Nagy-Britanniában a döntés a British Council kezében van, mely egy nyolctagú szakmai bizottság javaslatait mérlegeli. A bizottságban idén londoni, liverpooli, cardiffi, glasgow-i és leedsi múzeumi vezetők és galériások, továbbá egy művészeti szakíró kapott helyett, ők ajánlották a British Councilnak, hogy az 52 éves Sarah Lucas mellett döntsön. A már komoly „biennálés múlttal” rendelkező Lucas a 90-es években berobbant ifjú művésznemzedék, a Young British Artists egyik fontos képviselője, a The Guardian szerint ő volt a legvadabb az ifjú titánok között. „Kemény” témákat dolgoz fel, de humorral, iróniával és nemritkán némi lírával is közelít hozzájuk. Sokat foglalkozik az „angolság” (Englishness) jellemző vonásaival, de gyakori témái a szex és a halál is. Több más, Velencébe készülő művészhez hasonlóan ő is kedveli a readymade-eket, munkáiban bútorok, ételmaradékok, újságok, cigarettacsikkek tűnnek fel. Ismertek önmagát szokatlan, vagy legalábbis ritkán ábrázolt helyzetekben megörökítő önarcképei is.
Sarah Lucas: Eros. A Sadie Coles HQ, London jóvoltából, © Sarah Lucas
Svájcban is eldőlt a biennálé-résztvevő személye: a Pro Helvetia kulturális alapítvány zsűrijének döntése értelmében Pamela Rosenkranz képviselheti az országot. Úgy gondolkodik, mint egy amerikai, azaz globálisan és úgy cselekszik, mint egy svájci, azaz lokálisan – írja a német Die Zeit a svájci szcéna még otthon élő, de New Yorkba készülő új, 35 éves sztárjáról. Rosenkranz intellektuális művész, aki otthon van a politikában és a történelemben éppúgy, mint a filozófiában, a műszaki tudományokban vagy a pop-kultúrában és komplex összefüggéseket, bonyolult történeteket transzformál egy általa kialakított szimbólumrendszerbe. Fő témái korosztályának sok más alkotójához hasonlóan az ember és a természet viszonya, a szexualitás, a nemi szerepek. Műfaji skálája sokszínű; fest, rajzol, szobrokat, videókat és installációkat készít; nemzetközi karrierjét olyan sztárkurátorok egyengetik, mint Klaus Biesenbach és Adam Szymczyk.
Pamela Rosenkranz, fotó: Anon Amphorn
Írországban a művészetekért és a kulturális örökség védelméért felelős miniszter jelentette be a több társadalmi szervezet által közösen előkészített döntést: az országot jövőre Sean Lynch képviseli Velencében, a kurátori feladatokat pedig Woodrow Kernohan látja el, aki az EVA International, Írország kortárs művészeti biennáléjának az igazgatója. A bejelentés figyelemre méltó eleme volt, hogy Lynch Velencébe küldendő munkái egy írországi vándorkiállításon is bemutatásra kerülnek, hogy mindenki láthassa, ki és hogyan képviseli az országot a biennálén. A 36 éves Lynch a neves frankfurti Städelschulén szerezte diplomáját, felváltva él Limerickben és Londonban. Első egyéni nagy-britanniai múzeumi kiállítása éppen ezekben a napokban zajlik Oxfordban. Velencei jelölésének indoklása kiemeli, hogy a művész projektje ráirányítja a figyelmet Írország társadalmi és kulturális fejlődésének kevéssé ismert aspektusaira, „nagyszerű ösvényeket épít ki a befogadó számára elfelejtett és rejtőzködő történetekhez”.
Sean Lynch: A vadászsólymok Moyrossba látogatnak, installációs fotó, 2010, Crawford Art Gallery, Cork.
Forrás: a művész honlapja
Ausztráliát az Australian Council döntése értelmében a 61 éves fotó- és szobrászművésznő, Fiona Hall képviselheti Velencében, kiállításának kurátora Linda Michael, a melbourne-i Heide Museum of Modern Art igazgatóhelyettese lesz. Hall a 70-es években fotóművészként lett ismert, később kipróbálta magát más művészeti ágakban, főként a szobrászatban is. Fő témája az ember és a természet kapcsolata, az ökoszisztéma sérülékenysége. Velencei projektje főképp a világ jelenlegi politikai konfliktusaira reflektál, és azt vizsgálja, hogyan hatnak azok az emberek hétköznapjaira, illetve hogyan szorítják háttérbe a környezetvédelmet. A bemutató helyszíne a jelenleg még építés alatt álló új ausztrál pavilon lesz, melynek terveit a Denton Corker Marshall építésziroda készítette.
Fiona Hall, Out of my tree, 2013, mixed média installáció, © Fiona Hall. A művész és a Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney jóvoltából, fotó Clayton Glen
Dániában a Danish Arts Foundation sajtóközleménye adta tudtul, hogy az ország következő biennálé-résztvevőjét Danh Vo személyében találták meg. Az indoklás szerint az 1975-ben Vietnamban született, de már Dániában felnőtt művész sokat tett a kortárs dán képzőművészet hírnevének öregbítéséért és nemzetközi figyelmet keltett a nemzeti identitás kérdéseinek, a migráció nemzeti kultúrákra gyakorolt hatásának neo-konceptualista megközelítésű vizsgálatával. Vo a nemzetközi szcéna egyik feltörekvő ifjú sztárja; 2012-ben elnyerte a Hugo Boss-díjat, szóló show-val mutatkozhatott be a Guggenheim Múzeumban és ma már olyan vezető galériák képviselik a nagyvilágban, mint például a Marian Goodman. We the People című nagyszabású projektjén négy éve dolgozik, a mű részletei jelenleg a New York-i Brooklyn Bridge Parkban láthatóak.
Danh Vo: We the People című kompozíciójának (2010-2014) részlete. Forrás: Contemporary Art Daily
Kanadában, ahol az ország méltó velencei képviseletére 1-1,3 millió dollárt szánnak, a biennálé-résztvevők kiválasztására felkért National Gallery of Canada ötfős zsűrije a BGL művészcsoport mellett döntött. A csoport neve a trió három, negyvenes éveinek elején járó tagja – Jasmin Bilodeau, Sébastien Giguère és Nicolas Laverdière – vezetékneveinek kezdőbetűiből áll össze. A három művész közel húsz éve alkot egy csapatot Quebec Cityben, s egy tavalyi nyilatkozatuk szerint igyekeznek „baleseteket provokálni, melyek segítenek a jobb haladási irányok generálásában”. Műfajuk a mixed-média installáció, melyekbe gyakran építenek be olyan hétköznapi tárgyakat, mint a fénycsövek, a gumiabroncsok, járművek, biztonsági kerítések vagy éppen karácsonyfadíszek. Kiállításuk kurátora Marie Fraser, a montreali Université du Québec művészettörténész professzora lesz.
BGL: Fenyőgyár, 2009. A Parisian Laundry jóvoltából, fotó David Jacques
Hollandiában a biennálén szereplő művész kiválasztása 1995 óta a Mondriaan Alapítvány feladata; ők a szakmai zsűri ajánlását követve az öt jelentkező közül a 83 éves, nevét csupa kisbetűvel író herman de vries pályázatát ítélték a legjobbnak. A Németországban élő Vries műveinek témája évtizedek óta az ember, a természet és a kultúra kapcsolata, az ideálisnak hitt és a valós állapotok közötti gyakran sokkoló különbség felmutatása. Vries a Rietveld pavilonban Colin Huizing és Cees de Boer kurátori közreműködésével régebbi munkái, így a híres, még 1974-ben született ‘to be all ways to be’ mellett új, helyspecifikus installációit is bemutatja, amelyekben Velence természeti környezetének az ember általi károsítását, rombolását is tematizálja.
herman de vries, mesa, 1996–2007. Kröller-Müller Museum, Otterlo. Fotó: Marjon Gemmeke.
A cikk lejjebb folytatódik.