Pjotr Pavlenszkij orosz akcionista művész ismét erős, tiszta, művészetet és politikumot egyetlen erős, foucaulti ihletésű performanszba foglalva tiltakozott az orosz hatalmi apparátus ellen. Október 18-án meztelenül felmászott a moszkvai V. P. Szerbszkij Törvényszéki Pszichiátriai Intézet betonkerítésének tetejére és egy hatalmas konyhakéssel levágta a fülcimpáját. Az akció neve „Отделение” volt. A szó többértelmű, jelentései: „hivatal, osztály, részleg, elhatárolódás, különválás”.
Az akciót Pavlenszkij asszisztense, Okszana Saligina fotózta, majd a képeket és Pavlenszkijnek az akciót értelmező szövegével együtt megosztotta a Facebookon. A művészt természetesen rendőrök vitték el, majd szállították a Botkinról elnevezett kórházba, hogy ellássák a sebét és kezeljék az esetleges megfázását, mivel az akció idején Moszkvában 0 fok alá süllyedt a hőmérséklet.
Fotók: facebook.com/oxanashalygina
Pavlenszkij az „oтделение” szó többértelműségét kihasználva, az orosz hatalomnak arra az immár nagy történelmi múltra visszatekintő módszerére reflektál, amellyel az a politikailag nemkívánatos embereket, ellenzékieket, művészeket börtön helyett erőszakkal elkülöníti, elmegyógyintézeti kezelés alá helyezte és helyezi. Ennek a hatalomtechnikai módszernek az emblematikus helye 1921-es alapítása óta a V. P. Szerbszkij Törvényszéki Pszichiátriai Intézet.
Pavlenszkij szerint, ahogy a kés elválasztja a fülcimpát a testtől, úgy választja- és különíti el a pszichiátria betonfala az épelméjűek társadalmát az őrültekétől. A pszichiátriát politikai célokra alkalmazva a rendőrségi apparátus hatalmat szerez a fölött, hogy eldönthesse, ki épelméjű és ki őrült. Pavlenszkij szerint a fehér köpenyes bürokrata levágja, lemetszi a társadalomról azokat a darabokat, amelyek akadályozzák egy tökéletesen monolitikus diktatúra kiépülését.
Hogy Pavlenszkij mennyire nem a levegőbe beszél akciójával, azt a Saligina megosztásához megjegyzést fűző Jekatyerina Sarova bizonyítja, mivel feltöltötte egy pszichiátriai vizsgálat beszkennelt oldalát, amelyen többek között olyan kérdéseket tesznek fel Pavlenszkijnek, hogy hazudott-e Varrás című akcióját illetően az azt követő pszichiátriai vizsgálaton? Egy másik kérdés azt firtatja, hogy Pavlenszkij hazudik, ravaszkodik-e akkor, amikor azt mondja, akciói a művészet egy formáját jelentik?
Pavlenszkij korábbi, jelentős akciói közé tartozik a 2012-es, a Pussy Riot mellett kiálló Varrás. Akciójában másfél óráig állt Szentpétervár egy forgalmas részén egy transzparenst tartva, vastag cérnával bevarrt szájjal.
Fixáció című performansza keretében, 2013. november 10-én, az orosz rendőrség napján meztelenül, heréit egy hatalmas szöggel a Vörös Tér kövezetéhez szögezve ült.
Szabadság című akciójában, 2014. február 23-án többedmagával az ukrajnai forradalom, a kijevi Majdan eseményei mellett állt ki, és idézte fel annak szellemét, hangjait autógumi égetésével, zászlólobogtatással, fémzajjal.
A cikk lejjebb folytatódik.