A Viennafair – The New Contemporary idén második alkalommal mutatkozott be a megújult vezetéssel és lendületes, új programjával. Azóta, ha lehet mondani, még kedveltebb állomássá vált nemcsak a magyar galériák, hanem az egész régió galeristái és gyűjtői számára. Idén ismét szép számmal képviseltették magukat a magyar galériák. Az egymástól hol közelebb, hol távolabb eső kiállítóknak, a vásár utolsó napján összegzésképpen három kérdést tettünk fel:
1: Galériája szempontjából miként értékeli a mostani Viennafairt?
2: Mi volt a stand koncepciója?
3: Személy szerint önnek mi volt a legérdekesebb az idei vásáron? Mi volt a legjobb pillanat, volt-e új felfedezés?
A válaszadó galériák: acb, Deák Erika Galéria, INDA, Kisterem, Molnár Ani Galéria, Trapéz, Viltin.
A Société Réaliste Sztálinváros vége című munkája az acb standjánál. Fotó: artPortal
acb Galéria, Hegedűs Orsolya
1, Idén már kilencedik alkalommal állítunk ki, vagyis a kezdetek óta itt vagyunk. Szinte megkerülhetetlen a részvétel, szeretnénk a régióban is pozícionálni magunkat, ezért fontos, hogy itt legyünk. A mostani egy kicsit nagyobb érdeklődést keltett, persze ez nem azt jelenti, hogy ez az eladásokban is megmutatkozott. De sokkal több látogató, sokkal több intézmény volt kint, és így a galéria ismertsége a régión kívül is növekedni tud.
2, Volt egy nagyon fontos mű, ami nemrég került a látóterünkbe, egy Tót Endre kép 1972-ből. Ez egy szöveges munka, és mivel olyan idősebb és fiatalabb művészekkel is dolgozunk együtt, akik szöveges munkát készítenek, ez adta az inspirációt arra, hogy erre építsük fel a koncepciónkat. Jelezve azt is, hogy mi az érdeklődési területe az acb-nek: a konceptuális művészet, illetve egyrészt neoavantgárd művészek, másrészt a hozzájuk köthető fiatal generáció.
3, A tegnapi party.
Deák Erika Galéria, Deák Erika
1, Tavaly sokkal jobban éreztem magam, mert sokkal több műtárgyat adtam el. Idén kevesebb gyűjtőt láttam, és azok az orosz műgyűjtők, akik tavaly még vásároltak tőlem is, idén már csak oroszoktól választottak. Kicsit szomorkás vagyok – ugyan még nem zártunk be, de ez most nem néz ki annyira jó vásárnak, mint a tavalyi.
2, Olyan művészeket hoztam, akiknek vannak gyűjtői Ausztriában illetve bevezettem egy új művészt: Alexander Tinei, Szűcs Attila, Svätopluk Mykita, akit előtte még nem, ő egy szlovák képzőművész és Kovách Gergő.
3, Találtam egy angol festőművészt, akinek nagyon megtetszettek a munkái, illetve egy német fotóst, és egy német galériát, akiket eddig még nem ismertem. Nagyon ígéretes mind a kettő.
INDA, Tallér Ágnes
1, Most már az ötödik alkalom, hogy a bécsi vásáron megjelenünk, és két okból tartjuk ezt fontosnak. Egyrészt Kelet-Európára fókuszál, és a legjobb kelet európai galériák között mindenképpen érdemes megjelenni. Másrészről Budapesthez képesti közelsége miatt nagyon sok magyar látogató is kiutazik, és nagyon fontos, hogy a hazai közönségnek is minél többször megmutassuk magunkat.
2, Kamen Stoyanov az egyik művész, ő Bécsben él, és mi már jó ideje együtt dolgozunk vele, ezért logikus lépés az ő számára is hazai közegben bemutatni a munkáit. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy El-Hassan Róza munkáit elhozzuk, nemrég kezdtünk vele együtt dolgozni, és ez egy fontos állomás. A budapesti kiállítása éppen most látható, és a vásáron is megjelentünk a munkáival. Illetve Czene Márta, akit még megmutattunk: ő Strabag-díjat nyert itt, Bécsben, s most már elég jól ismerik Ausztriában. Mindig nagyon nagy sikerrel tudjuk őt képviselni.
3, Mi dolgozni jöttünk ki. Azt élvezzük – minthogy most már többedszerre vagyunk kint -, hogy vannak visszatérő látogatók. Ez nagyon jó érzés, nagyon fontos dolog a számunkra.
Kisterem, Valkó Margit
1, Számomra ez a vásár most elég sikeres mind az eladások, mind kapcsolatépítés, ápolás tekintetében. Összességében jól sikerült, de sokkal jobban is sikerülhetett volna. Nagyon nehéz a nagy osztrák gyűjtőkkel kapcsolatba kerülni, akik tematikusan és sokat gyűjtenek. Szerintem még mindig távol esnek a látókörünktől, bár most pont épp egy nagyobb gyűjteménybe került be egy munka tőlünk.
2, Több szempontot vettünk figyelembe. Ismerem a vásárok jellegét, ahova elmegyek. A cél, hogy minél több művészt be tudjak mutatni, illetve, hogy a megjelenésünk a hely szelleméhez illeszkedjen, legalábbis olyan módon, ahogy én gondolom, hogy illeszkednie kell.
3, Nehéz kérdés, nem tudom, hogy Vita Zamam mindennap változó tollas kalapjaira utaljak-e…? Egyébként nagyon rokonszenvesek, a vásár megbízható kiegyensúlyozottsága számomra külön érték, illetve nagyon tetszett a vásár architektúráját, kellemesen áttekinthetőnek tartom a Viennafair felépítését.
Molnár Ani Galéria, Molnár Annamária
1, Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a standdal kapcsolatban mind a tágabb, mind a szűkebb szakmai közönségtől, kurátoroktól. Sikeresnek értékelem a szereplést szakmai és kapcsolatépítés szempontjából is, értékesíteni is tudtunk.
2, A Molnár Ani Galéria egy egységes kurátori koncepcióval vett részt a 2013-as Viennafairen. A kiállított művészek munkáinak közös nevezője a véletlen találkozása az előre meghatározottal, a találgatás és a valószínűsíthető ellentéte. Mindez társadalmi jelenségekre, szociális kérdésekre levetítve jelenik meg Benczúr Emese, Cseke Szilárd, Jakatics-Szabó Veronika és Mayer Éva alkotásaiban.
3, Érdekes események voltak a városban, mint például a curated by_vienna program vagy Ursula Mayer megnyitója az 21er Hausban. Örültünk továbbá, hogy az artmagazine.cc vásárról készült idei összeállításában a galériánk véleményét is megkérdezte.
TRAPÉZ, Sárvári Zita
1, Jól. Ez volt az első vásárunk, de az elvárásokat teljesítette mind eladás, mind kapcsolatépítés szempontjából. Mint friss galéria kerültünk be, nem volt elvárás a több éves működés. A Viennafair színes vásár, mivel regionális központ, ezért nem csak a helyi közönségnek szól, több országból is könnyű ide ellátogatni.
2, Volt koncepció. Olyan dolgokra gondoltunk, amelyek a helyi közönséget érdekelhetik, és nyilván egységesre próbáltuk szabni a standunkat.
3, Csúcspont mindenkinek az eladás, katartikus élmény. Amúgy számomra felfedezés volt a Club Electroputere Bukarestből. Egy non profit intézmény, és elég durva műtárgyakat hoztak el, egy társadalomtól távol élő, alapvetően önmagát nem is művészként meghatározó figurának a munkáit.
VILTIN, Somosi Rita
1, Ez most az ötödik Viennafair amin részt vettünk, fontosnak tartjuk a bécsi piacot, több visszatérő gyűjtőnk is van itt. Bécs egy kapu, egy összekötő platform a kelet-európai régiónak. Tavaly óta amikor átvette Vita Zaman és Christina Steinbecher-Pfandt láthatóan, érezhetően erősebb lett a kelet-európai jelenlét, nem csak gyűjtők, hanem látogatók tekintetében is.
2. Egy dolog adott volt, Asztalos Zsolt Velencei Biennálés projektjét most Isztambulban is kiállítottuk, és ide is el akartuk hozni. Rengeteg visszajelzést kaptunk kurátoroktól, látogatóktól, hogy látták Velencében. Sajnos, ott nem tudunk jelen lenni öt hónapon át, de most koncentráltan érkeztek meg a reakciók. Mellette pedig három fiatal művészt hoztunk, ők Balázs József Tamás, Galambos Áron és Tranker Kata. Utóbbi kettőnek ez volt az első vására, mindketten tavaly végeztek festő szakon. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy egy erőteljes fiatal megjelenés legyen, és segítsük őket. Azt hiszem sikerült is őket pályára állítani, több munkát el is adtunk.
3, Nehéz kérdés, mert egyedül csináltam végig a vásárt. Akit mégis kiemelnék, az a Vartai Galéria Litvániából, akik nagyon konzekvens programot visznek, tavaly is szerepeltek már Zilvinas Kempinas egy munkájával, akire a vásáron is külön figyelmet fordítottak.
A cikk lejjebb folytatódik.