét térben, amelyeket a nézők elemlámpa segítségével vetíthetnek a falakra.
Szvet Tamás: Fényidézés, 2015, interaktív fényinstalláció. A művész jóvoltából
Puklus Péter fotográfus berlini kiállítása Peter Puklus. Unsafe to Dance címmel február 6. és május 22. között lesz látható a C/O Berlin-ben. A Collegium Hungaricum Berlin támogatásával megvalósuló tárlat (kurátor: Ann-Christin Bertrand) a fiatal művész mintegy 80 munkáját mutatja be, elsősorban a Handbook to the Stars és az Epic Love Story of a Warrior sorozatokból. A C/O Berlin a német főváros egyik legfontosabb és legprogresszívebb fotográfiai kiállítóhelye, 2015 óta új helyszínen, a felújított Amerika Hausban működik. Puklus tárlata a C/O Berlin új trendekkel foglalkozó sorozata, a Thinking about Photography keretében kerül megrendezésre.
Fenti tárlattal részben párhuzamosan Puklusnak két további kiállítása is fut Németországban. A düsseldorfi Galerie Conrads-ban január 16-tól március 5-ig tekinthetők meg új munkái, a berlini Galerie Robert Morat-ban pedig One and a half meter című kiállításával jelentkezik, ami február 4-től három hónapon keresztül lesz látogatható.
Puklus Péter: a Handbook to the Stars sorozatból, 2011 © Puklus Péter, forrás: balassiintezet.hu
A kortárs hazai képzőművészek idősebb nemzedékéhez tartozó két jeles mestert, Haász Istvánt és Hencze Tamást közös kiállításra hívta meg Graz egyik vezető galériája, a Galerie Leonhard. Az elmúlt években olyan ismert hazai és külföldi kortárs művészek szerepeltek már itt szóló show-val mint Arnulf Rainer, Josef Mikl, Hans Jörg Glattfelder vagy a magyarok közül Birkás Ákos és Ottó László. Haász és Hencze közös tárlata január közepén nyílt meg és február 13-ig tekinthető meg.
Részlet a kiállításról. Fotó: Haász István
Egy képzőművész számára nem mindennapi helyszínen, a tekintélyes bécsi iwm kutatóintézetben (Institut für die Wissenschaften vom Menschen/The Institute for Human Sciences) február 25-től lesz látható Nemes Csaba Lopott homlokzatok című fotósorozata. Bemutatásuk az intézetben – állandó jelleggel, illetve vendégkutatóként – dolgozó két magyar szakember, Kovács János Mátyás és Halmai Gábor tematikus kutatásaihoz, prezentációihoz kapcsolódik.
Nemes Csaba: a Lopott homlokzatok sorozatból, 1992, fekete-fehér fotó, 24×30 cm, a művész és a Knoll Galéria jóvoltából
A cikk lejjebb folytatódik.